Vegetar og vegansk mat

Vil du spise mindre kjøtt og legge om til et grønnere, sunnere og et mer plantebasert kosthold? Eller vil du kutte kjøttet helt ut? Her kommer inspirasjon, informasjon og tips til hvordan ha et grønnere, sunnere kosthold med mer grønnsaker og belgvekster, og med mindre kjøttprodukter og fete meieriprodukter. Begynn med å kutte ned på ferdigprodukter av kjøtt som pålegg, pølser, kjøttkaker o.l.  Erstatt kjøtt med belgvekster, og kjøttpålegg og smør med pålegg av usaltede nøtter, moste bønner eller linser, og ulike typer pesto.

Vegansk kosthold

Vegansk kosthold/ernæring – sunt? Nok næring? Passer for barn?

Et riktig sammensatt vegansk kosthold består av grønnsaker, belgvekster, fullkornsprodukter, frukt, bær, sjøgrønnsaker, nøtter og kjerner. Vegansk kosthold er sunt, næringsrikt og passer for alle – gravide, spedbarn, idrettsutøvere og seniorer. Vegansk kosthold er fri for alle matvarer fra dyreriket. Vitamin B12 (og inntil videre jod) bør tas som kosttilskudd.

Havremelk, soyamelk og annen plantemelk er sunt og næringsrikt

Kan havremelk, soyamelk og annen plantemelk erstatte kumelk?

Det er ikke bare trygt men gir også helsefordeler å erstatte en del ku-melk med plantemelk laget av soya, havre eller mandler. Plantemelk er fri for kolesterol og mettet fett – stoffer der er for mye i ku-melk. Derimot er det flere sunne stoffer i soyamelk og havremelk som ikke finnes i kumelk, som kostfiber og betaglukaner. Både kalsium, vitamin B12 og D, og protein som finnes i kumelk finnes også i plantemelk

Plantebasert kosthold-næringsrikt og kan redusere oksidativt stress-rening

Forskning om trening og plantebasert og vegetarisk kosthold

Forskning viser at plantebasert kosthold er godt egnet for dem som trener, både styrke og kondisjon. Plantebasert kosthold er næringsrikt, beskytter mot livsstilssykdommer og kan redusere oksidativt stress. Plantebasert kost inneholder mer enn nok av næringsstoffer som idrettsutøvere har økt behov for.
Alle idrettsutøvere bør heller øke sitt inntak av plantekost som kilder til protein, jern og kalorier, istedenfor å øke mengden kjøtt, egg og meieriprodukter som er kilder til flere helseskadelige stoffer. Dette vil både beskytte mot livsstilssykdommer og fremme god restitusjon.
Vurder tilskudd av jern og kreatin, uansett type kosthold, hvis du trener hardt.

%d bloggere like this: