Egg kan øke risiko for kreft i tykktarm og diabetes

Egg, kolesterol og helse: forskning, kostråd og anbefalinger

Egg, kolesterol og helse – hva sier forskning, kostråd og anbefalinger fra fagetater? På bakgrunn av flere hundre relevante studier sier USAs kostråd 2020 at kolesterol-inntaket bør være så lavt som mulig. Danmarks kostråd fra 2021 sier at to egg per uke er nok. EAT-Lansett-rapporten sier at 1,5 ef per uke er passe. Harvard Universitet oppfordrer til å velge plantekost som proteinkilde fremfor egg. Norske helsemyndigheter, både ved Nasjonalt råd for ernæring, Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet har uttalt at det ikke er ønskelig at forbruket av egg øker.

Egg og kolesterol gir økt risiko for flere sykdommer

Egg og kolesterol fra andre matvarer (det er kolesterol både i egg, meieri, kjøtt, kylling og fisk, men ikke i plantekost) er helseskadelig for mennesker som er i risikogruppen for å utvikle hjerte- og karsykdom:

  • De som har diabetes (og trolig også prediabetes)
  • Menn
  • Eldre enn 50 – 60 år
  • de som røyker
  • de som har arvelig belastning
  • de som har metabolsk syndrom
  • de som er kolesterol-sensitive

For høyt inntak av egg øker risiko for hjerte- og karsykdom, spesielt hos dem som har diabetes og andre risikofaktorer for hjerte- og karsykdom, som røyk, overvekt, alder, kjønn og arvelig belastning.

Omtrent 30% av befolkningen får økt kolesterolverdier i blodet når de spiser mye egg. I tillegg er egg forbundet (mindre dokumentasjon enn for hjerte- og karsykdom) med kreft i tykktarm og prostata, og Alzheimers sykdom – flere kilder om egg, koelsterol og helse er samlet her.

Kolesterol i mat – kun i egg, meieri, kjøtt og fisk, men ikke i plantekost

Kolesterol finnes kun i mat fra dyreriket, og det er ingen kolesterol i plantekost. Egg inneholder mest kolesterol av alle matvarer. Deretter følger lever, rogn, ost, smør, fløte og helmelk. Kjøtt, kylling og fisk bidrar også med kolesterol. Innholdet av kolesterol i ulike matvarer finner du på den offentlige Matvaretabellen.no

Innhold av kolesterol i ulike matvarer, fra matvare-tabellen, i mg kolesterol per 100 gram matvare:

  • Eggeplomme, rå – 845 mg
  • Tran, Mølers – 500 mg
  • Lever av kylling – 380 mg
  • Rogn, torsk, 323mg
  • Eggerøre, stekt uten fett – 294 mg
  • torskelever 245 mg
  • Smør 231 mg
  • Storfelever 230 mg
  • Fiskegrateng, med egg, ovnsstekt 137 mg
  • Kyllingpostei, ovnsbakt, Prior 114 mg
  • Royal Blue, blåmuggost 118 mg
  • Norvegia, gulost, fyldig 80 mg
  • Kylling, hel, uten skinn, ovnsstekt 81 mg
  • Kylling, filet, kokt 61 mg
  • Helmelk, 3,5 % fett, Tine 10 mg

Hvor mye egg og kolesterol fra kosten er trygt? Kostråd og andre anbefalinger

All oppsummert vitenskap peker i samme retning: Det er entydig at egg og kolesterol fra kosten ellers er helseskadelig for mange mennesker. Mange etater oppfordrer til å begrense egg- og kolesterolinntak med kosten (kolesterol finnes kun i mat fra dyr, og spesielt mye i egg, smør og ost). EAT-Lancet gir begrensning på 1,5 egg per uke.

 USAs kostråd 2020 (side 44) oppfordrer til et så lavt inntak av kolesterol fra kosten som mulig:

«The National Academies recommends that trans fat and dietary cholesterol consumption to be as low as possible without compromising the nutritional adequacy of the diet. The USDA Dietary Patterns are limited in trans fats and low in dietary cholesterol.»)

Danmarks kostråd 2021 sier:

«2 æg om ugen er passende i en planterig og varieret kost.»

Oppsummeringer, blant annet fra 2019 (Zhong med flere, omtalt bl.a. på nrk, forskning.no og i nettavisen) og 2021 (Zhuang m.fl., en halv milliard deltagere) bekrefter at egg og kolesterol øker risiko for hjerte- og karsykdom.

