Sunt og bærekraftig kosthold i Norge: erter, raps, grove grønnsaker

Bærekraftig kosthold i Norge består av erter, bønner, havre, bygg, blåbær, grønnkål, brokkoli, gulrøtter og andre norske råvarer. De er verdens sunneste, mest miljøvennlige og arealeffektive, og vokser godt i Norge. De gir betydelig mindre klimagasser per produsert mengde protein og energi. Og mye mer protein per gitt jordareal enn kjøtt og meieri.

Se sunn kostholdsplan plantebasert vegansk vegetarisk

Sett sammen en sunn plantebasert meny

Plantebasert mat-meny, også vegansk, er enkelt å sette sammen slik at den blir sunn og fullverdig næringsmessig. Frukt og grønt, belgvekster og fullkorn, samt nøtter, kjerner og flytende planteoljer, i lite bearbeidet form, er fem viktige matvaregrupper.

plantebasert kosthold

Hva er plantebasert kosthold (hel plantebasert mat)?

Hva er et plantebasert kosthold? Det er et kosthold som består av grønnsaker, belgvekster, nøtter og kjerner, fullkorn, frukt og bær, uten eller med lite (halvert i forhold til et vanlig norsk kost) mat fra dyr. Det legges vekt på såkalt hel, ikke-raffinert plantebasert mat, eller plant based whole foods.

Trening og plantebasert kosthold

Trening og mat

Trening krever at du spiser mer protein, jern, kalorier og annet næring. Riktig kosthold gjør også at kroppen raskt og effektivt kommer seg etter trening. Hvilket kosthold gir både nok næring, gode resultater og god helse på sikt? Får du nok næring hvis du spiser mindre kjøtt, egg eller meieriprodukter, slik kostrådene anbefaler?

sauerkraut-fermentert kål.

Sauerkraut – lag fermentert kål selv!

Fermentert kål (hodekål, hvitkål), eller sauerkraut på tysk, er noe du enkelt kan lage hjemme på ditt eget kjøkken. Her kommer en enkel, klassisk oppskrift på hjemmelaget sauerkraut, eller som man kaller den i andre land – surkål. Hjemmelagd surkål er ikke bare godt men også veldig sunt.

bløtlegging-koking-bønner-linser-erter-koketips

Bønner, erter, linser og kikerter – koketips og bløtlegging

Belgvekster – bønner, linser og erter er svært anvendelige, sunne, billige, gir mye protein, annen næring og kostfiber – gir god metthetsfølelse. Derfor er det lurt å alltid ha dem i kjøleskapet, kjøkkenskapet eller i fryseren. Her får du tips til hvordan du bløtlegger, skyller, koker og tilbereder bønner, linser og erter.

sunn frokost - havre, bær og frukt

Sunn frokost – 5 forslag, med og uten brød

Sunn frokost med mye plantekost som gir mye næring og kostfiber er en sunn start på dagen. Havregrøt med bær og nøtter, smoothie, frukt med soyayoghurt og havreyoghurt, eller av annen plantekost i lite bearbeidet form, såkalt hel plantekost, eller hele plantebaserte matvarer.

Kolin – ingen anbefalinger i Norge

Kolin blir ikke nevnt i offentlige norske anbefalinger.Nordmenn har altså levd i hele historien uten å vite om kolin. I hvert fall uten at norske myndigheter visste om eventuell kolinmangel eller målt innhold av kolin i mat, inntak av kolin eller blodverdier blant nordmenn. USAs myndigheter har vært noe mer offensive og anbefaler inntak på ca. 400 mg kolin per dag (for voksne). Uansett er det enkelt å få nok kolin med vanlig mat