Plantebasert kosthold

Kosthold basert på mat fra planteriket i lite bearbeidet form, såkalt hel plantebasert mat, eller plant based whole foods på engelsk, er det optimale kostholdet for helsen, og bør være førstevalget til alle som vil spise sunt. Et kosthold hovedsakelig bestående belgvekster, grønnsaker, nøtter, kjerner, fullkorn, frukt og bær i ikke-raffinert form, samt med en god del lavere andel kjøtt og meieriprodukter enn det er i et vanlig norsk kosthold, gir ikke bare mye næring, men kan også beskytte mot livsstilssykdommer og gi overskudd.

Enkeltstudier, studiesamenfatninger og konklusjoner til flere fagpaneler brukes som kilder her

Hva sier helseorganisasjoner om plantebasert kosthold?

Danmarks kostråd 2021 fraråder mer enn 350 gram kjøtt per uke. EAT-Lancet-rapporten oppfordrer til kjøttkutt. FN har erklært 2021 for året for frukt og grønnsaker. USAs kostråd 2020 fremhever fullkorn. Her finner du lenker til store oppsummeringer, kunnskapsgrunnlag til kostråd i ulike land og annen kvalitetssikret informasjon

bløtlegging-koking-bønner-linser-erter-koketips

Bønner, erter og kikerter – koketips og bløtleggingstips

Belgvekster – bønner, linser og erter er svært anvendelige, sunne, billige, gir mye protein, annen næring og kostfiber – gir god metthetsfølelse. Derfor er det lurt å alltid ha dem i kjøleskapet, kjøkkenskapet eller i fryseren. Her får du tips til hvordan du bløtlegger, skyller, koker og tilbereder bønner, linser og erter.

kilder jern mat vegetar

Sunne kilder til jern: bønner, fullkorn og grønnsaker

I norsk kosthold er det kornprodukter som er hovedkilden til jern. Også mange andre matvarer fra planteriket inneholder rikelig med jern og andre viktige næringstoffer. Røde linser og andre belgvekster som bønner, erter, kikerter og soya, grovt brød, gresskarfrø og soyaprodukter er gode kilder til jern, og inneholder flere ganger mer jern enn det er i kjøtt.

Grønnsaker er rike på antioksidanter, fiber, vitaminer og mineraler, lite kalorier

Grønnsaker er rike på vitaminer, fiber og sunne plantestoffer

Grønnsaker er stappfulle av antioksidanter, fiber, vitamin C, beta-karoten, folat, kalium og andre sunne næringsstoffer, og er samtidig fattige på kalorier. Bruk forskjellige typer grønnsaker, fra grønne bladgrønnsaker og salat til rotgrønnsaker, og velg ulike farger. Kosthold rikt på grønnsaker kan gi bedre helse, bedre livskvalitet og lengre liv.

Vitamin D kilder – mat og tilskudd

Vitamin D er vanskelig å få nok av med kosten. I sommerhalvåret dannes vitamin D i huden når huden utsettes for sollys. I vinterhalvåret er det i Norden ikke nok sollys til at kroppen kan produsere tilstrekkelige mengder vitamin D ved soleksponering.

%d bloggere liker dette: