Sunnere snacks – rå kaker, tørket frukt, kakao og nøtter

Sunne rå kaker med tørket frukt, nøtter og kakaopulver
Sunne, lettvinte og næringsrike rå kaker med tørket frukt, nøtter og kakaopulver – lag dem året rundt!

Vanlig snacks inneholder ofte for mye kalorier, dyrefett, bearbeidet plantefett og sukker, altså tomme kalorier. I tillegg inneholder vanlig snacks for lite næring. Det blir dermed for mange av tomme kalorier og ingen sunne stoffer. Du kan lage sunne snacks selv, og ofte kan du kjøpe ganske sunne snacks ferdig på butikk, og du behøver ikke bruke mye tid på tilberedning.

Sunnere snacks – erstatt vanlig snacks med følgende:

  • frukt, både ferske, tørkede og frosne
  • nøtter, gjerne usaltede
  • mørk sjokolade,
  • chiapudding, chiafrø er spesielt rikt på omega-3 fettsyrer
  • ertepure på toast,
  • hummus,
  • nøtte-frukt-kakaokuler,
  • oliventapenade,
  • dipp av bakte grønnsaker
tørkede frukt sunt snacks frokostblanding
Tørkede frukt sunt snacks frokostblanding

Nøtter og tørkede frukt

Nøtter og frukt. Neste gang du er i butikk, kjøp mandler, valnøtter og tørkede aprikoser. Skjær aprikosene i små biter og bland med mandlene og valnøttene. Legg alt sammen i en glassboks med lokk, og legg boksen der kjeks og sjokolade pleier å stå.

Kjeks og sjokolade fjerner du litt lengre bort i skapet. Vil du alikevel ha kjeks, velg Kornmo – den sunneste av alle kjeks. Eller ta et knekkebrød i steden.

Avokado-næringsrikt-lite-kalorier

Most avokado med dipp

Bruk most avokado med yoghurt eller kefir og litt salt istedenfor majones eller rømme. Det kan du ha hjemme.

Avokado er spesielt sunn, da den inneholder masse vitaminer, mineraler og sunne, umettede fettsyrer.

Ferdiglaget pulver til dressinger eller dip kan du blande i avokado blandingen, for mer smak!

Friske gulrøtter, agurk og selleristenger er perfekt til denne blandingen.

Grønnsakene er rike på fiber som fyller magesekken og gjør deg mett lenge.

Most avokado med finhakkede tomater

Mos moden avokado og bland med halv boks finhakkede tomater, litt salt og balsamikoeddik.

Extra og COOP har godt utvalg av økologiske finhakkede tomater på boks. Les også: Vegetar taco, wrap og annen meksikansk mat

sorbe is jordbær
Fra Veganmisjonen.com – Supersun og superenkel jordbærsorbet med basilikum

Frukt-is, smoothie eller sorbe

Velg fruktis istedenfor vanlig is, som inneholder fløte og melkepulver, og til og med egg (i noen typer is).

Smoothy kan du også lage istedenfor is, med friske bær, banan, jus og økologisk kefir eller soyayoghurt. Riv litt mørk, melkefri sjokolade på toppen. Freia har også kommet med melkefri sjokolade – 87 % kakao. Velg sjokolade uten melkefett – både sunnere og slankere.

Tilsetter du litt frokostblanding i smoothyen, metter det enda bedre. Extra og COOP har godt utvalg når det gjelder vegetariske, økologiske, veganske og rettferdige matvarer.

nøtter og mørk sjokolade
nøtter og mørk sjokolade

Rå kaker: frukt, nøtter og kakao

Hva er ditt forhold til tørket frukt? Og hva slags søtt og godt lager du i førjulstiden? I desember bruker man mye tørket frukt – fiken, aprikos, dadler og svisker. Blander du tørket frukt med kakaopulver, nøtter og eventuelt litt kokosolje i blenderen, får du supersunne og lettvinte julesnacks!

Prøv også banan og/eller avokado – bruker du mye avokado, kan konsistensen bli litt tynnere, og du kan bruke blandingen som en mousse. Du slipper å bruke tid og krefter på baking! Eneste du bør gjøre er å vaske blenderen etterpå.

Oppskrifter på rå kaker:

Les også: Derfor er mørk, melkefri sjokolade sunt

Frukt, nøtter og kakao bidrar med en god del antioksidanter, fiber, protein, sunt fett, kalsium og mange andre næringsstoffer. Bløtlegger du nøtter i noen timer før du bruker dem, brytes ned stoffer som beskytter næringsstoffene mot fordøyelse. Ved bløtlegging utnyttes derfor næringsstoffene mye bedre.

Det kan også være lurt å bløtlegge tørket frukt før tilberedning. Eneste du bør passe ved å spise sjoko-nøtte-fruktkaker er kaloriene og tennene.

Avokado kan brukes i rå kaker og desserter
Avokado kan brukes i rå kaker og desserter

Flere oppskrifter på sunne snacks og måltider:

Her kan du lese om

Og det er mange gode grunner til å fortsette med nøtte-sjoko-fruktkaker også etter julen, året rundt!

Litt sunnere sjokolade – uten melkefett

Her er det viktig å planlegge godt. Skriv liste med alle de sunne snacks du kunne tenke deg, og kjøp disse når du handler, istedenfor melkesjokolade, vanlig kjeks og is.

Les mer om sunnere sjokolade Sjokolade uten melk er sunnere. Utvalget er stort i butikkhyllene, det gjelder bare å finne en riktig type sjokolade! Her kommer tipsene! Vegansk, økologisk og melkefri sjokolade finner du ikke bare på Meny, Ikea og på Rema 1000!

Tips til sunnere sjokolade fra butikk

Velg mørk sjokolade, gjerne med peppermynte eller blåbær. COOP sin egne økologiske veganske sjokolade med peppermynte, mandler eller blåbær koster kun 25 kroner per sjokoladeplate. Her får du bare det beste og sunneste av sjokoladeverden. På COOP får du også kjøpt myke økologiske dadler og annet tørket frukt, samt nønner – noe du kan lage sunt sjokoladepålegg av.

Sjokoladepålegg fra butikk holder ikke mål. Sukker og olje er mesteparten av innholdet, og kakao er det ganske lite av, mindre enn 15 % (som hovedregel). Derfor er det lurt å lage sjokoladepålegg selv, hjemme. Kakao og nøtter passer veldig godt sammen, er er sunt og næringsrikt – sjekk oppskrift på lettvint sjokoladepålegg laget av kakao og nøtter.

Nutella kan du med stor fordel lage hjemme – sjekk en oppskrift på hjemmelaget nutella her på Vegetarbloggen. Dadler og kakao er også sunt og godt. Et slikt pålegg holder flere dager i kjøleskapet, på gammelt syltetøyglass eller glass fra pastasaus. Likevel bør man ikke spise så mye av det at man legger på seg. Oppskrift på sunn rå sjokoladepålegg er her, med kun to ingredienser – dadler og kakao   Bruk gjerne myke økologiske dadler fra COOP.

Flere oppskrifter på hjemmelaget sjokolader og kaker er her

Legg inn en kommentar