Selen i mat – sunne kilder

Selen er et mineral som er viktig for flere funksjoner i kroppen, blant annet:

  • for normal immunitet, altså beskyttelse mot blant annet bakterier, viruser, betennelser og mot utvikling av kreftseller, mot frie radikaler.
  • Selen er også viktig for funksjon av reproduktivt system og
  • (sammen med jod) metabolisme av stoffskiftehormoner.

Hvor mye selen det er i kosten kommer i stor grad på hvor mye selen det er i jordsmonnet. Mengden selen i jordsmonnet varierer mye fra land til land, og mellom ulike verdensdeler. Forskjellene kan være store. I USA er det mye selen i jordsmonnet, men i Norge – lite.

Innhold av selen i ulike matvarer kan du sjekke på matvaretabellen.no, under Velg næringsstoffer, oppe til høyre.

Dagsbehovet for selen

Dagsbehovet for selen er 50 – 60 mikrogram, for voksne. Dagsinntaket bør ikke overstige 300 mikrogram selen. Selenmangel er sjelden, men hvis oppstår, kan den gi forandringer i hjertemuskel. Det er usikkert om selenmangel kan gi økt risiko for kreft.

Sveriges Livsmedelsverket har en god oversikt over alle næringsstoffer, inkludert selen , og her kan du lese mer om selen og hva er dagsbehovet for barn i ulike aldre.

Gode kilder til selen i kosten er: paranøtter, linser og solsikkekjerner, samt fisk

Selen finnes i grønne og brune linser, paranøtter (det er så mye selen i paranøtter at to paranøtter per dag dekker hele dagsbehovet for selen) og i solsikkekjerner.

Spiser du lite av disse råvarene, kan det være lurt å ta kosttilskudd som inneholder selen, for eksempel Veg1 eller Oveg, noe du kan kjøpe på nettet her. Også Nycoplus har både multivitaminer med selen og selen som en ingrediens, noe som finnes på alle norske apoteker. Les også om det andre mineralet som er viktig for immunitet og reproduktiv funksjon, samt vekst hos barn – sink

Les en oppdatering om selen i et plantebasert kosthold på veganhealth.org

Suboptimalt inntak av selen i Norden

Det er gjort undersøkelse av selen-status i Danmark, og det viser seg at både generelle befolkningen og veganere i Danmark har et suboptimalt inntak av selen. Ernæringsfysiolog Jack Norris skriver:

“In Denmark, both vegans and the general population had median selenium intakes that were lower than recommendations; the vegans had significantly lower selenium intakes than the general population (4).”

Nyere norske undersøkelser antydet også at inntaket av selen kan være lav i Norge, til tross for at nordmenn har god tilgang på fisk, som er en annen god kilde til selen. Norkost3, den store norske undersøkelsen fra 2011, har dessverre ikke sett på inntak av selen blant nordmenn – på samme måte som jod.

Leave a Reply

%d bloggers like this: