franske mørkegrønne puy-linser

Grønne linser, puy (franske, mørkegrønne) og hvite linser


Grønne (lysegrønne), puy (mørkegrønne, franske) og hvite linser er mellomstore linser. De gir mye protein, jern og sink. De behøver ikke bløtlegges, men du kan gjerne bløtlegge dem likevel, for bedre fordøyelighet og mer optimalt opptak av sunne næringsstoffer, samt for kortere koketid.

Hva er koketiden på grønne, hvite og puy-linser?

  • Uten bløtlegging trenger linser 25 minutter koketid
  • Linser kan bløtlegges i ca. 1-3 timer, da forkortes koketiden
  • Linser skal skylles godt etter bløtlegging, og kokes i nytt og rent vann. For koking bruk 1 del linser (etter bløtlegging) og 2 – 3 deler vann, uten bløtlegging er forholdet 1 del linser og 4 deler vann.

Les mer om bløtlegging og koking av belgvekster her

Hvor kjøpe grønne, hvite og puy linser?

Lysegrønne og hvite linser kan du kjøpe flere steder, på alle etniske butikker og helsekostbutikker. De mørkegrønne, eller puy, eller franske, linser er noe sjeldnere. De selges ofte på Meny , på større helsekostbutikker og større etniske butikker. Puy linser er litt dyrere enn lysegrønne linser, og mange mener at de smaker bedre.

Tips til hvordan spise/bruke grønne og hvite linser

Hvite, grønne og puy linser er proteinrike og mettende, proteinrike og næringsrike (jern, sink, selen og gruppe B vitaminer) og kan erstatte kjøtt i salater, gryter, supper og gratenger. Linsepate er godt på brødskive, sammen med olivener, tomater eller ketchup. Grønne linser går også an å spire.

Næringsinnholdet i grønne og hvite linser

Næringsverdi per 100 g

  • Protein 24 g
  • Jern 6,8 mg (48%*)
  • Fiber 12 g
  • Karbohydrater 49 g, hvorav sukkerarter kun 2,5 g
  • Energi 1350 kJ/ 330 kcal
  • Fett 1 g
  • Salt 0,1 g
    * % av ADI = Anbefalt daglig inntak

Linser er en god erstatning for kjøtt. Les mer om nærings- og helseaspekter ved linser og bønner her

Oppskrifter med grønne, puy og hvite linser

Mari Hult som står bak Vegetarbloggen.no har et eget innlegg om hvordan tilberede puy-linser.  Også Jane Johansen som står bak nettstedet Veganmisjonen.com har flere veganske/plantebaserte oppskrifter med puy-linser her

Linser og bønner blir stadig mer populære blant nordmenn. Danmarks nye kostråd, fra januar 2021, anbefaler å inkludere belgvekster i kosten (se sitering og oppsummering her). Også kjøttbransjens eget pr-organ Matprat har flere oppskrifter med linser. 

Dette kan du lage med linser:

  • salat – tilsett linser i salater, da blir salater mye mer mettende
  • gryter
  • supper
  • taco – med tacokrydder, istedenfor kjøttdeig
  • wok – spesielt puy-linser passer godt i wok
  • pastaretter – linser gjør pastaretter spesielt proteinrike
  • spiring – hvite linser er spesielt godt egnet til spiring

Husk krydder og/eller god dressing! 

Linser har lite smak i seg selv, og behøver i hvert fall litt salt og syre. Bland rapsolje/en annen olje mer sitronjus eller eddik/kondiment, tilsett litt salt – og du får en sunn dressing som passer til linsesalaten. Tørkede bær, som for eksempel rosiner eller tranebær, er et godt dursøt innslag til linsesalaten og linsegryter.

Med linsesalat med rapsolje får du i deg både sunne omega-3 fettsyrer, mye protein, viktige aminosyrer, mye jern, sink og selen. Sink og selen er blant annet viktig for å ha god immunitet/såkalt immunforsvar, noe som beskytter mot betennelser.

Kilder

  1. Belgfrukter – supermat, Norsk helseinformatikk,  http://nhi.no/forside/belgfrukter-supermat-36245.html
  2. McCrory MA, Hamaker BR, Lovejoy JC, Eichelsdoerfer PE. Pulse consumption, satiety, and weight management. American Society for Nutrition 2010; Adv. Nutr. 1: 17-30. http://advances.nutrition.org/content/1/1/17.full.pdf+html
  3. http://gogreen.no/produkter/linser/gronne-linser/
  4. Belgvekster – faktaark, næringsinnhold, helseaspekter, dyrkning i Norge | Physicians Association for Nutrition (pan-norway.org) 
  5. Veganmisjonen.com
  6. Vegetarbloggen.no
%d bloggere liker dette: