Derfor er kålrot og rotgrønnsaker sunt!

Kålrot-c-vitamin-fiber-betakaroten-sunt
Kålrot er mest rik på C-vitamin blant norske vintergrønnsaker. I tillegg bidrar kålrot med fiber, betakaroten, antioksidanter og andre helsefremmende stoffer. Å skjære kålrot i stenger og spise med dip, sammen med andre grønnsaker, er en god måte å spise sunnere på. Kålrot kan også bakes og serveres med litt eddik, krydder og rapsolje naturell.

Det er flere gode grunner til å spise mer kålrot! Kålrot kalles for Nordens appelsin takket være det høye innholdet av  vitamin C, men kålrot er en uoppdaget pærle. Fiber, antioksidanter og betakaroten er viktige helsefremmende stoffer i kålrot. Den største barieren til å spise kålrot er at den må skjæres med en stor kniv og skrelles.

Kålrot og andre rotgrønnsaker året rundt

Det at grønnsaker er sunt vet alle. Ofte tenker man på de mer eksotiske grønnsakene som brokkoli og paprika. Disse må vi importere fra utlandet nesten hele året. Samtidig glemmer vi at nordisk tradisjonsmat er minst like sunn som middelhavsmat. Våre egne grønnsaker som bl.a. kålrot, gulrøtter og hodekål er tilgjengelig året rundt. Disse er
rike på fiber og bidrar, i tillegg til vitamin C, med antioksidanter som blant annet betakaroten, samt inneholder en del andre viktige mikronæringsstoffer og helsefremmende stoffer.

Les også: Mye karbohydrater (bl.a. fra søtpotet) i verdens sunneste kosthold

Sunn stivelse gir metthet

Rotgrønnsaker er rike på stivelse – en karbohydrat av sunn type som fordøyes sakte og sikrer en jevn forsyning av kroppen, først og fremst hjerne og muskler, med glukose. Takket være det høye innholdet av fiber og stivelse gir kålrot en langvarig metthetsfølelse.

Kålrot er billig og anvendelig

En stor fordel ved kålrot er at den er billig – i motsetning til de mer eksotiske grønnsakene. Kålrot er anvendelig og kan spises rå, dampes, bakes eller brukes i supper, gryter og wok. Koker du kålroten og så heller ut vannet forsvinner en del næringsstoffer ut med vannet. Nøkkelen til å bruke mer kålrot er å ha en god kniv.

Den største barieren til å spise kålrot er at den må skjæres med en stor kniv og skrelles.

Forsker om kålrot

Dette sier forsker Anne-Berit Wold ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU):

«Den tradisjonelle grønnsaken er rikest på C-vitaminer blant grønnsakene. Den er helt nødvendig tilbehør til pinnekjøttet, men brukes lite utover dette.

– På grunn av C-vitaminet bør vi spise mye mer av denne rotgrønnsaken. Kålroten burde vært mer i bruk enn den er i dag, og matindustrien bør finne måter å tilby kålrot til forbruker, gjerne solgt i staver, slik at tilgjengeligheten blir bedre og forbruket går opp, sier Wold.»

I forskerteamet hun er tilknyttet er det gjort forsøk på kutting og pakking av fersk kålrot, med vekt på at næringsinnhold og smak ikke skal forringes. Det kan bety at vi får kålrot for salg som snacks i nye former i butikkene etter hvert. Andre grønnsaker som er rike på C-vitamin er paprika og brokkoli, skriver forskning.no her

Kålrot-biff og kaker av kålrot

kålaffel-falaffel
Middagskaker laget av kålrot, kål, havre og løk er både sunt, godt og bærekraftig!

Hvorfor ikke prøve kålaffel – middagskaker laget av kålrot, potet, havregryn og løk! Kålaffel smaker godt, er mettende, sunt og bærekraftig. Denne kålaffel er laget etter oppskrift fra boken Mer kål mindre jål.

Ingrediensene

5dl kålrot, 1dl potet, 1dl kikertmel, 1dl havregryn, 1/2 løk.

Grønnsakene rives, alt blandes sammen i en kjøkkenmaskin, formes til kaker og stekes i litt rapsolje.

Det er en utbredt misforståelse at der man ikke kan dyrke korn, der kan ikke annen menneskemat dyrkes heller. Poteter, kålrot, kål og noen andre grønnsaker kan dyrkes nesten over hele Norge. Det er dumt og ikke bærekraftig å misbruke norsk jord til å dyrke gress til kuer fremfor å dyrke menneskemat.

Kålaffel – norsk falaffel

Kålaffel er inspirert av falaffel, kikertkaker, men er hovedsakelig laget av norske matvarer som kålrot, løk, havre og potet. Disse matvarene er spesielt viktige med tanke på bærekraftig og rasjonell utnyttelse av matressurser og jordbruksarealer. Poteter og kålrot kan dyrkes nesten overalt i Norge, og gir mye mer mat enn hvis man hadde brukt jordarealene til å dyrke gress til å fôre kuer og produsere kjøtt. Kikertmel i kålaffel kunne blitt erstattet av norskprodusert ertemel hvis norsk landbruk var smart og ville produsere mer menneskemat av erter og bønner. Les også:

Poteter, andre rotgrønnsaker, karbohydrater og blodsukker

Glem fordommer om at poteter ikke er sunt! Spiser du potetene avkjølt og med andre matvarer er potetene en helsekost. Er du bekymret over at poteter bidrar til blodsukkerstigning? Les her om glykemisk indeks og glykemisk belastning Det er mange gode grunner til å spise poteter, bl.a. fordi poteter er godt, mettende og norskprodusert. En oversiktsartikkel skrevet av Martina Lovise Lindhart Hagen, masterstudent i klinisk ernæring, «Poteter og livsstilssykdommer: en systematisk oversiktsartikkel» viser at det ikke er noen gode grunner til å fraråde å spise poteter.

Hvordan tilberede kålrot og andre grønnsaker på en sunn måte?

Slik tilbereder du kålrot for best resultat, både smak, sunnhet og næringsinnhold: Dampkok store skiver kål, kålrot, gulrøtter, rosenkål, brokkoli, blomkål og andre grønnsaker. Salt, tilsett edik, krytter og olje etterpå. Bruk gjerne dampevannet, siden der er det noen næringsstoffer. Når du koker grønnsaker i store mengder vann, skilles en del næringsstoffer ut i vannet. Det beste er å bruke olje etter at grønnsakene er ferdigdampet eller bakt, fordi de sunne fettsyrene i olje blir delvis ødelagt ved oppvarming. Og bruk helst rapsolje, fordi rapsolje har det sunneste fettsyresammensetningen – les her hvorfor rapsolje er sunnere enn olivenolje

Kilder:

Legg inn en kommentar