Frukt og bær er rike på vitaminer, antioksidanter, mikroelementer og fiber

Frukt og bær – sunt og næringsrikt

Frukt og bær er både sunt og godt, og kan erstatte kake eller dessert. Helsemyndighetene i mange land anbefaler at vi spiser mer frukt og bær. Frukt og bær er rike på vitaminer, bl.a. vitamin C, antioksidanter, kalium, fiber, betakaroten og andre viktige stoffer. Bær er mindre søte enn frukt og har dermed lav glykemisk indeks, men er likevel rike på mikronæringsstoffer, spesielt antioksidanter. Spis minst to frukt og en porsjon bær om dagen, og velg frukt og bær av ulike farger. Minst en av frukt bør være rik på vitamin C.

Les også:

Drikk gjerne apelsinjus til hovedmåltider og bruk bær, også frosne, i frokostblandinger. Apelsin, solbær, jordbær og mange andre frukt og bær er rike på vitamin C og fruktsyrer, noe som bidrar til bedre opptak og utnyttelse av næringsstoffer som bl.a. jern og sink (1).

Les også:

Tips til hvordan spise frukt og bær:

  • Bær, både frosne og ferske er godt i kornblanding, yoghurt eller plantemelk til frokost
  • Frukt kan være mellommåltid
  • Smoothy og fruktjus med fruktkjøtt reduserer oksidativt stress og fyller på med energi etter trening
  • Fruktsalat med is er godt til dessert
  • Smoothy med søte frukt, f.eks. banan kan være både mellommåltid eller dessert
  • Bruk også frosne bær og frukt
Blæbær har lav glykemisk indeks, er spesielt rike på antioksidanter og fiber
Blåbær har lav glykemisk indeks, er spesielt rike på antioksidanter og fiber

Blåbær og solbær er spesielt rike på antioksidanter. Solbær er spesielt rike på vitamin C. Mango og blåbær inneholder omega-3 fettsyrer.

Handle mye forskjellige frukt og bær neste gang du er på butikk! I frysedisken finnes du mange ulike ferdige smoothyblandinger og fruktsalatblandinger!

Les mer om ulike frukt, bær og grønnsaker på Bama sine nettsider

Les hvordan få mer protein og mindre karbohydrater i plantebasert kosthold (plantebasert lavkarbo)

Kilder:

  1. Craig WJ, Mangels AR: Position of the American Dietetic Association: vegetarian diets. J Am Diet Assoc 2009, 109(7):1266-1282; http://www.vrg.org/nutrition/2009_ADA_position_paper.pdf
  2. «Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer», Nasjonalt råd for ernæring, 2011, http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-og-forebygge-kroniske-sykdommer/Publikasjoner/kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-2011.pdf
  3. Matvaretabellen 2014. Mattilsynet, Helsedirektoratet og Universitetet i Oslo. http://www.matvaretabellen.no
  4. https://kreftforeningen.no/forskning/forskningsprosjekter-vi-stotter/hele-familien-ma-fa-stotte-for-at-barn-av-kreftpasienter-skal-ha-det-bra/
  5. Helseeffekter av et plantebasert kosthold. Fra grunnforskning til kostråd. Professor Rune Blomhoff, Dep. of Nutrition, Inst. of Basic Medical, Sciences, University of Oslo, http://www.blomhoff.no
  6. http://www.pcrm.org/health/diets/pplate/power-plate