Avokado-næringsrikt-lite-kalorier

Avokado på brødskive istedenfor smør og majones

Avokado er en sunn, næringsrik frukt med nydelig, mild og nøtteaktig smak og mye sunt fett. Næringsrik og mettende, er den en av de beste kildene til fett for deg som vil leve sunt! Avokado er fett, godt og bærekraftig (i forhold til norske smør, ost og kjøtt). Og har betydelig færre kalorier enn meierismør eller majones.

hvite bønner

Hvite bønner er sunn mat med mye næring

Hvite bønner er rike på mange viktige næringsstoffer, inkludert kalsium, protein, folat, jern og kalium, samt sunne plantestoffer som blant annet antioksidanter og kostfiber. De er svært anvendelige og kan brukes istedenfor kjøtt og kylling i samme retter.

Kål-sunt-næring

Spis mer kål – alle typer! Næringsrikt og sunt

Kål er sunt, godt, næringsrikt, gir lite kalorier og mange sunne plantestoffer, bl.a. antioksidanter og fiber. Kål er anvendelig – spesielt i vegetarretter, og mettende! Alle typer kål er sunt: sommerkål, brokkoli, hodekål, grønnkål, rosenkål og blomkål. Den kan spises rå, fermentert, dampet, kokt, stekt og bakt. Gryter, wraps, ruletter, supper, wok, taco, pastaretter, risretter, kålburgere, japanske pannekaker og omelett – for å nevne noen!

mung beans mungbønner

Mungbønner – næringsinnhold, koketid, helsefordeler og oppskrifter

Munkebønner, mungbønner eller mung beans er små runde grøntbrunne bønner. Akkurat som andre belgvekster er munkebønner rike på protein, viktige aminosyrer, jern og kostfiber. I tillegg inneholder munkebønner litt omega-3 fettsyrer – ALA. I Norge får du tak i tørkede mungbønner. Disse har kortere bløtleggingstid og koketid enn andre belgvekster. De må bløtlegges i et par timer og deretter kokes i ca 20. minutter.

Belgvekster har flere helsefremmende egenskaper og er bra for forsøyelsen. Belgvekster er en sunn erstatning for kjøtt. Bruk dem som pålegg, i taco, gryter, supper, salater o.a.

Næringsinnhold i linser, kikerter o.a. belgvekster

Linser, bønner og erter er spesielt sunne, proteinrike og bærekraftige råvarer. De er rike på protein, inkludert aminosyren lysin, jern o.a. og er en god erstatning for kjøtt. Belgvekster er bra for fordøyelsen. Bruk dem som pålegg, i taco, gryter, supper, salater o.a.

tang-tare-sjøplanter

Sjøplanter – tang og tare

Sjøplanter som tang, tare o.a. er gode jodkilder og kilder sunne plantestoffer, og kan i utangspunktet være en naturlig del i et sunt plantebasert kosthold. Tang og spesielt tare kan inneholde altfor store, helseskadelig store mengder jod. Nori inneholder lite jod og kan spises i store mengder. Ellers varierer jodinnholdet i sjøplanter en god del.
røde linser

Røde linser og gule linser – enkle oppskrifter

Gule, brune og røde linser er sunn, næringsrik og lettvint hovedingrediens i mange vegetariske retter. De trenger ikke bløtlegging og har en kort koketid. Røde linser er spesielt rike på jern, protein, selen, sink, samt sunne, langsomme karbohydrater, og mange helsefremmende plantestoffer som ikke finnes i mat fra dyr.

Grønnsaker er rike på antioksidanter, fiber, vitaminer og mineraler, lite kalorier

Grønnsaker er rike på vitaminer, fiber og sunne plantestoffer

Grønnsaker er stappfulle av antioksidanter, fiber, vitamin C, beta-karoten, folat, kalium og andre sunne næringsstoffer, og er samtidig fattige på kalorier. Bruk forskjellige typer grønnsaker, fra grønne bladgrønnsaker og salat til rotgrønnsaker, og velg ulike farger. Kosthold rikt på grønnsaker kan gi bedre helse, bedre livskvalitet og lengre liv.

Mørk melkefri sjokolade er sunt

Er mørk sjokolade sunt? Sunnere enn lys sjokolade og melkesjokolade?

Mørk sjokolade er sunnere enn lys sjokolade, fordi mørk sjokolade inneholder mer av kakaobønner, mindre sukker og mettet fett. Det er kakaobønner som inneholder stoffer som kanskje kan gi bedre helse. Sjokolade inneholder også  kalsium, magnesium, sink, protein og fiber, men dessverre også mange kalorier.

franske mørkegrønne puy-linser

Grønne linser, puy (franske, mørkegrønne) og hvite linser


Grønne (lysegrønne), puy (mørkegrønne, franske) og hvite linser er mellomstore linser. De gir mye protein, jern og sink. De behøver ikke bløtlegges, men du kan gjerne bløtlegge dem likevel, for bedre fordøyelighet og mer optimalt opptak av sunne næringsstoffer, samt for kortere koketid.