Tørket aprikos – sunn og rik på næringsstoffer

Tørket aprikos er sunt og rik på jern, kalsium, kalium, magnesium, beta-karoten, vitamin E og fiber
Tørket aprikos er sunt og rik på jern, kalsium, kalium, magnesium, beta-karoten, vitamin E og fiber

Aprikos er sunt og godt, gir lite kalorier og mye næring, og vokser spesielt godt en del lengre sør enn Norge. Heldigvis har vi mulighet til å bruke aprikos året rundt grunnet handel med andre land. Tørket aprikos får du kjøpt på i praksis alle matvarebutikker. Tørket aprikos er plassert i bakeavdeling, sammen med andre sunne skatter – svisker, rå valnøtter og rå mandler.

Tørket aprikos er en god kilde til kalsium, magnesium, jern, beta-karoten (vitamin A), vitamin E, fiber og kalium. Derfor bør tørket aprikos være en naturlig del av et sunt kosthold, både plantebasert kosthold og blandet kosthold.

Les også:

Aprikos kan vokse i Norge, og Bama skriver på sine nettsider: Fra engasjerte og innovative produsenter i Lærdal har vi nå fått levert en helt unik produksjon av norske aprikoser. Ideen til aprikosdyrking i Lærdal kom etter en reise rundt omkring i Europa, hvor formålet var å studere morellproduksjon. Les mer her Norske aprikoser fra Lærdal | Frukt & Grønt | Bama Storkjøkken (bamastorkjokken.no)

Tørket aprikos er rik på næringsstoffer

Det er 240 kilocalorier i tørket aprikos, men det er sunne og verdifulle kalorier hvis man tenker på innholdet av næringsstoffer. Tørket aprikos er rik på jern (4,1 mg), kalium (1880 mg), kalsium (92 mg), magnesium (65 mg) og fiber (hele 22 gram – nesten hele dagsbehovet)! Det er gode grunner til å erstatte kakestykke med tørket aprikos.

Tørket aprikos inneholder samtidig fruktsyrer, noe som gjør at noen næringsstoffer, nemlig jern og sink, tas mye bedre opp – både fra aprikos og fra matvarer som spises sammen med aprikos. Les om opptaket av næringsstoffer fra plantemat her

Det kan være knapt med kalsium i et rent plantebasert kosthold. Tørket aprikos inneholder hele 92 mg kalsium per 100 gram aprikos, dvs. en tiende del av dagsbehovet.

Sunne plantestoffer i aprikos

Aprikos har et lavt innhold av både energi (lite kalorier) og fett, samt et høyt innhold av vitamin E og kostfiber, skriver Opplysningskontoret for frukt og grønt på sine nettsider. Vitamin E bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress, og det samme gjelder beta-karoten i aprikos. Kostfiber er gunstig for fordøyelsen.

Det å spise aprikos kan være gunstig for både tarmen, øyne og hud, takket være vitaminene A, C og E som har antioksidativ virkning. Aprikos har høyt innhold av mineralet kalium, noe som bidrar til normalt blodtrykk. Les mer om helseeffektene ved aprikos, og sjekk kildene her

Les mer:

Slik bruker du tørket aprikos

  • Rå kaker
  • I godteriskål, sammen med rå nøtter og biter av mørk sjokolade
  • Hjemmelaget energibar/proteinbar
  • I frokostblanding
  • I matpakke på fjelltur
  • I smoothy etter trening
  • I risretter og quinoaretter
  • I hjemmelaget brød og muffins
  • I nøttesteik – se oppskrift her
  • Som et godt middel mot forstoppelse – med rikelig med vann

Har du noen andre ideer? Del gjerne her – i kommentarfeltet!

1 kommentar

  1. Har et aprikostre inntil husveggen i Skien. Det gir mye aprikoser. Høstet en bøtte i dag som ble til nydelig syltetøy. Det er minst en bøtte til på treet. Går det an å tørke aprikosene? Hvordan går jeg fram for å prøve det?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: