Plantebasert, vegansk og vegetarisk kosthold for barn

Hvordan sette sammen et sunt plantebasert kosthold for barn? Og hva sier helsemyndighetene om vegansk og vegetarisk kosthold for små barn? Les her!
Plantebaserte kostholdsmønstre, inkludert helvegetarisk og vegansk kosthold, er både sunne og velegnet for små barn. Tilskudd av vitamin B12 og vitamin D er nødvendig hvis alle animalske produkter (matavrer fra dyreriket som kjøtt, egg, melk og fisk) er utelukket.

Sjekk også: Vegansk og vegetar kost spedbarn (Helsedirektoratets retningslinger)

Verdens største forening for ernæringsfysiologer har nettopp publisert sitt standpunkt om vegetarisk og vegansk kostholdPosition of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diets. Konklusjonen er som før: Et riktig sammensatt vegetarisk og vegansk kosthold er helsefremmende, næringsmessig adekvat og velegnet i alle livets faser. Vegetarkosthold kan forebygge og være en del i behandling av livsstilssykdommer som diabetes type to, overvekt, hjerte- og karsykdommer og noen typer kreft. Det som er nytt er at det fremheves at vegansk og vegetarisk kosthold er mindre miljøbelastende enn animalskbasert kosthold. Dette standpunktet er et resultat av gjennomgangen av totalt 117 vitenskapelige publikasjoner.

Dette er overhodet ikke noe nytt. Det er trist at norsk mat- og helsepolitikk ikke fremhevet vegetarkost sterkere enn det gjøres i dag, og at det fortsatt står flere steder at kjøtt og melk er viktige kilder til nærignsstoffer uten å samtidig nevne at disse er totalt unødvendig, kan øke risiko for livsstilssykdommer og bidrar til økt CO2-utslipp.

It is the position of the Academy of Nutrition and Dietetics that appropriately planned vegetarian, including vegan, diets are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits for the prevention and treatment of certain diseases.

These diets are appropriate for all stages of the life cycle, including pregnancy, lactation, infancy, childhood, adolescence, older adulthood, and for athletes.

Plant-based diets are more environmentally sustainable than diets rich in animal products because they use fewer natural resources and are associated with much less environmental damage. Vegetarians and vegans are at reduced risk of certain health conditions, including ischemic heart disease, type 2 diabetes, hypertension, certain types of cancer, and obesity.

Low intake of saturated fat and high intakes of vegetables, fruits, whole grains, legumes, soy products, nuts, and seeds (all rich in fiber and phytochemicals) are characteristics of vegetarian and vegan diets that produce lower total and low-density lipoprotein cholesterol levels and better serum glucose control. These factors contribute to reduction of chronic disease.

Vegans need reliable sources of vitamin B-12, such as fortified foods or supplements.
J Acad Nutr Diet. 2016;116:1970-1980

POSITION STATEMENT
It is the position of the Academy of Nutrition and Dietetics that appropriately planned vegetarian,  including  vegan,  diets  are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits in the prevention and treatment of certain diseases. These diets are appropriate for all stages of the life cycle, including pregnancy, lactation, infancy, childhood,  adolescence,  older  adulthood, and for athletes. Plant-based diets are more environmentally sustainable than diets rich in animal products because they use fewer natural resources and are associated with much less environmental damage.

Les hele Position of the Academy of Nutrition and Dietetics her

Hva sier norske og svenske myndigheter?

«Godt sammensatt vegetarkost kan fint dekke behovet for næringsstoffer for barn i alle aldre, fra spedbarnsalderen av. Dette gjelder både vegankosthold, lakto-vegetarkost og lakto-ovo-vegetarkost.»

«Tilskudd av vitamin B12, jod og D-vitamin er nødvendig til barn som får vegankost.»

Helsedirektoratet, januar 2015, se mer på Helsedirektoratets nettsider om vegetarisk kosthold

«En kost med mycket grönsaker, rotfrukter, baljväxter och fullkorn är bra både för hälsan och miljön. Därför är det bra om barn lär sig tycka om sådan mat i unga år, det ökar chansen för att de ska fortsätta med de vanorna även senare i livet. En helt vegetarisk kost till barn kräver, precis som till vuxna, goda kunskaper om mat och näringsämnen och noggrann planering. Om den vegetariska kosten är väl sammansatt, innehåller berikade produkter och ger tillräckligt med energi kan även barn äta helt vegetarisk mat – veganmat.»

Svenske helsemyndigheter, 2016, Livsmedelverket. Vegetarisk mat till barn.

Les også: Plantebasert kosthold for gravide  og sunn kostholdsplan

Les praktiske tips til hvordan sette opp en sunn kostholdsplan til barn med plantebasert kosthold:

Ernæringsfysiologene Sara Ask og Åsa Strindlund skriver følgende om vegetarisk ernæring for små barn:

“Utöver D-droppar är B12-tillskott nödvändigt för barn som får vegankost. Maten bör inte vara för fiberrik och fettsnål. Stommen i kosten är baljväxter, tofu och andra sojaprodukter, nötter, gryn, rotfrukter och grönsaker, berikad mjölk eller vegetabilisk dryck, rapsolja och rapsoljebaserade margariner, bröstmjölk och berikad gröt eller välling för de yngre barnen.”

Se menyforslag til barn og praktiske råd her  (nederst i artikkelen)

Sjekk Retningslinjen for spedbarnsernæring med hensyn til vegansk kosthold

Kilder:

Les hva myndigheter, ernæringsfyiologer og leger skriver om vegetarisk kosthold for barn:

  1. Svenske helsemyndigheter – Livsmedelverket, Vegetarisk mat till barn  http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Barn/Vegetarisk-mat-till-barn/
  2. Vegetarisk mat är bra – även för små barn. Sara Ask, dietist, Åsa Strindlund, nutritionist. http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2014/03/Vegetarisk-mat-ar-bra–aven-for-sma-barn/
  3. Norsk helseinformatikk, nordisk oppslagsverk for helsepersonell og pasienter:  Vegetarkost for barn http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/vegetarkost-for-barn-14764.html
  4. Lege og forsker Lars Thore Fadnes om vegetarisk kosthold til små barn  http://hepla.no/vegetarisk-ernaering/kostrad/kostrad-for-barn/
  5. Craig WJ, Mangels AR: Position of the American Dietetic Association: vegetarian diets. J Am Diet Assoc 2009, 109(7):1266-1282; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19562864 Last ned pdf her http://www.vrg.org/nutrition/2009_ADA_position_paper.pdf
  6. Nettsiden til ernæringsfysiolog Jack Norris  http://www.veganhealth.org/articles/preginfchil

Leave a Reply

%d bloggers like this: