Kom i gang – slik spiser du mer vegetarisk!

Vil du spise mindre kjøtt og legge om til et grønnere, sunnere og et mer plantebasert kosthold? Eller vil du kutte kjøttet helt ut? Her kommer inspirasjon, informasjon og tips til hvordan ha et grønnere, sunnere kosthold med mer grønnsaker og belgvekster, og med mindre kjøttprodukter og fete meieriprodukter. Begynn med å kutte ned på ferdigprodukter av kjøtt som pålegg, pølser, kjøttkaker o.l.  Erstatt kjøtt med belgvekster, og kjøttpålegg og smør med pålegg av usaltede nøtter, moste bønner eller linser, og ulike typer pesto.

Vegansk kosthold

Vegansk kosthold/ernæring – sunt? Nok næring? Passer for barn?

Et riktig sammensatt vegansk kosthold består av grønnsaker, belgvekster, fullkornsprodukter, frukt, bær, sjøgrønnsaker, nøtter og kjerner, og er sunt, næringsrikt og passer både for gravide, spedbarn, idrettutøvere og senjorer. Vegansk kosthold er fri for alle matvarer fra dyreriket. Vitamin B12 bør tas som kosttilskudd.
Plantebasert kosthold-næringsrikt og kan redusere oksidativt stress-rening

Trening og plantebasert og vegetarisk kosthold

Plantebasert kosthold er næringsrikt, beskytter mot livsstilssykdommer og kan redusere oksidativt stress. Plantebasert kost inneholder mer enn nok av næringsstoffer som idrettsutøvere har økt behov for. Alle idrettsutøvere bør heller øke sitt inntak av plantekost som kilder til protein, jern og kalorier, istedenfor å øke mengden kjøtt, egg og meieriprodukter som er kilder til flere helseskadelige stoffer. Dette vil både beskytte mot livsstilssykdommer og fremme god restitusjon.
Vurder tilskudd av jern og kreatin, unsett type kosthold, hvis du trener hardt.
%d bloggere like this: