Spis mer av norsk hodekål – sunt, godt, anvendelig og billig

 

Spis mer hodekål! Bruk gjerne julienneskjærer når du vil spise kålen rå. Hodekål kan dampes, stekes, bakes i mikroovn, brukes i supper, gratenger, gryter, wok og flere andre retter

Det er mange gode grunner til å skryte over norsk hodekål. Denne er sunt, miljøvennlig, bærekraftig, kan dyrkes over hele Norge – blant annet mange steder der man i dag dyrker husdyrfôr. Hodekål er kilde til vitamin C og flere sunne plantestoffer som blant annet kan forebygge kreft. Det er mye godt man kan lage av norsk hodekål. Sett deg et mål om å spise hodekål hver dag! Smør/olje, balsamico, salt og krydder gir mye smak til hodekål som i seg selv ikke smaker mye.

Det er en hardfør grønnsak som tåler vårt klima godt og den egner seg godt til langtidslagring, skriver frukt.no  Hodekål er svært anvendelig, her er noen eksempler:

  • salater, for eksempel coleslow – av rå hodekål. Finsnitt hodekål med ostehøvel eller julienneskjærer og bland med reven gulrot, rapsolje, soyayoghurt og noen dråper sitron eller balsamico, salt og sort pepper.
  • koke med diverse krydder, i 2 – 4 minutter, enten hodekål alene eller med løk, gulrøtter og eple
  • steke i mikroen (min favoritt), enten alene eller med andre grønnsaker, i ca. 8 minutter, og servere med rapsolje eller plantesmør, balsamico og litt salt. Mikroovn er sterkt undervurdert – matlaging er spesielt skånsom, energieffektiv, rask, lettvint og behagelig. Les mer om mikroovn på matportalen.no hvis du er skeptisk
  • i supper – mange grønnsakssupper kan lages med hodekål, for eksempel en suppe med potet, løk, gulrot, kokte grønne erter og persille
  • gratenger – for eksempel med potet, løk, hvitløk, kål og soyafløte
  • gryter
  • wok – stek raskt vanlig snittet hodekål med andre grønnsaker. Edamamebønner (grønne soyabønner) passer spesielt godt som erstatnign for kylling eller fisk i wokretter
    osv.
  • dampet hodekål: Del kålen i båter, kok (i kun 2 cm vann på bunnen) den i ca. 5 minutter og tilsett plantesmør, salt og sort pepper.

Fermentert kål: Sunn kilde til probiotika

Nå er hodekål på sitt beste (og billig), og det er nå det er lurt å lage store mengder fermentert kål. Fermentert kål, eller sauerkraut, er både sunt og godt. Kål bør skjæres tynt, f.eks. med julienneskjærer, saltes litt og stappes/knas, slik at den slipper saft. Viktig med rene hender og annet utstyr. Når hele Norges glasset er fullt, setter man en liten vekt over – jeg brukes en liten glassflaske fylt med vann. Det bør altså være rikelig med saft (dette hindrer at de uønskede bakteriene kommer inn i kålen og konkurrerer med de sunne melkesyrebakteriene) i toppen av Norges glasset.

Denne har en spesiell melkesyresmak. I tillegg er fermentert kål en sunn og god kilde til probiotika, sunne bakterier som både er bra for tarmen og sannsynligvis for helsen ellers. Oppskriften på fermentert hodekål er her

Mer kål gjør deg mett – spis kål og ikke kjøtt eller egg når du vil ned i vekt!

Som andre grønnsaker er hodekål rik på fiber og vann. Dette gjør at magesekken utvider seg og du blir mett på ganske få kalorier. Flere studier viser at de som spiser plantebasert er slankere enn de som har et vanlig vestlig kosthold. Spesielt de som har et 100 % plantebasert kosthold har lett for å hole seg slanke. Les mer om kosthold for sunn vekt her 

Vil du føle deg mett og holde sunn vekt eller slanke deg, spis gjerne en stor porsjon dampet eller bakt i mikroovn hodekål, istedenfor å spise kjøtt, egg og ost i helseskadelige mengder. Med kål får du massevis av sunne plantestoffer og nesten ingen kalorier, men med animalske matvarer får du i deg mer enn nødvendig av diverse helseskadelige stoffer, unødvendig mye kalorier og ingen fiber eller sune plantestoffer.

Frukt.no skriver dette om hodekål:

Hvitkål har både lavt energi – og fettinnhold og er en kilde til protein som bidrar til vekst i muskelmasse. Hvitkål har et høyt innhold av vitamin C som styrker immunsystemet og øker opptaket av jern fra andre matvarer. Hvitkål er også en kilde til kalium som bidrar til normalt blodtrykk, og har i tillegg et høyt innhold av kostfiber som er gunstig for fordøyelsen.

Og her skriver frukt.no om de helsebringene egenskapene ved hodekål:

Kål inneholder flere stoffer som er bra for oss, blant annet C-vitamin, folat og viktige plantestoffer. C-vitamin er en viktig antioksidant som blant annet bidrar til oppbygging og vedlikehold av kollagen og beskytter cellene i kroppen vår mot oksidativt stress. Det vil si at C-vitamin er viktig for en frisk og fin hud. I tillegg vil C-vitamin hjelpe immunsystemet slik at vi holder oss frisk, og folat vil bidra til at vi holder oss våken og opplagt gjennom dagen. De viktigste plantestoffene i kål er isotiocyanater som bl.a. er kreftforebyggende.

Les mer om andre kålgrønnsaker: grønnkål og kålrot

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: