Tørket aprikos – sunn og rik på næringsstoffer

Tørket aprikos er sunt og rik på jern, kalsium, kalium, magnesium, beta-karoten, vitamin E og fiber
Tørket aprikos er sunt og er spesielt rik på kostfiber, vitamin E og kalium, og er kilde til jern, kalsium, magnesium og beta-karoten

Aprikos er sunt og godt, gir lite kalorier og mye næring, og vokser spesielt godt en del lengre sør enn Norge. Heldigvis har vi mulighet til å bruke aprikos året rundt grunnet handel med andre land. Tørket aprikos får du kjøpt på i praksis alle matvarebutikker. Tørket aprikos er plassert i bakeavdeling, sammen med andre sunne skatter – svisker, rå valnøtter og rå mandler. Tørket aprikos er en kilde til kalsium, magnesium, jern, beta-karoten (vitamin A), vitamin E, fiber og kalium. Derfor bør tørket aprikos være en naturlig del av et sunt kosthold, både plantebasert kosthold og blandet kosthold.

Næringsinnholdet i tørket aprikos, innhold i 100 gram tørket aprikos

  • Kilokalorier 181 kcal – 8 % av dagsbehovet
  • Karbohydrat 39,4 g 17 % av dagsbehovet inkludert kostfiber
    Mono- og disakkarider 39,4 g
    Sukker, tilsatt 0 g
  • Kostfiber 5,3 g – 21 % av dagsbehovet 
  • Protein 2,2 g – 4 % av dagsbehovet
  • Omega-3 0,12 g –  5 % av dagsbehovet
  • Omega-6 0,13 g – 1 % av dagsbehovet
  • Kolesterol 0 mg – det er ikke behov for å spise kolesterol med kosten

vitaminer:

  • Vitamin A 44 RAE (Beta-karoten 525 µg) – 6 % av dagsbehovet
  • Vitamin E 3,7 alfa-TE – 46 % av dagsbehovet
  • Tiamin 0,02 mg
  • Riboflavin 0,01 mg
  • Niacin 2,5 mg
  • Vitamin B6 0,09 mg – 8 % av dagsbehovet
  • Folat 13 µg – 4 % av dagsbehovet
  • Vitamin C 1 mg 1 % av dagsbehovet

mineraler og mikroelementer:

  • Kalsium 71 mg – 9 % av dagsbehovet
  • Jern 1,4 mg – 9 % av dagsbehovet
  • Kalium 1039 mg – 34 % av dagsbehovet
  • Magnesium 34 mg – 12 % av dagsbehovet
  • Sink 0,2 mg – 3 % av dagsbehovet
  • Selen 0 µg
  • Kopper 0,3 mg – 33 % av dagsbehovet
  • Fosfor 67 mg – 11 % av dagsbehovet
  • Jod 18 µg – 12 % av dagsbehovet

Kilde: Matvaretabellen.no og kostholdsplanleggeren.no

Tørket aprikos er spesielt rik på næringsstoffene vitamin E, kalium og kostfiber

Det er 240 kilocalorier i 100 gram tørket aprikos, men det er sunne og verdifulle kalorier hvis man tenker på innholdet av næringsstoffer. Tørket aprikos er rik på jern (4,1 mg – som er 9 % av dagsbehovet), kalium (1880 mg – som er 34% av dagsbehovet), kalsium (92 mg – som er 9 % av dagsbehovet), magnesium (65 mg) og fiber (hele 22 gram – nesten hele dagsbehovet)! Det er gode grunner til å erstatte kakestykke med tørket aprikos.

Tørket aprikos inneholder samtidig fruktsyrer, noe som gjør at noen næringsstoffer, nemlig jern og sink, tas mye bedre opp – både fra aprikos og fra matvarer som spises sammen med aprikos. Les om opptaket av næringsstoffer fra plantemat her

Det kan være knapt med kalsium i et rent plantebasert kosthold. Tørket aprikos inneholder hele 92 mg kalsium per 100 gram aprikos, dvs. en tiende del av dagsbehovet.

Les også:

Aprikos kan vokse i Norge

Aprikos kan vokse i Norge, og Bama skriver på sine nettsider: Fra engasjerte og innovative produsenter i Lærdal har vi nå fått levert en helt unik produksjon av norske aprikoser. Ideen til aprikosdyrking i Lærdal kom etter en reise rundt omkring i Europa, hvor formålet var å studere morellproduksjon. Les mer her Norske aprikoser fra Lærdal | Frukt & Grønt | Bama Storkjøkken (bamastorkjokken.no)

Sunne plantestoffer i aprikos

Aprikos har et lavt innhold av både energi (lite kalorier) og fett, samt et høyt innhold av vitamin E og kostfiber, skriver Opplysningskontoret for frukt og grønt på sine nettsider. Vitamin E bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress, og det samme gjelder beta-karoten i aprikos. Kostfiber er gunstig for fordøyelsen. I tillegg inneholder aprikos flere sunne plantestoffer som kan ha flere gode helseeffekter. Det å spise aprikos kan være gunstig for både tarmen, øyne og hud, takket være vitaminene A, C og E som har antioksidativ virkning. Aprikos har høyt innhold av mineralet kalium, noe som bidrar til normalt blodtrykk. Les mer om helseeffektene ved aprikos, og sjekk kildene her

Les mer:

Slik bruker du tørket aprikos

  • Rå kaker
  • I godteriskål, sammen med rå nøtter og biter av mørk sjokolade
  • Hjemmelaget energibar/proteinbar
  • I frokostblanding, sammen med havre og chiafrø
  • I matpakke på fjelltur
  • I smoothy etter trening
  • I risretter og quinoaretter
  • I hjemmelaget brød og muffins
  • I nøttesteik – se oppskrift her
  • Som et godt middel mot forstoppelse – med rikelig med vann

Har du noen andre ideer? Del gjerne her – i kommentarfeltet!

1 kommentar

  1. Har et aprikostre inntil husveggen i Skien. Det gir mye aprikoser. Høstet en bøtte i dag som ble til nydelig syltetøy. Det er minst en bøtte til på treet. Går det an å tørke aprikosene? Hvordan går jeg fram for å prøve det?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere liker dette: