Diabetes-forskning

Diabetes og kosthold – forskning

Diabetes type to kan som hovedregel forebygges med riktig livsstil og kosthold. Å holde sunn vekt er et av de viktigste tiltakene man selv kan gjøre for å redusere sin risiko for diabetes. Her er et utvalg av forskning om diabetes og kosthold.

Plantebasert kosthold mot fedme, diabetes og hjertesykdommer – randomisert studie

vegansk-sunt-hjerte-og karsykdom-overvekt
Pasienter som får råd om å spise 100 % plantebasert får større forbedringer både når det gjelder vekttap og blodprøver, viser en ny intervensjonsstudie

Mennesker med fedme, type 2 diabetes, hjerte- og karsykdom sykdom eller risikofaktorer for hjertesykdom som får råd om å ha et helt vegetarisk (vegansk) kosthold  viser betydelig forbedring når det gjelder vekttap og risikomarkører for hjerte- og karsykdom og metabolsk syndrom sammenlignet med personer som bare får vanlig oppfølging og kostholdsråd. Dette ifølge en studie publisert i tidsskriftet Nutrition & Diabetes, som er en del av tidsskriftet Nature.

Forskere lot 65 personer til å enten få vanlig oppfølging og kosthold eller råd om et helt plantebasert kosthold basert på lite bearbeidede matvarer fra planteriket, en såkalt whole food plant based diet. Vekt og risikomarkører for hjerte-og karsykdommer ble monitorert i et år.

Les også om diabetes:

Det ble funnet at gruppen som skulle ha et plantebasert kosthold hadde signifikant større vekttap og en mer uttalt reduksjon av kolesterolverdier, både ved 6 måneder og ved 12 måneder.

Forskerne konkluderte med at plantebasert kosthold fører til betydelige forbedringer i kroppsmasseindeks (BMI eller KMI), kolesterol og andre risikofaktorer

Vektnedgangen som ble sett i denne intervensjonsstudien er større enn noensinne er registrert i noen andre studier der det ikke var begrenset kaloriinntak eller økt mosjonsnivå. Les mer om helsefordeler ved plantebasert kosthold her, og sjekk kilder her

Results: At 6 months, mean BMI reduction was greater with the WFPB diet compared with normal care (4.4 vs 0.4, difference: 3.9 kg m−2 (95% confidence interval (CI)±1), P<0.0001). Mean cholesterol reduction was greater with the WFPB diet, but the difference was not significant compared with normal care (0.71 vs 0.26, difference: 0.45 mmol l−1 (95% CI±0.54), P=0.1), unless dropouts were excluded (difference: 0.56 mmol l−1 (95% CI±0.54), P=0.05). Twelve-month mean reductions for the WFPB diet group were 4.2 (±0.8) kg m−2 BMI points and 0.55 (±0.54, P=0.05) mmol l−1 total cholesterol. No serious harms were reported.
Conclusions: This programme led to significant improvements in BMI, cholesterol and other risk factors. To the best of our knowledge, this research has achieved greater weight loss at 6 and 12 months than any other trial that does not limit energy intake or mandate regular exercise.

Link til studien er tilgjengelig her.

N Wright, L Wilson, M Smith, B Duncan and P McHugh, The BROAD study: A randomised controlled trial using a whole food plant-based diet in the community for obesity, ischaemic heart disease or diabetes. Nutrition & Diabetes (2017) 7, e256.

Halvere risiko for diabetes type to med plantebasert kosthold

Ny studie från Harvard som publicerats i tidskriften Diabetes Care visar en halverad risk för diabetes typ 2 hos de kvinnor som åt mest från växtriket, minst från djurriket och minst processade livsmedel.

We documented 10,922 incident type 2 diabetes cases in NHW, 157 in Asian, 193 in Hispanic, and 307 in black women. Multivariable-adjusted pooled hazard ratio across two cohorts for a 10th–90th percentile range difference in dietary diabetes risk reduction score was 0.49 (95% CI 0.46, 0.52) for NHW, 0.53 (0.31, 0.92) for Asian, 0.45 (0.29, 0.70) for Hispanic, 0.68 (0.47, 0.98) for black, and 0.58 (0.46, 0.74) for overall minority women (P for interaction between minority race/ethnicity and dietary score = 0.08). The absolute risk difference (cases per 1,000 person-years) for the same contrast in dietary score was −5.3 (−7.8, −2.7) for NHW, −7.2 (−22.9, 8.4) for Asian, −11.6 (−26.7, 3.5) for Hispanic, −6.8 (−19.5, 5.9) for black, and −8.0 (−15.6, −0.5) for overall minority women (P for interaction = 0.04).

CONCLUSIONS 

A higher dietary diabetes risk reduction score was inversely associated with risk of type 2 diabetes in all racial and ethnic groups, but the absolute risk difference was greater in minority women.

Forskarna följde 156 030 kvinnor i Nurses’ Health Study (NHS) (1980-2008) och NHS II (1991-2009). De konstruerade ett index för kostintag att minska risk för diabetes baserat på tillgänglig forskning. Detta gynnsamma kostintag innebar lågt intag av mättat fett, transfett, läsk och rött kött och charkvaror samt högt intag av fullkorn, fleromättat fett, kaffe och nötter.

En minskad risk för diabetes typ 2 sågs hos de kvinnor med högst index (de med högst följsamhet till den gynnsamma kosten), jämfört med de som hade lägst index. Man tittade på olika etniska grupper och riskminskningen var 51, 47, 55, 32 respektive 42 procent.

Link till studien finns her.http://care.diabetesjournals.org/content/early/2015/01/01/dc14-1986.abstract

Harvard University skriver dette om diabetesstudien här.http://www.hsph.harvard.edu/news/press-releases/healthy-diet-associated-with-lower-risk-of-type-2-diabetes-in-minority-women/

Jinnie J. Rhee, Josiemer Mattei, Michael D. Hughes, Frank B. Hu and Walter C. Willett. Dietary Diabetes Risk Reduction Score, Race and Ethnicity, and Risk of Type 2 Diabetes in Women. Diabetes Care January 15, 2015, doi: 10.2337/dc14-1986

Plantebasert kosthold og syre-basebelastning

Asidose og alkalose er noe alle leger og sykepleiere lærer om på skole. Disse deles i metabolsk og respiratorisk, samt i kompensert og subkompensert. Sure og basiske ressurser må tilføres kroppen med kosten, akkurat som kalsium.

rå friske rydderurter
Det er flere grunner til spise rå friske krydderurter

Friske krydderurter som basilikum, persille, ruccula o.a. er ikke bare godt, forfriskende og appetittvekkende. Friske krydderurter inneholder mye sunne stoffer som antioksidanter, andre plantekjemikalier, vitaminer og mineraler. Akkurat som agurk og andre rå grønnsaker og frukt har krydderurter lav PRAL-score, noe som kan være gunstig mtp. bl.a. forebygge diabetes type to. PRAL-score har med syre og basedannelse i kroppen å gjøre, noe som fram til nå har vært omdiskutert.

En studie fra 2013, der 66,485 kvinner ble fulgt i 14 år, konkluderer:

«We have demonstrated for the first time in a large prospective study that dietary acid load was positively associated with type 2 diabetes risk, indepen- dently of other known risk factors for diabetes. Our results need to be validated in other populations, and may lead to promotion of  diets with a low acid load for the prevention of diabetes. Further research is required on the underlying mechanisms.»

Alle matvarer har sin PRAL-verdi. Ost, kjøtt og fisk har høy PRAL-verdi, grønnsaker og frukt har derimot lav PRAL-verdi. Dette er avhengig av innholdet av/balanse mellom kalium, kalsium, magnesium, forsfor og protein. Det er ikke smaken/syrligeheten som bestemmer PRAL-score. Tabeller med PRAL-score til ulike matvarer finnes på nettet.

Resultatene viser at høyt inntak av matvarer med høy PRAL-verdi øker risiko for diabetes type to, og omvendt, inntak av matvarer med lav PRAL-score kan være gunstig. Det er per i dag ikke så mange studier om PRAL-score og helse, men ernæringsstudenter lærer mye om PRAL-verdi i ulike matvarer.

«A Western diet rich in animal products and other acidogenic foods can induce an acid load that is not compensated for by fruit and vegetables; this can cause chronic metabolic acidosis [1, 2]. It has recently been suggested that acid/base imbalance may play an important role in some cardiometabolic abnormalities [3–5].»

Les om ulike urter på Bama sine nettsider

Kilde:

Guy Fagherazzi & Alice Vilier & Fabrice Bonnet & Martin Lajous & Beverley Balkau & Marie-Christine Boutron-Ruault & Françoise Clavel-ChapelonDietary acid load and risk of type 2 diabetes: the E3N-EPIC cohort study. Diabetologia DOI 10.1007/s00125-013-3100-0

Karbohydrater er bedre enn fett ved diabetes

Karbohydrater unnere enn fett ved diabetes
Å spise mer karbohydrater kan være sunnere enn å spise mye fett ved diabetes type to

Å spise mer karbohydrater og mindre fett er bra ved diabetes type to. Ny forskning viser at langsomme karbohydrater gir sunnere kolesterolverdier

Å redusere mengde fett i kosten og samtidig øke inntak av sunne, langsomme karbohydrater er gunstig for pasienter med type to diabetes, ifølge en studie publisert online i European Journal of Nutrition. Forskerne registrerte kosthold til 1,785 deltakere med type 2-diabetes i løpet TOSCA.IT studien.

Variasjoner i andelen av fett og karbohydrater i kostholdet hadde betydelig innvirkning på kolesterolverdier i blodet (den metabolske profilen) og markører for lavgradig betennelse. Studieresultatene viser at reduksjon i inntaket av fett og tilsatt sukker, og øking av komplekse, langsomt fordøyelige karbohydrater i kosten har et potensiale.

Mindre fett og mer av langsomme karbohydrater i kosten var gunstig.
  • Det å øke inntaket av fett i kosten fra mindre enn 25 % til mer enn 35 % var assosiert med en signifikant økning i triglyserider, LDL-kolesterol, HbA1c (langtidsblodsukker, en markør av sukkernivåer over tid) og CRP (en betennelsesmarkør).
  • Det å øke inntaket av komplekse karbohydrater i kosten fra <45% til> 60% var assosiert med signifikant lavere nivåer av triglyserider, HbA1c og CRP.

Mer fiber i kosten og mindre tilsatt sukker hadde også en positiv effekt på kolesterol og blodsukker:

  • Inntak av mer enn 15 gram fiber per 1000 kilocaloirer var assosiert med bedre lipidprofil i blodet og lavere HbA1C og CRP enn lavere fiberinntak.
  • Høyere inntak av tilsatt sukker enn 10 % av energiinntaket er assosiert med dårligere lipidprofil og høyere CRP enn lavere inntak.

Dette er den første studien som viser at små endringer i inntak av fett og karbohydrater har effekt på risikofaktorer i en stor populasjon av pasienter med diabetes type to.

«CONCLUSIONS: In people with type 2 diabetes, variations in the proportion of fat and carbohydrates of the diet, within the relatively narrow ranges recommended by different nutritional guidelines, significantly impact on the metabolic profile and markers of low-grade inflammation. The data support the potential for reducing the intake of fat and added sugars, preferring complex, slowly absorbable, carbohydrates.»

Kilde: Vitale M, Masulli M, Rivellese AA, et al. Influence of dietary fat and carbohydrates proportions on plasma lipids, glucose control and low grade inflammation in patients with type 2 diabetes—The TOSCA.IT Study. Eur J Nutr. Published online August 25, 2015.
Lenke til studien: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26303195

Kjøtt kan øke risiko for diabetes type to

kjøtt-diabetes-type-2
Kjøtt kan øke risiko for sykdom, bl.a. diabetes type to. Det er både enkelte stoffer i rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt, samt samspill mellom disse, som øker risikoen

Både flere ulike stoffer i rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt, samt samspill mellom disse, øker risikoen for å utvikle type 2-diabetes, ifølge en ny studie publisert i tidsskriftet Metabolism: Clinical and Experimental. Tidligere har flere studier foreslått at både rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt er assosiert med økt risiko for diabetes type to. Det er ikke helt avklart hvilke stoffer i rødt kjøtt og i bearbeidet kjøtt som påvirker denne risikoen. Nå ser det ut at det er interaksjon mellom de ulike stoffene som påvirker risiko for utvikling av diabetes. Den aktuelle studien har sett på sykdomsfremkallende mekanismer ved disse stoffene.

Mettet fett, salt, nitrater, hemjern og andre stoffer i rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt bidrar til å redusere insulinfølsomhet 

og andre risikofaktorer for diabetes type to. Ytterligere forskning er viktig for sikkert å avklare hvordan disse  komponentene kan øke risikoen for sykdom, og hvilke mekanismer som spiller inn. Forebyggende tiltak er foreslått som for eksempel økt mosjon og et mer plantebasert kosthold.

«This review examines potential mechanisms addressing the role of saturated fatty acid, sodium, advanced glycation end products (AGEs), nitrates/nitrites, heme iron, trimethylamine N-oxide (TMAO), branched amino acids (BCAAs) and endocrine disruptor chemicals (EDCs) in the development of type 2 diabetes based on data from published clinical trials and animal models.»

«The increased risk associated with processed meat compared with red meat suggests that there are interactions between the saturated fat, salt, and nitrates in processed meat and iron, AGEs and TMAO.»

Noen stoffer og virkningsmekanismer:

«However when NO and superoxide are both present, a strong oxidant, peroxynitrite (ONOO) is formed, which is cytotoxic in many experimental systems and thus can potentially influence cardiovascular disease, neurodegenerative disease, diabetes and its complications [71]

«Iron may potentially play a role in glucose metabolism because of its action as a pro-oxidant.

Iron causes cellular oxidative stress which can inhibit insulin binding [81]. Insulin increases ferritin synthesis and iron uptake by the cell through the translocation of transferrin receptors from the intracellular compartment to the cell surface.»

Kilde: Kim Y, Keogh J, Clifton P. A review of potential metabolic etiologies of the observed association between red meat consumption and development of type 2 diabetes mellitus. Metabolism. 2015;64:768-779.

Lenke til studien er her http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25838035

Plantebasert kosthold beskytter mot diabetes og hejrte- og karsykdom

Et sunt plantebasert kosthold beskytter mot diabetes type to og hejrte- og karsykdom
Et sunt plantebasert kosthold beskytter mot diabetes type to og hejrte- og karsykdom, viser en ny doktoravhandling

Et sunt plantebasert kosthold beskytter mot diabetes type to og hejrte- og karsykdom, viser en ny doktoravhandling

De som spiser mer plantebasert ser ut til å ha redusert risiko for type 2 diabetes og hjerte- og karsykdommer. Dette ifølge en doktoravhandling fra Harvard University.

Forskerne har undersøkt hvordan ulike plantebaserte kostholdsmønstre kan redusere risikoen for sykdom

Forskerne analyserte matinntak og forekomst av hjerte-og karsykdommer og type 2-diabetes hos ca. 200 000 mennesker i Nurses’ Health Study I og II og Health Professionals Follow-up Study.

Deltakerne ble delt i henhold til tre ulike kostholdsindekser:


1. Hovedsakelig plantebasert kosthold (Overall plantbased diet index – PDI) – der deltakerne spiste mer matvarer fra planteriket og mindre av dyreriket.
2. Sunt plantebasert kosthold (Healthful plantbased diet index HPDI) der deltakerne spiste mer av ikke-bearbeidede matvarer som frukt, grønnsaker, belgfrukter og helkorn, og mindre bearbeidede matvarer som sukker og hvitt mel, og mindre mengder animalske matvarer.
3. Usunt plantebasert kosthold (Unhealthful plantbased diet index uPDI) der deltakerne spiste mer av bearbeidede matavrer fra planteriket, mindre ikke-bearbeidede matvarer og mindre mengder animalske matvarer.

Det ble funnet ut at jo nærmere kostholdet var PDI, altså hovedsakelig plantebasert kosthold, jo lavere risiko var det for hjerte- og karsykdommer og diabetes type 2. HPDI viste en signifikant større risikoreduksjon og deltakere som spiste mer i henhold til uPDI viste en økt risiko for sykdom.

Forskernes konklusjon

er at disse data viser at plantebaserte kostholdsmønstre, spesielt de som er basert på lite bearbeidede matavrer, har en sterk sammenheng med redusert risiko for type 2 diabetes og kardiovaskulær sykdom.

What Did the Researchers Do and Find?

We analyzed data from three studies that followed more than 200,000 male and female health professionals across the US for more than 20 y, regularly collecting information on their diet, lifestyle, medical history, and new disease diagnoses.
We found that having a diet that emphasized plant foods and was low in animal foods was associated with a reduction of about 20% in the risk of diabetes.
Consumption of a plant-based diet that emphasized specifically healthy plant foods was associated with a larger decrease (34%) in diabetes risk, while consumption of a plant-based diet high in less healthy plant foods was associated with a 16% increased diabetes risk.

  • Link til avhandlingen er tilgjengelig her
  • Link til den nyeste utgivelsen av avhandlingen er tilgjengelig her.
  • Satija, Ambika. 2016. Plant-Based Diets and Risk of Type 2 Diabetes and Coronary Heart Disease. Doctoral dissertation, Harvard T.H. Chan School of Public Health.

Langtidsblodsukker forbedret på kost uten kjøtt og melk

Plantebasert kosthold er sunt ved diabetes
Plantebasert kosthold er sunt ved diabetes fordi det gir bedre blodsukkerkontroll

Langtidsblodsukker blir bedre med vegetarkost, viser en systematisk oversikt fra 2014. Mennesker som har diabetes bør vurdere å spise mer plantebasert. Plantebaserte kostmønstre som vegansk og vegetarisk kan forbedre blodsukkerkontroll betydelig, viser en ny studiesammenfatning av kontrollerte intervensjonsstudier som nylig er publisert i Cardiovascular Diagnosis and Therapy. HbA1C, et parameter for langtidskontroll av blodsukkeret, var betydelig forbedret hos pasienter som fikk spise vegetarisk kost.

Stuideforfatterne oppsummerte og sammenstilte seks relevante studier. Dette var kontrollerte intervensjonsstudier med over 4 ukes varighet som undersøkte sammenheng mellom vegetarisk kosthold og blodsukkerkontroll ved diabetes type to. Man undersøkte blodsukker og endringer i langtidsparametere for blodsukkerkontroll HbA1C. Plantebasert kosthold er i 2021 bredt anbefalt ved diabetes-2

Også tidligere forskning viser at HbA1C (langtidsblodsukker) blir bedre på plantekost

Tidligere studier har vist at plantebaserte kostholdsmønstre kan forbedre langtidsblodsukkeret HbA1C med så mye som 1,2 enheter. Dette er mer enn hva man kan oppnå med tabletter.

Bakgrunnen for studiesammenfatningen: Tidligere undersøkelser viste sammenheng mellom vegetariske kostholdsmønstre og forbedringer av blodsukkerkontroll ved diabetes. Sammenhengen er dog ikke godt nok etablert. Det har ikke vært utført sammenfatning av forskningen på området.

“Consumption of vegetarian diets was associated with a significant reduction in HbA1c” “Consumption of vegetarian diets is associated with improved glycemic control in type 2 diabetes.”

“Earlier studies had shown that plant-based diets could improve a key indicator of blood sugar control, called hemoglobin A1c, as much as 1.2 points, which is far greater than the effect of typical oral diabetes medicines. The new study is a meta-analysis, widely considered the highest level of scientific evidence. Focusing on longer-term effects and combining the results of all available studies, the benefit of leaving out meat, cheese, and eggs was as much as 0.7 points in some studies, and averaged about 0.4 points overall. Most of the studies did not require participants to reduce their calorie or carbohydrate intake.”

Studien er publisert i  Cardiovascular Diagnosis and Therapy. Lenken finnes her

Kilde: Yokoyama Y, Barnard ND, Levin SM, Watanabe M. Vegetarian diets and glycemic control in diabetes: a systematic review and meta-analysis. Cardiovasc Diagn Ther. 2014;4:373-382.

Oppsummert forskning viser også at plantebasert kosthold beskytter mot diabetes og hejrte- og karsykdom

Erektil dysfunksjon som tegn på diabetes

Erektil dysfunksjon kan være tegn på diabetes
Erektil dysfunksjon kan være tegn på diabetes

Ulike problemer med ereksjon og potens kalles på fagspråket for erektil dysfunksjon. Dette, hos menn over 40 (som hovedregel), kan være tegn på hjerte- og karsykdom, nemlig åreforkalkninger. Nå viser en studie nylig publisert i the Annals of Family Medicine at erektil dysfuknksjon også kan være tegn på diabetes.

Les om kosthold som forebygging og behandling av diabetes:

Forskerne undersøkte 4519 menn med tanke på erektil dysfunksjon som en del av National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES). Menn som hadde erektil dysfunksjon hadde mer enn dobbelt så stor sjanse for å også ha diabetes, sammenlignet med menn som ikke hadde tegn til erektil dysfunksjon. Denne studien foreslår at helsepersonell screener menn som opplever symptomer på erektil dysfunksjon for diabetes, og spesielt middelaldrende menn.

Skeldon SC, Detsky AS, Goldenberg SL, Law MR. Erectile dysfunction and undiagnosed diabetes, hypertension, and hypercholesterolemia. Ann Fam Med. 2015;13:331-335.

Lenke til studien er her http://annfammed.org/content/13/4/331.full

Kjøtt øker risiko for svangerskapsdiabetes

rødt kjøtt-svangerskapsdiabetes
Kvinner som spiser mye rødt kjøtt og kjøttprodukter har omtrent dobbelt so høy risiko for svangerskapsdiabetes, i en studie på 3298 kvinner. Kosthold uten kjøtt og andre matvarer fra dyr er trygt og helsefremmende – også for gravide.

Kvinner som spiser mye kjøtt har høyere risiko svangerskapsdiabetes. Dette ifølge en studie publisert i tidsskriftet European Journal of Nutrition. Forskerne fulgte 3298 spanske kvinnene som deltok i SUN-studien og som hadde minst ett svangerskap mellom 1999 og 2012. Kosthold ble registrert ved starten av studien.

Kosthold uten kjøtt og andre matvarer fra dyr er både trygt og helsefremmende for alle – også for gravide

Det ble funnet at de som spiste mest kjøtt totalt hadde 67% økt risiko for å utvikle diabetes under svangerskapet  sammenlignet  med dem som spiste minst. For rødt kjøtt, var den tilsvarende økning i risiko 137% og for kjøttprodukter 101%.

Forskerne konkludert med at disse data tyder på at inntak av kjøtt, særlig rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt, har  signifikant sammenheng med økt risiko for svangerskapsdiabetes:

«We identified 172 incident cases of GDM. In the fully adjusted analysis, total meat consumption was significantly associated with a higher risk of GDM [OR = 1.67 (95% CI 1.06–2.63, p-trend 0.010)] for the highest versus the lowest quartile of consumption. The observed associations were particularly strong for red meat consumption [OR = 2.37 (95% CI 1.49–3.78, p-trend < 0.001)] and processed meat consumption [OR = 2.01 (95% CI 1.26–3.21, p-trend 0.003)]. Heme iron intake was also directly associated with GDM [OR = 2.21 (95% CI 1.37–3.58, p-trend 0.003)], although the association was attenuated and lost its statistical significance when we adjusted for red meat consumption [OR = 1.57 (95% CI 0.91–2.70, p-trend 0.213)]. No association was observed for non-heme and total iron intake, including supplements.

Conclusions Our overall findings suggest that higher pre-pregnancy consumption of total meat, especially red and processed meat, and heme iron intake, are significantly associated with an increased GDM risk in a Mediterranean cohort of university graduates.»

Link til studien er tilgjengelig her

Marí-Sanchis, A., Díaz-Jurado, G., Basterra-Gortari, F.J. et al. Association between pre-pregnancy consumption of meat, iron intake, and the risk of gestational diabetes: the SUN project. Eur J Nutr (2017)