Harvard Universitet oppfordrer ti lå velge plantekost som proteinkilde fremfor egg:

 «Consumption of whole grains and fruit predict lower risk of heart disease, and when it comes to protein, plant sources like nuts and seeds are related to lower cardiovascular and overall mortality, especially when compared to red meat or eggs. [6]»

Harvard University råder forsiktighet med egg, og advarer dem som har diabetes og andre risikofaktorer for hjerte- og karsykdom fra å spise ubegrenset med egg. Les mer her

Norske eksperter: forsiktig med egg! Kolesterol fra kosten kan gi høye kolesterolverdier i blodet

Økte kolesterolverdier i blodet er en risikofaktor for hjerte- og karsykdom. Egg er rike på kolesterol, men det er ikke alle (men mange) som få økt kolesterol i blodet av å spise mye egg, kylling og annet kolesterolrik mat. Ulike mennesker reagerer ulikt på inntaket av kolesterol med kosten. Omtrent 28 % av befolkningen får økte kolesterolverdier i blodet hvis de får mye kolesterol med kosten.  Les mer om dette på LHL sine nettsider

Norske helsemyndigheter og Nasjonalt råd for ernæring ber om at inntaket vårt av egg ikke øker. Flere studier tyder på at det er en sammenheng mellom egginntak og utvikling av diabetes type to, samt mellom egginntak og utvikling av hjerte- og karsykdommer hos personer med diabetes type to.

Egg er hovedkilden til kolesterol i kosten. Rapporten «Kostråd for å fremme folkehelsen  og forebygge kroniske sykdommer», kapittel 10, sier følgende:

«Det er store individuelle forskjeller på hvor effektivt kolesterolet fra kosten blir tatt opp fra tarmen, og hvordan kolesterolet i kosten påvirker kolesterolnivået i blodet. Hos noen øker kolesterolnivået i blodet kraftig ved økt mengde kolesterol i kosten.»

«Norske helsemyndigheter har ikke gitt noen tallfestede anbefalinger om forbruk av egg i forhold til forebygging av sykdommer. Man har imidlertid uttalt at fordi egg har et høyt innhold av kolesterol, er det ønskelig at forbruket ikke stiger.»

Folkehelseinstituttet: forbruket av egg bør ikke stige

I 2011 sa Nasjonalt råd for ernæring at forbruket av egg ikke skulle stige, og i 2019 ble dette gjentatt av Folkehelseinstituttet. Professor, lege, divisjonsdirektør ved FHI Knut Inge Klepp sier følgende i intervjuet med NHI.no :

«- Men som med alle matvarer, er det slik at for ensidig kosthold – og for mye av en matvare – er uheldig. Egg inneholder mye kolesterol, og et høyt inntak kan derfor bidra til for høyt serum kolesterol. Han minner om at foruten kokte og stekte egg eller eggerøre, får vi også i oss en god del egg via bakverk, vafler, pannekaker og andre ferdigretter.»

Lege/spesialist i hjertesykdommer Wasim Zahid sier følgende til nhi.no

«Å spise egg daglig er sannsynligvis for mye. Men har du ellers et variert kosthold og sunn livsstil, kan du antageligvis kose deg med litt egg til frokost i helgene med god samvittighet».

Også kyllingkjøtt og storfekjøtt er rike på kolesterol. Fisk inneholder en del kolesterol, og mengde kolesterol varierer mellom ulike typer fisk.

Er det noen helsefordeler ved å spise egg? Er er “friskmeldt”

De ovennevnte oppsummeringene viser at egg ikke er friskmeldt. Ifølge en større litteraturanmeldelse publisert i tidsskriftet American Journal of Lifestyle Medicine, skal forskning finansiert av eggbransjen ha tonet ned helserisikoen ved å spise egg,  https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1559827619892198 Forskerne gikk gjennom alle studier publisert mellom 1950 og 2019 som evaluerte hvordan egg påvirker kolesterolnivået og undersøkte om finansieringen av dem påvirket resultater og konklusjoner.

Her kommer et lite utvalg av forskning om kolesterol, egg og helserisiko.

Egg, kolesterol i kosten og høyt kolesterol i blodet kan gi økt kreftrisiko

Egg gir økt risiko for kreft i tykktarm, viser en metaanalyse av 44 studier

En metaanalyse fra 2014, med 37 case-control og 7 kohortstudier, med totalt 424 867 deltakere og 18 852 tilfeller av svulster i magetarmkanalenl, viser at de som spiste mest egg hadde 29 % høyere risiko for kreft i tykktarm og endetarm i forhold til dem som spiste minst egg. Risokoøkningen var sterkere for tykktarmskreft – med hele 29% risikoøkning, når man sammenligner dem som spiste minst egg per uke med dem som spiste mest.

«CONCLUSION: This study provides evidence that egg consumption is associated with a positive dose-response association with the development of GI neoplasms.»

Kilde: Tse G, Eslick GD. Egg consumption and risk of GI neoplasms: dose-response meta-analysis and systematic review. Eur J Nutr. 2014 Feb 6.

Høyt kolesterol gir økt risiko for brystkreft

Høyt kolesterolnivå øker risikoen for brystkreft, ifølge en studie presentert på Frontiers in Cardiovascular Biology Meeting i forrige uke i Barcelona. Forskere fulgte 664159 kvinner i Storbritannia som inngikk i ACALM-studien (Algorithm for Comorbidities, Associations, Length of Stay and Mortality study). Risiko for å utvikle brystkreft var 64 prosent høyere hos kvinner med høyt kolesterol. Denne studien bygger på tidligere forskning som knyttet fedme til risikoen for brystkreft. Les mer og se lenken her

Eggspising og risiko for dødelig form for prostatakreft

En studie på 27607 menn viser at det å spise mer enn 2,5 eller mer egg per uke kan øke risiko for dødelig form for prostatakreft med 81%.

«Men who consumed 2.5 or more eggs per week had an 81% increased risk of lethal prostate cancer compared with men who consumed less than 0.5 eggs per week (HR: 1.81; 95% CI: 1.13–2.89; Ptrend: 0.01).»

«In conclusion, consumption of eggs may increase risk of developing a lethal form of prostate cancer among healthy men.»

Egg, red meat, and poultry intake and risk of lethal prostate cancer in the prostate-specific antigen-era: incidence and survival. Cancer Prev Res (Phila). 2011 Dec;4(12):2110-21.  doi:10.1158/1940-6207.CAPR-11-0354     Epub 2011 Sep 19. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21930800

Egg og Alzheimers sykdom, en studie fra 10 ulike land, 2016

Kosthold kan være den viktigste risikofaktoren for å bli rammet av Alzheimers sykdom, ifølge en studie med data fra ti ulike land som sammenstilt kostholdsdata fra ti land, samt data fra observasjonsstudier om Alzheimers og kosthold. Oppsummeringen viser at kjøttforbruket øker risikoen for Alzheimers sykdom mest, etterfulgt av egg og fete meieriprodukter. Mulige årsaker til at animalske produkter øker risikoen inkluderer høyt inntak av jern, kobber og mettet fett.

«The most important dietary link to AD appears to be meat consumption, with eggs and high-fat dairy also contributing.

Diets high in grains, fruits, vegetables, and fish are associated with reduced risk of AD, but these factors cannot counter the effects of meat, eggs, and high-fat dairy.

Higher vitamin D status is associated with reduced risk of AD.»

Link til studien er tilgjengelig  http://dx.doi.org/10.1080/07315724.2016.1161566

Kilde: Grant WB. Using multicountry ecological and observational studies to determine dietary risk factors for Alzheimer’s disease. J Am Coll Nutr. Published online July 25, 2016.

Egg, kolesterol og hjerte- og karsykdom

Egg har lenge vært knyttet til hjerte- og karsykdom. Man antok at det var kolesterolet i egg som var årsaken til økt risiko for hjerte- og karsykdom. Nå er denne hypotesen utfordret, men det anbefales fortsatt å være forsiktig med egg hvis man har økt risiko for hjerte- og karsykdom. Nyere forskning viser for eksempel at de som allerede har diabetes har økt risiko for hjerte- og karsykdom hvis de spiser en del egg.

En  metaanalyse av 28 studier, fra 2017, viser også at høyt eggforbruk gir høyere kolesterolverdier. Forskerne fant ut at egginntak øker kolesterolverdier og triglyserider i blodet, men uten en signifikant effekt på forholdet mellom det gode og dårlige kolesterolet (LDL/HDL).

Kilde: Rouhani et al. Effects of Egg Consumption on Blood Lipids: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Clinical Trials. Journal of the American College of Nutrition Vol. 37, Iss. 2, 2018

Kolesterol i kosten øker risiko for hjerteinfarkt og for tidlig død, en 6-kohortstudie fra 2019

Jo mer kolesterol man får i seg med kosten, dess større risiko for å få hjerte- og karsykdom og for å dø for tidlig. Dette er konklusjon til en omfattende ny oppsummeringsstudie med data fra seks kohortstudier, med til sammen nesten 30 000 deltagere som gjennomsnittlig ble fulgt opp i rundt 17 år.

1,5 eggeplommer per dag eller tilsvarende økte risikoen. Sannsynligheten for å få hjertesykdom økte med 17 prosent hvis man spiste like mye kolesterol. Like mye altså som det er i halvannen stor eggeplomme hver dag (300 mg). Risiko med for tidlig død økte med 18 prosent.

Kilde: Zhong et al. Associations of Dietary Cholesterol or Egg Consumption With Incident Cardiovascular Disease and Mortality. JAMA. 2019;321(11):1081-1095. doi:10.1001/jama.2019.1572  Lenken til studien er her og studien er omtalt av Harvard her

En studie på en halv million krigsveteraner, 2017

En stor studie fra 2017 der forskere fulgte 571608 krigsveteraner i 2,7 år, registrerte deres egginntak og risiko for kardiovaskulær sykdom (hjerteinfarkt og hjertekrampe, en såkalt ustabil angina) styrker sammenhengen mellom egg og hjerte-og karsykdommer. Det ble funnet ut at jo mer egg studiedeltakere spiste, jo mer økte risikoen for hjerte- og karsykdom. De som spiste mest egg (> 2 egg per dag) hadde en 27% økt risiko for hjerte- og karsykdom sammenlignet med dem som spiste minst egg (<1 egg per måned). Dataene ble justert for alder, kjønn, etnisitet, røyking, alkoholforbruk, andre kostholdsfaktorer, fysisk aktivitet og utdanningsnivå.

Kilde: Abramovitz et al. Abstract 15869: Egg Consumption and Risk of Coronary Heart Disease in the Million Veteran Program. Circulation. 2017;136:A15869

Egg og hjertesvikt

En metaanalyse fra 2017  har sett på sammenheng mellom egginntak og hjertesvikt. Konklusjonen er at egginntak øker risiko for hjertesvikt:

Conclusion: Our meta-analysis suggests an elevated risk of incident HF with frequent egg consumption.

Owais et al. Egg Consumption and Incidence of Heart Failure: A Meta-Analysis of Prospective Cohort Studies. Frontiers in Nutrition. 4-2017. DOI=10.3389/fnut.2017.00010

Forskning om egg, diabetes og hjerte- og karsykdommer, 2 metaanalyser fra 2013

En kunnskapsoppsummering (metaanalyse) publisert i American Journal og Clinical Nutrition juli 2013 så på inntak av egg i forhold til risiko for utvikling av hjerte- og karsykdom og diabetes type to. Man konkluderte med at egginntak kunne øke risiko for utvikling av diabetes type 2 i befolkningen generelt og utvikling av hjerte- og karsykdommer hos pasienter med diabetes:

«However, egg consumption may be associated with an increased incidence of type 2 diabetes among the general population and CVD comorbidity among diabetic patients.»

Også en annen kunnskapsoppsummering publisert i British Medical Journal i januar 2013, der man vurderte sammenheng mellom inntak av egg og risiko for hjerte- og karsykdom og hjerneslag, viste økt risiko for koronar hjertesykdom hos pasienter med diabetes som spiste opp til sju egg per uke, sammenlignet med de som spiste egg sjelden. Risikoen for koronar hjertesykdom økte med hele 54 prosent da man sammenlignet gruppen som hadde det høyeste egginntaket med gruppen som hadde det laveste egginntaket:

“In a subgroup analysis of diabetic populations, the relative risk of coronary heart disease comparing the highest with the lowest egg consumption was 1.54 (1.14 to 2.09; P=0.01)».

Shin JY, Xun P, Nakamura Y, He K.: Egg consumption in relation to risk of cardiovascular disease and diabetes: a systematic review and meta-analysis. Am J Clin Nutr. 2013 Jul;98(1):146-59. doi: 10.3945/ajcn.112.051318. Epub 2013 May 15.

Rong Y, Chen L, Zhu T, Song Y, Yu M, Shan Z, Sands A, Hu FB, Liu L.: Egg consumption and risk of coronary heart disease and stroke: dose-response meta-analysis of prospective cohort. BMJ. 2013 Jan 7;346:e8539. doi: 10.1136/bmj.e8539.  http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23295181

%d bloggers like this: