sauerkraut-fermentert kål.

Sauerkraut – lag fermentert kål selv!

Fermentert kål (hodekål, hvitkål), eller sauerkraut på tysk, er noe du enkelt kan lage hjemme på ditt eget kjøkken. Her kommer en enkel, klassisk oppskrift på hjemmelaget sauerkraut, eller som man kaller den i andre land – surkål. Hjemmelagd surkål er ikke bare godt men også veldig sunt.

bløtlegging-koking-bønner-linser-erter-koketips

Bønner, erter, linser og kikerter – koketips og bløtlegging

Belgvekster – bønner, linser og erter er svært anvendelige, sunne, billige, gir mye protein, annen næring og kostfiber – gir god metthetsfølelse. Derfor er det lurt å alltid ha dem i kjøleskapet, kjøkkenskapet eller i fryseren. Her får du tips til hvordan du bløtlegger, skyller, koker og tilbereder bønner, linser og erter.

sunn frokost - havre, bær og frukt

Sunn frokost – 5 forslag, med og uten brød

Sunn frokost med mye plantekost som gir mye næring og kostfiber er en sunn start på dagen. Havregrøt med bær og nøtter, smoothie, frukt med soyayoghurt og havreyoghurt, eller av annen plantekost i lite bearbeidet form, såkalt hel plantekost, eller hele plantebaserte matvarer.