Bløtlegging: Få mer næringsstoffer med vann!

Bløtlegging av bønner, linser, erter, kikerter, nøtter, kjeBløtlegging av belgvekster, nøtter-korn øker-opptaket-næringsstoffer
Bløtlegging av bønner, linser, erter, kikerter, nøtter, kjerner og korn øker opptaket og utnyttelsen av næringsstoffer

Hvem kunne tro at vann og bløtlegging kan gi deg flere næringsstoffer som bl.a. protein og sink? Og at paprika, solbær og jus kan gi mer jern? Vann i selg selv inneholder null næringsstoffer, men bløtlegger du belgveksternøtter og korn i noen timer, skjer det prosesser i disse matvarene som gjør at protein, sink og andre næringsstoffer blir mye lettere tilgjengelige.

Bløtlegging: Hvorfor og hvordan bløtlegge belgvekser, nøtter og korn

Hvorfor og hvordan kan vann bidra med ekstra næringsstoffer? Både erter, bønner, linser, nøtter, frø og korn er «programmert», som alt annet i naturen, til å formere seg, slik at arten lever videre. Frø, nøtter, erter, bønner og korn er egentlig et frø og kan bli til en plante hvis de kommer i riktig grunn – dvs. i fuktig og varmt jord, og ligger der en stund. Det er viktig for frøet å ikke bli fordøyd før det. Derfor har planter noe som heter fytinsyre, et stoff som naturlig beskytter frø mot å bli fordøyd. Samtig har planter et ensym som aktiveres når frøet kommer inn i riktig grunn, og bryter ned fytinsyre. Enzymet heter fytase.

Ved å bløtlegge korn, nøtter, bønner og frø «lurer» du planten til å aktivere fytasen og fjerne beskyttelsen, fytinsyre. Dermed blir fitynsyre nøytralisert, og de mange sunne stoffene kan enkelt og raskt bli fordøyd.

Les også hvordan sette opp en sunn kostholdsplan

Praktiske tips til bløtlegging

Kjøp inn flere glassboller og spar gamle syltetøyglass. Vask dem godt, og bruk til bløtlegging av belgvekster, nøtter, kjerner og korn.

Her må det litt planleging til, men bløtlegging blir fort en vanlig kjøkkenrutine. Spiser du frokost hjemme, bløtlegg mandler og kjærner på kvelden, og bruk i havregrøt. Syrlige bær er spesielt gunstig i havregrøten, fordi fruktsyrer og vitamin C bidrar, akkurat som bløtlegging, til et bedre opptak av mikronæringsstoffer. Spesielt jern tas mye bedre opp hvis du spiser syrlige og/eller vitamin C-holdige bær, frukt og grønnsaker.

Les om helsefordeler ved plantebaserte kostholdsmønstre

Bløtlegging til frokost og middag

Før du går på jobb, legg ris, erter, bønner i vann. Det skal være rikelig med vann og dyp nok glassbolle, slik at ris og belgvekster har plass til å svulme opp. Skyll godt før du koker dem. Vannet du bløtlegger belgvekstene i skal helles ut, og du bør bruke nytt vann til koking.

Vent med te til etter maten

Te, kaffe, sjokolade, egg og melk hemmer opptaket av næringsstoffer. Vent derfor i 1 – 1,5 timer til etter maten med te, kaffe og sjokolade.

Kilder: Se ernæring

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s