Plantebasert for helsen

Halverer du mengden kjøtt og meieriprodukter i forhold til et vanlig norsk kosthold, og erstatter disse med sunn plantekost, får du er et næringsrikt kosthold som beskytter mot hjerteinfarkt, høyt blodtrykk, hjerneslag, diabetes type to, høyt kolesterol, fedme, overvekt og flere typer kreft. Et kosthold som hovedsakelig er plantebasert, altså består av belgvekster, grønnsaker, fullkorn, frukt, bær, nøtter og kjerner, med ingen eller lite mat fra dyr, er det optimale kostholdet for helsen.

Kutter du ut alle matvarer fra dyreriket, inkludert fisk fra kostholdet, må du ta kosttilskudd av vitamin B12, jod og (om vinteren) – av vitamin D.

kilder jern mat vegetar

Sunne kilder til jern: bønner, fullkorn og grønnsaker

I norsk kosthold er det kornprodukter som er hovedkilden til jern. Også mange andre matvarer fra planteriket inneholder rikelig med jern og andre viktige næringstoffer. Røde linser og andre belgvekster som bønner, erter, kikerter og soya, grovt brød, gresskarfrø og soyaprodukter er gode kilder til jern, og inneholder flere ganger mer jern enn det er i kjøtt.

kostholdsplanleggeren.no

Kostholdsplanleggeren.no – regn ut om du får nok næringsstoffer

Kostholdsplanleggeren er et offentlig nettbasert gratis beregningsverktøy som gir deg muligheten til å få oversikt over næringsstoffer (både protein, fett, karbohydrater, vitaminer og mineraler) i kosten. Eneste du trenger er å veie maten din og skrive tallene inn i en tabell i Kostholdsplanleggeren.

karbohydrater-glykemisk indeks-belastning

Plantebasert kosthold er bredt anbefalt ved diabetes-2

Både i Norge, USA og Canada anbefaler pasientforeninger og offentlige retningslinjer, samt store universiteter at kostholdet ved diabetes bør være plantebasert, å kutte ned på dyrefett og rødt kjøtt og velge fettkilder fra planteriket og fisk.