franske mørkegrønne puy-linser

Grønne, puy og hvite linser


Grønne (lysegrønne), puy (mørkegrønne) og hvite linser er mellomstore linser. De behøver ikke bløtlegges, men du kan gjerne bløtlegge dem likevel, for bedre fordøyelighet og mer optimalt opptak av sunne næringsstoffer, samt for kortere koketid.

  • Uten bløtlegging trenger linser 25 minutter koketid
  • Kan blølegges i ca. 3 timer, da forkortes koketiden
  • Linser skal skylles godt etter bløtlegging, og kokes i nytt og rent vann.
  • For koking bruk 1 del linser (etter bløtlegging) og 2 – 3 deler vann, uten bløtlegging er forholdet 1 del linser og 4 deler vann.

Tips til hvordan bruke grønne linser

Hvite, grønne og puy linser er proteinrike og mettende og kan erstatte kjøtt i salater, gryter, supper og gratenger. Linsepate er godt på brødskive, sammen med olivener, tomater eller ketsjup. Grønne linser går også an å spire.

Næringsinnholdet i linser

Næringsverdi per 100 g
Protein 24 g
Jern 6,8 mg (48%*)
Fiber 12 g
Karbohydrater 49 g, hvorav sukkerarter kun 2,5 g
Energi 1350 kJ/ 330 kcal
Fett 1 g
Salt 0,1 g
* % av ADI = Anbefalt daglig inntak

Se oppskrifter med linser her

Kilder

  1. Belgfrukter – supermat, Norsk helseinformatikk,  http://nhi.no/forside/belgfrukter-supermat-36245.html
  2. McCrory MA, Hamaker BR, Lovejoy JC, Eichelsdoerfer PE. Pulse consumption, satiety, and weight management. American Society for Nutrition 2010; Adv. Nutr. 1: 17-30. http://advances.nutrition.org/content/1/1/17.full.pdf+html
  3. http://gogreen.no/produkter/linser/gronne-linser/