Vegansk kosthold passer for spedbarn

Vegansk og vegetar kost spedbarn (Helsedirektoratets retningslinger)

Vegansk kosthold passer for spedbarn Helsedirektoratet
Vegansk kosthold passer for spedbarn, se retningslinjer og brosjyre fra Helsedirektoratet
I oktober 2016 kom Helsedirektoratet med oppdatert Nasjonal faglig retningslinje for spedbarnsernæring. Denne gir gode kostråd og kosttilskudd for spedbarn som har vegansk kosthold. Det tas spesielle hensyn for vegetarisk kosthold når det gjelder jod, sink og vitamin B12, samt langkjedede omega-3 (marine omega-3 fra algeoljer for gravide og ammende veganere).

Hvilke offentlige anbefalinger for inntak av næringsstoffer gjelder for barn?

Les også Helsedirektoratets brosjyre Mat og måltider for spedbarn, utgitt 09.01.2017. Her omtales vegansk kosthold som helt vegetarisk kosthold:

«Vegetarisk kosthold Godt sammensatt vegetarkost kan dekke behovet for næringsstoffer for både voksne og barn i alle aldre. Hvis du har et helt vegetarisk kosthold og ammer, trenger du tilskudd av både vitamin B12, D-vitamin og jod. Barnet trenger også tilskudd av vitamin B12 i tillegg til D-vitamin. Les mer om vegetarkost på Helsenorge.no.»

Nasjonal faglig retningslinje for spedbarnsernæring

Her er et utdrag fra Nasjonal faglig retningslinje for spedbarnsernæring

Energi og makronæringsstoffer

  • «Protein bør gi 7–15 prosent av energien for barn i alderen 6–11 måneder.
  • «Variert vegetarkost som gir nok energi, vil fint dekke proteinbehovet.»
  • «Fett bør gi 30–45 prosent av energien for barn i alderen 6 – 11 måneder – passe konsistens»
  • «Den langkjedede omega-3-fettsyren DHA inngår i utviklingen av barnets syn og nervesystem, og er essensiell for spedbarn.»
  • «Karbohydrater bør gi 45–60 prosent av energien for barn i alderen 6–11 måneder»

Mikronæringsstoffer

Vitamin B12:

«Anbefalt inntak for barn i alderen 6–11 måneder er 0,5 mikrogram (mkg, µg) per dag»

«Spesielle hensyn ved vegetarkost:

  • Ammende mødre med et rent vegetarisk kosthold (vegankost) trenger vitamin B12-tilskudd
  • Så lenge morsmelk er den eneste maten barnet får (inntil seks måneders alder), og mor spiser kun vegankost, må barnet få tilskudd av vitamin B12.
  • Dersom barnet får vegankost i tillegg til morsmelk, må også tilskudd gis, enten gjennom matvarer tilsatt vitamin B12 eller fra kosttilskudd, for å forhindre mangel.»

Jod

«Anbefalt inntak for barn i alderen 6–11 måneder er 50 mikrogram per dag»

«Spesielle hensyn ved vegetarkost

  • Anbefalt daglig inntak av jod er 200 mikrogram (µg) for ammende, og ammende mødre som spiser vegetarkost uten melk og meieriprodukter (vegankost), bør ta et tilskudd av jod
  • Så lenge morsmelk er den eneste maten barnet får (inntil seks måneders alder), og mor spiser kun vegankost, må barnet få tilskudd av jod
  • Dersom barnet får vegankost i tillegg til morsmelk, må også tilskudd av jod gis
  • Dersom barn får tilskudd som inneholder jod, for eksempel produkter laget av tang, tare eller alger, er det viktig å passe på at ikke daglig inntak av jod blir høyere enn anbefalt mengde.»

Sink

«Anbefalt inntak for barn i alderen 6–11 måneder er 5 milligram per dag.»

«Anbefalingen for sink gjelder for et blandet animalsk/vegetabilsk kosthold. For et vegetarisk kornbasert kosthold anbefales 25–30 prosent høyere sinkinntak.»

Jern, vitamin D, selen, kalsium og vitamin K – ingen spesielle hensyn for vegetarisk kosthold

  • «K-vitamin: Nyfødte i Norge får rutinemessig K-vitamin som injeksjon, eventuelt som ukentlig tilskudd i tre måneder»
  • «Jern: Anbefalt inntak for barn i alderen 6–11 måneder er 8 milligram per dag»
  • «Selen: Anbefalt inntak for barn i alderen 6–11 måneder er 15 mikrogram (µg = mkg) per dag»
  • «Kalsium: Anbefalt inntak for barn i alderen 6-11 måneder er 540 milligram per dag»

Vitamin D – ingen spesielle hensyn for vegetarisk kosthold:

  • «Anbefalt inntak er 10 mikrogram (µg) per dag for barn i alderen 6–11 måneder. Fra spedbarn er fire uker gamle, anbefales D-vitamintilskudd»
  • «Alle spedbarn bør få daglig tilskudd av D-vitamin fra de er fire uker gamle. Det anbefales at spedbarn får D-vitamintilskudd i form av tran som introduseres gradvis. Barn som ikke får tran, bør få D-vitamindråper i henhold til anbefalingen på pakningen.»
  • «Totalt inntak fra kost og tilskudd bør ikke overstige 25 µg D-vitamin per dag over tid.»

Omega-3-tilskudd fra algeoljer er nødvendig for gravide og ammende

Utdrag fra Helsedirektoratets nettsider om vegetarisk og vegansk kosthold:

«Behovet for omega-3-fettsyrer er økt ved svangerskap og amming, og det anbefales at inntaket av omega-3-fettsyren DHA bør være minst 200 mg per dag. Tilskudd av fettsyrene EPA og DHA kan tas i form av algeolje eller algetilskudd. Dette blir tilsvarende å ta tran.»

Morsmelkerstatning

Her er et utdrag fra Helsedirektoratets nettsider om vegetarisk kosthold

  • «Hvis barnet ikke kan få morsmelk, er morsmelkerstatning basert på soyamelk det eneste alternativet for barn som får vegankost.»
  • «Dersom mor ikke ammer, eller det er behov for annen melk i tillegg til morsmelk, bør morsmelkerstatning brukes frem til 12 måneders alder. Melkeerstatninger fås på apotek og lege kan skrive ut melkeerstatninger på blå resept inntil barnet fyller 10 år. Fastlegen eller klinisk ernæringsfysiolog bør sammen med foreldre vurdere hvilken melkeerstatning som passer best for barnet.»

Les også på Helsedirektoratets nettsider: Vegetarisk og vegansk kosthold for gravide