Kostråd for barn – hva er sunn barnemat i 2021

Kan barn spise vegansk? Hvilke helsefordeler gir vegansk kosthold for barn? Hvilke kostilskudd behøves? Hvordan sette sammen et sunt plantebasert kosthold for barn? Og hva sier helsemyndighetene om vegansk og vegetarisk kosthold for små barn? Les her!

Oppsummeringer fra 2021 viser normal vekst og mindre fedme hos barn på vegansk kosthold

Et vegansk kosthold gir normal vekst hos barn, ifølge en oversiktsartikkel som nylig ble publisert i tidsskriftet Nutrition Research.

Kan barn ha et vegansk kosthold, spise som veganere og vegetarianere? Hva er fordeler og ulemper med vegansk kosthold for barn? Det er bredt anerkjent at barn i alle aldre kan spise vegansk, av både forskning og helsemyndigheter i mange land. Likevel er det fortsatt mange som lurer på om et vegansk kosthold kan være optimalt for barns utvikling.

Juni 2021 er det publisert en stor litteraturoversikt i tidsskriftet Nutrition Research. Forskerne gjennomgikk tilgjengelig vitenskapelig litteratur om vekst og generell helse til barn som har et vegansk kosthold og estimerte inntaket av flere viktige næringsstoffer, blant annet vitaminer og mineraler.

Barna som hadde et vegansk kosthold viste normal vekst og tilstrekkelig eller høyere inntak av protein, fiber og jern sammenlignet med barn som spiste et blandet kosthold, er konklusjonen. Les Helsedirektoratets kostråd for barn som har vegansk og plantebasert kosthold her

Helsedirektoratet oppfordrer helsepersonell til å gir god info til foreldre

Linda Granlund, som er divisjonsdirektør ved Helsedirektoratet, uttalte i 2019 at helsepersonell bør gi god veiledning om kosthold og kosttilskudd. Helsepersonell bør i tillegg møte foreldre som gir vegansk kost til sine barn, med respekt. Dette både fordi det finnes god kunnskap om vegansk kosthold og fordi veganisme er anerkjent som et livssyn.

«In summary, the current literature suggests that a well-planned vegan diet using supplementation is likely to provide the recommended amounts of critical nutrients to provide for normal progression of height and weight in children, and can be beneficial in some aspects.
However, data on 5 critical nutrients are still missing, hampering a more definitive conclusion.»

Bare et dårlig planlagt kosthold anses å medføre en risiko for mangler. Dette gjelder også andre typer kosthold.

Hvilke vitaminer behøver veganere ta tilskudd av?

  • Veganske barn i hele verden behøver tilskudd av vitamin B12.
  • Veganske barn som bor i Norge behøver kosttilskudd av vitamin B12, vitamin D og jod.
  • Barn under to år som har vegansk kosthold behøver også tilskudd av marine omega-3 fettsyrer, fra algeolje-kosttilskudd.
  • Alle norske barn bør ta tilskudd av vitamin D, enten i form av tran eller vitamin D dråper, fra de er 4 uker gamle. Vitamin D3 finnes i vegansk form.
  • Kalsiuminntaket bør sikres med havremelk eller soyamelk. Det er like mye kalsium i de aller fleste (unntatt økologiske) variantene va plantemelk som det er i ku-melk. Ku-melk er god kilde til kalsium og jod fordi maten til kyrne kunstig er beriket.

Kosttilskudd – en «ulempe» som kun gjelder vegansk kosthold?

Kosttilskudd og ernæringsproblemer for barn som har en vanlig/blandet kosthold:

  • Alle spedbarn får sprøyte med vitamin K på fødeavdelingen
  • Mange norske barn får for lite jern (derfor er brunosttypen Prim beriket med jern)
  • Alle norske barn bør ta tilskudd av vitamin D fra de er 4 uker gamle
  • Norske spedbarn og småbarn er i risiko for å få for mye protein og vitamin A, ihht norske undersøkelser Spedkost og Småbarnkost
  • 80 % norske gravide får i seg for lite jod
  • Alle norske gravide anbefales tilskudd av jern og folat

En liten ulempe med vegansk kosthold er at man bør ta kosttilskudd og/eller bruke matvarer som er beriket med noen mikronæringsstoffer. Men kosttilskudd gjelder alle barn og mange voksne, og flere meieriprodukter i Norge er kunstig beriket med noen vitaminer. I tillegg blir kraftfôret til norske husdyr kunstig beriket med mange tonn vitaminer, mineraler og mikroelementer.

Fordeler med vegansk kosthold for barn

Vegansk kosthold gir helsefordeler for barn, som forebygging av hjerte- og karsykdommer, vitamin C-mangel og fedme, både i barndommen og senere i livet. Dette er konklusjonen i oppsummeringen fra juni 2021.

Ulempen med kosttilskudd veies opp av de viktige helsefordelene et vegansk kosthold gir, på kort og lang sikt. Spesielt gjelder dette redusert risiko for overvekt og fedme. Overvekt rammer 60 – 70 % av den norske befolkningen. Fedme er en viktig risikofaktor for diabetes type to, hjerte- og karsykdommer og flere typer kreft.

Link til studien finner du her https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0271531721000191

Hva sier verdens største fagorganisasjon av ernæringsfysiologer, Academy of Nutrition and Dietetics? De mener at et vegansk kosthold passer i alle livsfaser, inkludert graviditet, amming, spedbarn og barndom. Se deres oppsummeringen om vegetar og vegansk kosthold som pdf her

Helsedirektoratet om vegansk kosthold for barn

Norske Helsedirektoratet gir gode, praktiske råd for foreldre som gir vekansk kost til sine barn, på nettsider for publikum helsenorge.no . Helsedirektoratet mener at barn kan spise et vegansk kosthold uten ernæringsmessig risiko, les mer her

«Variert og riktig sammensatt vegetarkost og vegankost kan fint dekke behovet for energi og de fleste næringsstoffer for barn, men det er nødvendig med god planlegging og enkelte kosttilskudd.»

Også Sveriges myndigheter har konkludert med omtrent det samme. Veganisme er anerkjent som et livssyn av norske LDO – les mer her

Bred internasjonal enighet om veganskost for barn

Plantebaserte kostholdsmønstre, inkludert helvegetarisk og vegansk kosthold, er både sunne og velegnet for små barn. Tilskudd av vitamin B12 og vitamin D er nødvendig hvis alle animalske produkter (matavrer fra dyreriket som kjøtt, egg, melk og fisk) er utelukket.

Sjekk også: Vegansk og vegetar kost spedbarn (Helsedirektoratets retningslinger)

Verdens største forening for ernæringsfysiologer har nettopp publisert sitt standpunkt om vegetarisk og vegansk kostholdPosition of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diets. Konklusjonen er som før: Et riktig sammensatt vegetarisk og vegansk kosthold er helsefremmende, næringsmessig adekvat og velegnet i alle livets faser. Vegetarkosthold kan forebygge og være en del i behandling av livsstilssykdommer som diabetes type to, overvekt, hjerte- og karsykdommer og noen typer kreft. Det som er nytt er at det fremheves at vegansk og vegetarisk kosthold er mindre miljøbelastende enn animalskbasert kosthold. Dette standpunktet er et resultat av gjennomgangen av totalt 117 vitenskapelige publikasjoner.

Dette er overhodet ikke noe nytt. Det er trist at norsk mat- og helsepolitikk ikke fremhevet vegetarkost sterkere enn det gjøres i dag, og at det fortsatt står flere steder at kjøtt og melk er viktige kilder til nærignsstoffer uten å samtidig nevne at disse er totalt unødvendig, kan øke risiko for livsstilssykdommer og bidrar til økt CO2-utslipp.

Academy of Nutrition and Dietetics om vegansk kosthold

It is the position of the Academy of Nutrition and Dietetics that appropriately planned vegetarian, including vegan, diets are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits for the prevention and treatment of certain diseases.

These diets are appropriate for all stages of the life cycle, including pregnancy, lactation, infancy, childhood, adolescence, older adulthood, and for athletes.

Plant-based diets are more environmentally sustainable than diets rich in animal products because they use fewer natural resources and are associated with much less environmental damage. Vegetarians and vegans are at reduced risk of certain health conditions, including ischemic heart disease, type 2 diabetes, hypertension, certain types of cancer, and obesity.

Low intake of saturated fat and high intakes of vegetables, fruits, whole grains, legumes, soy products, nuts, and seeds (all rich in fiber and phytochemicals) are characteristics of vegetarian and vegan diets that produce lower total and low-density lipoprotein cholesterol levels and better serum glucose control. These factors contribute to reduction of chronic disease.

Vegans need reliable sources of vitamin B-12, such as fortified foods or supplements.

J Acad Nutr Diet. 2016;116:1970-1980

POSITION STATEMENT
It is the position of the Academy of Nutrition and Dietetics that appropriately planned vegetarian,  including  vegan,  diets  are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits in the prevention and treatment of certain diseases. These diets are appropriate for all stages of the life cycle, including pregnancy, lactation, infancy, childhood,  adolescence,  older  adulthood, and for athletes. Plant-based diets are more environmentally sustainable than diets rich in animal products because they use fewer natural resources and are associated with much less environmental damage.

Les hele Position of the Academy of Nutrition and Dietetics her

Hva sier norske og svenske myndigheter – passer vegansk kost for barn?

Helsedirektoratet

«Godt sammensatt vegetarkost kan fint dekke behovet for næringsstoffer for barn i alle aldre, fra spedbarnsalderen av. Dette gjelder både vegankosthold, lakto-vegetarkost og lakto-ovo-vegetarkost.»

«Tilskudd av vitamin B12, jod og D-vitamin er nødvendig til barn som får vegankost.»

Helsedirektoratet om vegetar og vegankost for barn se mer på Helsedirektoratets nettsider om vegetarisk kosthold

Sveriges helsemyndigheter om vegansk kost for barn

«En kost med mycket grönsaker, rotfrukter, baljväxter och fullkorn är bra både för hälsan och miljön. Därför är det bra om barn lär sig tycka om sådan mat i unga år, det ökar chansen för att de ska fortsätta med de vanorna även senare i livet. En helt vegetarisk kost till barn kräver, precis som till vuxna, goda kunskaper om mat och näringsämnen och noggrann planering. Om den vegetariska kosten är väl sammansatt, innehåller berikade produkter och ger tillräckligt med energi kan även barn äta helt vegetarisk mat – veganmat.»

Svenske helsemyndigheter, 2016, Livsmedelverket. Vegetarisk mat till barn.

Les også: Plantebasert kosthold for gravide  og sunn kostholdsplan

Les praktiske tips til hvordan sette opp en sunn kostholdsplan til barn med plantebasert kosthold:
Ernæringsfysiologene Sara Ask og Åsa Strindlund skriver følgende om vegetarisk ernæring for små barn:

«Utöver D-droppar är B12-tillskott nödvändigt för barn som får vegankost. Maten bör inte vara för fiberrik och fettsnål. Stommen i kosten är baljväxter, tofu och andra sojaprodukter, nötter, gryn, rotfrukter och grönsaker, berikad mjölk eller vegetabilisk dryck, rapsolja och rapsoljebaserade margariner, bröstmjölk och berikad gröt eller välling för de yngre barnen.»

Se menyforslag til barn og praktiske råd her  (nederst i artikkelen)

Sjekk Retningslinjen for spedbarnsernæring med hensyn til vegansk kosthold

Kilder:

Les hva myndigheter, ernæringsfyiologer og leger skriver om vegetarisk kosthold for barn:

  1. Svenske helsemyndigheter – Livsmedelverket, Vegetarisk mat till barn  http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Barn/Vegetarisk-mat-till-barn/
  2. Vegetarisk mat är bra – även för små barn. Sara Ask, dietist, Åsa Strindlund, nutritionist. http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2014/03/Vegetarisk-mat-ar-bra–aven-for-sma-barn/
  3. Norsk helseinformatikk, nordisk oppslagsverk for helsepersonell og pasienter:  Vegetarkost for barn http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/vegetarkost-for-barn-14764.html
  4. Lege og forsker Lars Thore Fadnes om vegetarisk kosthold til små barn  http://hepla.no/vegetarisk-ernaering/kostrad/kostrad-for-barn/
  5. Craig WJ, Mangels AR: Position of the American Dietetic Association: vegetarian diets. J Am Diet Assoc 2009, 109(7):1266-1282; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19562864 Last ned pdf her http://www.vrg.org/nutrition/2009_ADA_position_paper.pdf
  6. Nettsiden til ernæringsfysiolog Jack Norris  http://www.veganhealth.org/articles/preginfchil

Vegansk og vegetar kost spedbarn (Helsedirektoratets retningslinger)

I oktober 2016 kom Helsedirektoratet med oppdatert Nasjonal faglig retningslinje for spedbarnsernæring. Denne gir gode kostråd og kosttilskudd for spedbarn som har vegansk kosthold. Det tas spesielle hensyn for vegetarisk kosthold når det gjelder jod, sink og vitamin B12, samt langkjedede omega-3 (marine omega-3 fra algeoljer for gravide og ammende veganere).

Hvilke offentlige anbefalinger for inntak av næringsstoffer gjelder for barn?

Les også Helsedirektoratets brosjyre Mat og måltider for spedbarn, utgitt 09.01.2017. Her omtales vegansk kosthold som helt vegetarisk kosthold:

«Vegetarisk kosthold Godt sammensatt vegetarkost kan dekke behovet for næringsstoffer for både voksne og barn i alle aldre. Hvis du har et helt vegetarisk kosthold og ammer, trenger du tilskudd av både vitamin B12, D-vitamin og jod. Barnet trenger også tilskudd av vitamin B12 i tillegg til D-vitamin. Les mer om vegetarkost på Helsenorge.no.»

Nasjonal faglig retningslinje for spedbarnsernæring

Her er et utdrag fra Nasjonal faglig retningslinje for spedbarnsernæring

Energi og makronæringsstoffer

  • «Protein bør gi 7–15 prosent av energien for barn i alderen 6–11 måneder.
  • «Variert vegetarkost som gir nok energi, vil fint dekke proteinbehovet.»
  • «Fett bør gi 30–45 prosent av energien for barn i alderen 6 – 11 måneder – passe konsistens»
  • «Den langkjedede omega-3-fettsyren DHA inngår i utviklingen av barnets syn og nervesystem, og er essensiell for spedbarn.»
  • «Karbohydrater bør gi 45–60 prosent av energien for barn i alderen 6–11 måneder»

Mikronæringsstoffer

Vitamin B12:

«Anbefalt inntak for barn i alderen 6–11 måneder er 0,5 mikrogram (mkg, µg) per dag»

«Spesielle hensyn ved vegetarkost:

  • Ammende mødre med et rent vegetarisk kosthold (vegankost) trenger vitamin B12-tilskudd
  • Så lenge morsmelk er den eneste maten barnet får (inntil seks måneders alder), og mor spiser kun vegankost, må barnet få tilskudd av vitamin B12.
  • Dersom barnet får vegankost i tillegg til morsmelk, må også tilskudd gis, enten gjennom matvarer tilsatt vitamin B12 eller fra kosttilskudd, for å forhindre mangel.»
Jod

«Anbefalt inntak for barn i alderen 6–11 måneder er 50 mikrogram per dag»

«Spesielle hensyn ved vegetarkost

  • Anbefalt daglig inntak av jod er 200 mikrogram (µg) for ammende, og ammende mødre som spiser vegetarkost uten melk og meieriprodukter (vegankost), bør ta et tilskudd av jod
  • Så lenge morsmelk er den eneste maten barnet får (inntil seks måneders alder), og mor spiser kun vegankost, må barnet få tilskudd av jod
  • Dersom barnet får vegankost i tillegg til morsmelk, må også tilskudd av jod gis
  • Dersom barn får tilskudd som inneholder jod, for eksempel produkter laget av tang, tare eller alger, er det viktig å passe på at ikke daglig inntak av jod blir høyere enn anbefalt mengde.»
Sink

«Anbefalt inntak for barn i alderen 6–11 måneder er 5 milligram per dag.»

«Anbefalingen for sink gjelder for et blandet animalsk/vegetabilsk kosthold. For et vegetarisk kornbasert kosthold anbefales 25–30 prosent høyere sinkinntak.»

Jern, vitamin D, selen, kalsium og vitamin K – ingen spesielle hensyn for vegetarisk kosthold
  • «K-vitamin: Nyfødte i Norge får rutinemessig K-vitamin som injeksjon, eventuelt som ukentlig tilskudd i tre måneder»
  • «Jern: Anbefalt inntak for barn i alderen 6–11 måneder er 8 milligram per dag»
  • «Selen: Anbefalt inntak for barn i alderen 6–11 måneder er 15 mikrogram (µg = mkg) per dag»
  • «Kalsium: Anbefalt inntak for barn i alderen 6-11 måneder er 540 milligram per dag»
Vitamin D – ingen spesielle hensyn for vegetarisk kosthold:
  • «Anbefalt inntak er 10 mikrogram (µg) per dag for barn i alderen 6–11 måneder. Fra spedbarn er fire uker gamle, anbefales D-vitamintilskudd»
  • «Alle spedbarn bør få daglig tilskudd av D-vitamin fra de er fire uker gamle. Det anbefales at spedbarn får D-vitamintilskudd i form av tran som introduseres gradvis. Barn som ikke får tran, bør få D-vitamindråper i henhold til anbefalingen på pakningen.»
  • «Totalt inntak fra kost og tilskudd bør ikke overstige 25 µg D-vitamin per dag over tid.»

Omega-3-tilskudd fra algeoljer er nødvendig for gravide og ammende

Utdrag fra Helsedirektoratets nettsider om vegetarisk og vegansk kosthold:

«Behovet for omega-3-fettsyrer er økt ved svangerskap og amming, og det anbefales at inntaket av omega-3-fettsyren DHA bør være minst 200 mg per dag. Tilskudd av fettsyrene EPA og DHA kan tas i form av algeolje eller algetilskudd. Dette blir tilsvarende å ta tran.»

Morsmelkerstatning

Her er et utdrag fra Helsedirektoratets nettsider om vegetarisk kosthold

  • «Hvis barnet ikke kan få morsmelk, er morsmelkerstatning basert på soyamelk det eneste alternativet for barn som får vegankost.»
  • «Dersom mor ikke ammer, eller det er behov for annen melk i tillegg til morsmelk, bør morsmelkerstatning brukes frem til 12 måneders alder. Melkeerstatninger fås på apotek og lege kan skrive ut melkeerstatninger på blå resept inntil barnet fyller 10 år. Fastlegen eller klinisk ernæringsfysiolog bør sammen med foreldre vurdere hvilken melkeerstatning som passer best for barnet.»

Les også på Helsedirektoratets nettsider: Vegetarisk og vegansk kosthold for gravide

Legg inn en kommentar