sunn frokost - havre, bær og frukt

Tips til en sunn frokost – velg hel mat fra planteriket!

Frokost med mye fiber, som for eksempel havregrøt med bær og nøtter, eller frukt med soyayoghurt eller havreyoghurt, eller av andre hele plantebaserte matvarer, er en sunn start på dagen

Det er sunt å spise frokost, men er all frokost sunt? Frokost med mye fiber, som for eksempel havregrøt med bær og nøtter, eller frukt med soyayoghurt eller havreyoghurt, eller av andre hele plantebaserte matvarer, er en sunn start på dagen. Fiber og sakte karbohydrater gir god metthetsfølelse og bidrar til et stabilt blodsukker.

Spiser du frokost og lunsj hver dag kan du få større sjanse for å få gode karakterer.
Dette viser en fersk undersøkelse utført på 2.500 ungdommer på Sørlandet av blant annet Universitet i Agder, skriver NRK her Regelmessige måltider er avgjørende for å gjøre det godt på skolen.

– Frokost og lunsj kan gjøre veien enklere når elevene jakter på femmere og seksere,

sier forsker, helse- og idrettsfag ved UIA Tonje Holte Stea.

Er enhver frokost sunt?

Det at det er sunt å spise en sunn frokost er ikke noe nytt. Flere ernæringsfysiologer anbefaler å spise frokost, bl.a. med tanke på å holde sunn vekt. Forskningsresultatene slik de presenteres av NRK sier dessverre ikke noe om hva som er en sunn, optimal frokost og hvilke matvarer man må holde seg unna. Det er heller ikke sagt noe om det er noe forskjell på hvilke matvarer elevene spiste til frokost og skolekarakterene.

Man kan spise boller med brus til frokost, men kan dette gi gode karakterer? Selv om sukker er bra for hjernen på kort sikt kan det neppe være sunt og hjelpe på konsentrasjon. Man kan spise egg og bacon til frokost. Man blir mett og fornøyd, men hvordan blir langtidsutsiktene av en slik frokost med tanke på utvikling av diabetes og tykktarmskreft? Les mer her om egg og diabetes og om bearbeidet kjøtt og kreft i tykktarm

Hva er en sunn frokost?

En sunn frokost må være den frokosten som gir:

Les også: Bærekraftig landbruk, gressfôret kjøtt og selvforsyning

Tips til en sunn frokost:

En syrlig, næringsrik og mettende frokost

Havregryn 60 gram
Kokende vann, ett glass
En halv appelsin i biter – les mer om appelsiner her
Ett glass frossne blåbær eller skogsbær – les mer om frukt og bær her
Soyayoghurt Naturell, et halvt eller ett glass
Grovhakkede valnøtter, 30 gram – les mer om nøtter og kjerner her
Tørket frukt i biter: Dadler, aprikos, svisker, rosiker, fiken – en neve

En proteinrik, metende og litt fetere frokost

Dette er en frokostsalat som kan like gjerne spises til lunsj også!
En halv avokado – les om hvorfor du bør velge avokado på brødskive istedenfor smør
Kalde poteter fra dagen før – les om poteter, næringsstoffer og helsefremmende stofer i poteter
Agurk i skiver, 1/4 del
Noen skiver rød paprika
Kokte kikerter, et halvt glass
Sitronpepper

Les mer om erter, kikerter og bønner her

Se hvordan lage en sunn potetsalat!

En søt frokost

Havregryn, 60 gram
Kokende vann, ett glass
Grovhakkede mandler, 30 gram (en neve)
1 banan i biter
Rosiner, en neve
Kanel
Soyayoughurt naturell

Les også: Sunne rå kaker – med tørket frukt, kakao og nøtter

En tradisjonell og metende brødfrokost

Brødskiver – hjemmebakt, eltefritt grovtbrød (se oppskriften her)
Mandelsmør, økologisk peanøttsmør (uten sukker) eller tahini (sesamsmør)
Skiver banan, rød paprika eller agurk
Kanel eller sitronpepper
Ett halvt glass appelsinjus med ett halvt glass vann

Nei-frokost

Egg og bacon – denne frokosten gir økt risiko for sykdommer på lang sikt
Risengrynsgrøt – gir rask blodsukkerstigning, lite fiber, antioksidanter og relativt lite næringsstoffer
Boller med kaffe – nesten ikke noe næring eller helsefremmende stoffer

Hva drikke til frokost?

Vil du oppnå et optimalt opptak av næringsstoffer, dropp te svart te, kakao eller kaffe til frokost. Stoffer som finnes i disse drikkene hemmer opptaket av jern betydelig. Vitamin C (finnes bl.a. i paprika og sitrusfrukt) og syrer som finnes i frukt og bær (fruktsyrer) øker opptaket av jern og andre næringsstoffer. Havremelk og soyamelk kan være et godt alternativ til ku-melk – les mer hvorfor.

Les også: