Plantebasert kosthold

Kosthold basert på mat fra planteriket i lite bearbeidet form, såkalt hel plantebasert mat, eller plant based whole foods på engelsk, er det optimale kostholdet for helsen, og bør være førstevalget til alle som vil spise sunt. Et kosthold hovedsakelig bestående belgvekster, grønnsaker, nøtter, kjerner, fullkorn, frukt og bær i ikke-raffinert form, samt med en god del lavere andel kjøtt og meieriprodukter enn det er i et vanlig norsk kosthold, gir ikke bare mye næring, men kan også beskytte mot livsstilssykdommer og gi overskudd.

bløtlegging-koking-bønner-linser-erter-koketips

Bønner, erter og kikerter – koketips og bløtleggingstips

Belgvekster – bønner, linser og erter er svært anvendelige, sunne, billige, gir mye protein, annen næring og kostfiber – gir god metthetsfølelse. Derfor er det lurt å alltid ha dem i kjøleskapet, kjøkkenskapet eller i fryseren. Her får du tips til hvordan du bløtlegger, skyller, koker og tilbereder bønner, linser og erter.

kilder jern mat vegetar

Sunne kilder til jern: bønner, fullkorn og grønnsaker

I norsk kosthold er det kornprodukter som er hovedkilden til jern. Også mange andre matvarer fra planteriket inneholder rikelig med jern og andre viktige næringstoffer. Røde linser og andre belgvekster som bønner, erter, kikerter og soya, grovt brød, gresskarfrø og soyaprodukter er gode kilder til jern, og inneholder flere ganger mer jern enn det er i kjøtt.

kostholdsplanleggeren.no

Kostholdsplanleggeren.no – regn ut om du får nok næringsstoffer

Kostholdsplanleggeren er et offentlig nettbasert gratis beregningsverktøy som gir deg muligheten til å få oversikt over næringsstoffer (både protein, fett, karbohydrater, vitaminer og mineraler) i kosten. Eneste du trenger er å veie maten din og skrive tallene inn i en tabell i Kostholdsplanleggeren.

Grønnsaker er rike på antioksidanter, fiber, vitaminer og mineraler, lite kalorier

Grønnsaker er rike på vitaminer, fiber og sunne plantestoffer

Grønnsaker er stappfulle av antioksidanter, fiber, vitamin C, beta-karoten, folat, kalium og andre sunne næringsstoffer, og er samtidig fattige på kalorier. Bruk forskjellige typer grønnsaker, fra grønne bladgrønnsaker og salat til rotgrønnsaker, og velg ulike farger. Kosthold rikt på grønnsaker kan gi bedre helse, bedre livskvalitet og lengre liv.

%d bloggere like this: