Vitamin B2

Matvarer som naturlig er rike på vitamin B2, eller riboflavin, er kornprodukter som knekkebrød (av type Rugsprø, Finncrisp), kornblandinger, hvetekim, helkornshirse, mandler, soyamel, solsikkefrø, hveteflak, hvetekli, quinoa og sopp (1).  Produkter berikede med vitamin B2 som soyamelk, havremelk, næringsgjær og soyaprodukter kan med fordel inkluderes i kostholdet. Vitamin B2 kan være vanskelig å dekke behovet for med et rent plantebasert/vegansk kosthold hvis man ikke inkluderer berikede matvarer i kosten (2).

Anbefalt daglig inntak av vitamin B2 er 1,3 mg per dag for menn og 1,2 mg for kvinner (3, side 20).

Hvorfor er Vitamin B2 viktig? Vitamin B2 deltar i omsetningen av proteiner, fett og karbohydrater. Vitamin B2 er derfor viktig for bl.a. vekst, syn, leverfunksjon, hud, sårtilheling og nervesystemet (6).

Symptomer på riboflavinmangel er tretthet, forsinket vekst, fordøyelsesbesvær, sprekker og sår rundt hjørnene av munnen, hevelse og sårhet i halsen og overfølsomhet for lys (6).

Kilder:

  1. Matvaretabellen 2014. Mattilsynet, Helsedirektoratet og Universitetet i Oslo. http://www.matvaretabellen.no
  2. Cecilie Roed Schulz og Kristian Brygger, «Grøn Glæde» – nettbok med ukesmenyer, oppskrifter og næringsstoffsberegninger, lenke
  3. Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet, Helsedirektoratet, 2014  http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/anbefalinger-om-kosthold-ernering-og-fysisk-aktivitet/Publikasjoner/anbefalinger-om-kosthold-ernering-og-fysisk-aktivitet.pdf
  4. University of Maryland http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/vitamin-b2-riboflavin
  5. Craig WJ, Mangels AR: Position of the American Dietetic Association: vegetarian diets. J Am Diet Assoc 2009, 109(7):1266-1282; http://www.vrg.org/nutrition/2009_ADA_position_paper.pdf
  6. Norsk lærebok «Grunnleggende ernæringslære», Forfattere: Jan Ivar Pedersen, Hanne Müller, Anette Hjartåker, Sigmund A. Anderssen, Utgivelsesår: 2012, 460 sider, 2. utgave, Bokmål, ISBN/EAN: 9788205426566

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s