antioksidanter - korn, plantekost

Antioksidanter

Antioksidanter og andre bioaktive stoffer i planter, og ikke næringsstoffer, er nettopp de som stor bak de mange sunne effektene av plantekost. Planter inneholder mange hundre av ulike aktive stoffer som beskytter mot sykdom, på mange ulike måter.

Bærekraftig kosthold i Norge

Bærekraftig kosthold i Norge består av erter, bønner, havre, bygg, blåbær, grønnkål, brokkoli, gulrøtter og andre norske råvarer. De er verdens sunneste, mest miljøvennlige og arealeffektive, og vokser godt i Norge. De gir betydelig mindre klimagasser per produsert mengde protein og energi. Og mye mer protein per gitt jordareal enn kjøtt og meieri.

plantebasert meny

Sett sammen en sunn og grønn matmeny

Plantebasert mat-meny, også vegansk, er enkelt å sette sammen slik at den blir sunn og fullverdig næringsmessig. Frukt og grønt, belgvekster og fullkorn, samt nøtter, kjerner og flytende planteoljer, i lite bearbeidet form, er fem viktige matvaregrupper.

Hvordan spise sunnere og gå ned i vekt?

Hvordan gå ned i vekt fort, uten å trene, med sunn mat?

Vil du ned i vekt raskt? Det er enklere med riktig mat, uten å trene. Du må avgjøre hvor mange (eller hvor lite – mellom 500 og 1500) kalorier du kan spise per dag. Få nok protein (0,8 gram per kilo kroppsvekt per dag er nok) og kutt ned på karbo og fett. Motivasjon, matplan, et par triks mot søtsug og trøstespising og for god metthetsfølelse, smart matinnkjøp er tingen!

plantebasert kosthold

Hva er plantebasert kosthold (hel plantemat)?

Hva er et plantebasert kosthold? Det består mest av grønnsaker, belgvekster, nøtter og kjerner, fullkorn, frukt og bær. Og det er lite (halvert i forhold til et vanlig norsk kost) mat fra dyr i det. Det legges vekt på såkalt hel, ikke-raffinerte matvarer fra planteriket (plant based whole foods).

Trening og plantebasert kosthold

Trening og mat

Trening krever at du spiser mer protein, jern, kalorier og annet næring. Riktig kosthold gjør også at kroppen raskt og effektivt kommer seg etter trening. Hvilket kosthold gir både nok næring, gode resultater og god helse på sikt? Får du nok næring hvis du spiser mindre kjøtt, egg eller meieriprodukter, slik kostrådene anbefaler?

sauerkraut-fermentert kål.

Fermentert mat – lag sauerkraut selv!

Fermentert mat, som for eksempel kål, sauerkraut på tysk, er noe du enkelt kan lage hjemme med denne oppskriften. Fermentering av grønnsaker gjør at det dannes sunne bakterier som er viktig for sunn tarm og god helse ellers. Samtidig blir vitamin C godt bevart.

bløtlegging-koking-bønner-linser-erter-koketips

Bønner, erter, linser og kikerter – koketips og bløtlegging

Belgvekster – bønner, linser og erter er svært anvendelige, sunne, billige, gir mye protein, annen næring og kostfiber – gir god metthetsfølelse. Derfor er det lurt å alltid ha dem i kjøleskapet, kjøkkenskapet eller i fryseren. Her får du tips til hvordan du bløtlegger, skyller, koker og tilbereder bønner, linser og erter.

sunn frokost - havre, bær og frukt

Sunn frokost – 5 forslag, med og uten brød

Sunn frokost med mye plantekost som gir mye næring og kostfiber er en god start på dagen. Havregrøt med bær og nøtter, smoothie, frukt med soyayoghurt og havreyoghurt, eller av annen plantekost i lite bearbeidet form, såkalt hel plantekost.

Kolin – ingen anbefalinger i Norge

Kolin er et essensielt næringsstoff, kan ikke dannes av kroppen selv. Derfor må den tilføres med kosten, som quinoa, soyamelk, bønner, brokkoli, potet o.a.. Behovet for voksne er 400 milligram per dag. Mangel kan mulig øke risiko for hjerte- og karsykdommer, men det mye forskning ikke gir svar på per i dag.

Frukt og grønt gjør deg pen og sexy, viser forskningen

Penere med frukt og grønt – kun på seks uker!

For lavt inntak av frukt og grønt kan ta livet til millioner mennesker hvert år, så det er ikke forfengelighet helsemyndighetene er ute etter når de oppfordrer oss til å spise mer frukt og grønt. Allikevel viser forskning at det å spise mer plantekost kan gi freshere utseende og brunere, finere hudfarge.