Hva sier helseorganisasjoner om plantebasert kosthold?

Enkeltstudier, studiesamenfatninger og konklusjoner til flere fagpaneler brukes som kilder her
Hva sier store fagpaneler om plantebasert kosthold? Studiesamenfatninger og konklusjoner til flere fagpaneler brukes som kilder her


Oppsummert forskning viser at plantebaserte kosthold som vegetarisk, vegansk, middelhavskosthold kosthold og andre kosttyper uten eller med små mengder matvarer fra dyreriket har flere helsefordeler fremfor typisk vestlig kosthold – med mye kjøtt, meieriprodukter og egg. Bønner, grønnsaker, nøtter, frukt og bær i lite bearbeidet form bør danne basisen i kostholdet.

Besøk også nettsiden til Helsepersonell for plantebasert kosthold

Hva sier helseorganisasjoner, institusjoner og fagpaneler om plantebasert og vegetarisk kosthold?

Nordiske næringsstoffsanbefalinger, NNR-2012 (1):

«Dietary patterns rich in vegetables, including dark green leaves, fresh peas and beans, cabbage, onion, root vegetables, fruiting vegetables (e.g., tomatoes, peppers, avocados, and olives), pulses, fruits and berries, nuts and seeds, whole grains, fish and seafood, vegetable oils and vegetable oil-based fat spreads (derived from, for example, rapeseed, flaxseed, or olives), and low-fat dairy products are, compared to Western-type dietary patterns (see below), associated with lower risk of most chronic diseases.»

Svenske myndigheter, Livsmedelverket, om vegetarisk mat till barn (2):

«En kost med mycket grönsaker, rotfrukter, baljväxter och fullkorn är bra både för hälsan och miljön. Därför är det bra om barn lär sig tycka om sådan mat i unga år, det ökar chansen för att de ska fortsätta med de vanorna även senare i livet.

En helt vegetarisk kost till barn kräver, precis som till vuxna, goda kunskaper om mat och näringsämnen och noggrann planering. Om den vegetariska kosten är väl sammansatt, innehåller berikade produkter och ger tillräckligt med energi kan även barn äta helt vegetarisk mat – veganmat.»

Canadas ernæringsfysiologforening (3):

«A well planned vegan diet can meet all of these needs. It is safe and healthy for pregnant and breastfeeding women, babies, children, teens and seniors.»
«A vegan eating pattern has many potential health benefits. They include lower rates of obesity, heart disease, high blood pressure, type 2 diabetes and certain types of cancer. Other benefits include lower blood cholesterol levels and a lower risk for gallstones and intestinal problems.»

Norsk lærebok Grunleggende ernæringslære (4):

«En allsidig sammensatt vegankost inneholder vanligvis tilstrekkelige mengder av vitaminer og mineralstoffer med unntak av vitamin B12 og vitamin D.»

Verdens største forening for ernæringsfysiologer, Academy of Nutrition and Dietetics (5):

It is the position of the Academy of Nutrition and Dietetics that appropriately planned vegetarian, including vegan, diets are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits for the prevention and treatment of certain diseases.
These diets are appropriate for all stages of the life cycle, including pregnancy, lactation, infancy, childhood, adolescence, older adulthood, and for athletes.
Plant-based diets are more environmentally sustainable than diets rich in animal products because they use fewer natural resources and are associated with much less environmental damage. Vegetarians and vegans are at reduced risk of certain health conditions, including ischemic heart disease, type 2 diabetes, hypertension, certain types of cancer, and obesity.
Low intake of saturated fat and high intakes of vegetables, fruits, whole grains, legumes, soy products, nuts, and seeds (all rich in fiber and phytochemicals) are characteristics of vegetarian and vegan diets that produce lower total and low-density lipoprotein cholesterol levels and better serum glucose control. These factors contribute to reduction of chronic disease.

Helsedirektoratet (6):

Godt sammensatt vegetarkost er ernæringsmessig fullverdig og kan ha positive helseeffekter med tanke på forebygging og behandling av flere sykdommer. Vegetarkost er forbundet med lavere risiko for blant annet overvekt, hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft. En balansert og variert vegetarkost egner seg for individer i alle livsfaser, inkludert under svangerskap, ved amming, i spedbarnsperioden, for barn og unge og for idrettsutøvere.»

Kilder:

  1. Nye nordiske næringsstoffsanbefalinger, Nordisk ministerråd, NNR -2012  http://www.norden.org/sv/tema/nordic-nutrition-recommendation/
  2. Svenske myndigheter, Livsmedelverket, Vegetarisk mat till barn, http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Barn/Vegetarisk-mat-till-barn/
  3. Canadisk ernæringsfysiologforening, Eating Guidelines for Vegans http://www.dietitians.ca/Nutrition-Resources-A-Z/Factsheets/Vegetarian/Eating-Guidelines-for-Vegans.aspx
  4. «Grunnleggende ernæringslære», Forfattere: Jan Ivar Pedersen, Hanne Müller, Anette Hjartåker, Sigmund A. Anderssen, Utgivelsesår: 2012, 460 sider, 2. utgave, Bokmål, ISBN/EAN: 9788205426566
  5.  Melina V, Craig W, Levin S. Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: vegetarian diets. J Acad Nutr Diet. 2016;116:1970-1980
  6. Helsedirektoratet https://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Sider/Vegetarisk-kosthold/Generelt.aspx

Kostholdsplan

Plantebasert kosthold er sunt og næringsriktHvordan sette sammen et sunt og næringsrikt kosthold der mesteparten av næringsstoffene kommer fra matvarer fra planteriket? Les mer her


Kosthold ved trening

Trening og plantebasert kostholdPlantebaserte dietter kan dekke behov for protein og andre næringsstoffer hos utholdenhetsutøvere og de som trener styrke. Mange kjente idrettsutøvere er vegetarianere og veganere. Les mer her


Forebygge livsstilssykdommer

Plantebasert kosthold kan forebygge overvekt, hjerte- og karsykdommer, diabetes og noen typer kreftRiktig kosthold kan både redusere risiko for hjerte- og karsykdommer, diabetes type to, overvekt, høyt blodtrykk, høyt kolesterol og visse typer kreft.  Les mer om forebygging her


Kosthold for sunn vekt

Vegetarianere og veganere er slankere enn befolkningen for øvrigPlantebasert kosthold inneholder rikelig med fiber og langsomme karbohydrater, noe som gir langvaring metthetsfølelse og hjelper å holde sunn vekt. Vegetarianere og veganere har lavere risiko for overvekt. Les mer her 


  • Oppskrifter og kjøkkentips: Taco, gryteretter, burgere, wok, lasagne, gratenger o.a. basert på belgvekster, fullkorn, frukt, grønt og nøtter istedenfor kjøtt, melk og egg. Se oppskrifter på middag, frokost, mellommåltid, bakst, dessert og snacks

  • Protein, jern og andre næringsstoffer: Også et riktig sammensatt helvegetarisk, eller vegansk, kosthold kan være fullverdig næringsmessig. Vitamin B12 bør inntas gjennom berikede matvarer eller som vitaminpille

  • Forskning, oversikt over vitenskapelige studier og kilder : Omfattende forskning ligger bak anbefalingen om et (hovedsakelig) plantebasert kosthold.

Plantebasert kosthold er fullverdig og sunt

Plantebasert kosthold kan dekke behovet for alle næringsstoffer. Det er en bred faglig enighet om at til og med helvegetarisk kosthold, når riktig sammensatt, er sunt og kan dekke behov for alle næringsstoffer, med unntak av vitamin D i vinterhalvåret og vitamin B-12. Disse bør inntas som vitaminpille eller gjennom berikede matvarer som f.eks. soyamelk og soyayoghurt.

Hva er vegetarisk, vegansk og plantebasert kosthold?

I plantebasert kosthold er grønnsaker, belgvekster, nøtter og kjerner, fullkorn, frukt, sopp og bær hovedkilder til makro- og mikronæringsstoffer i kosten. Les mer om plantebaserte koster her  Om man spiser fisk, meieriprodukter e.l. en gang i blant, kan man fortsatt ha plantebasert kosthold. Vegetarianere og veganere, derimot, unngår fullstendig produkter som kommer fra dyr. Vegetarisk kosthold er kosthold uten kjøtt og fisk. Vegansk kosthold  er kosthold uten kjøtt, fisk, egg, melk eller andre produkter som kommer fra dyreriket. (7)

Kilder:

  1. Nordiske næringsstoffsanbefalinger NNR-2013 http://www.norden.org/sv/tema/nordic-nutrition-recommendation/
  2. Craig WJ, Mangels AR: Position of the American Dietetic Association: vegetarian diets. J Am Diet Assoc 2009, 109(7):1266-1282; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19562864 Last ned pdf her http://www.vrg.org/nutrition/2009_ADA_position_paper.pdf
  3. Craig WJ: Health effects of vegan diets. Am J Clin Nutr 2009, 89(5):1627S-1633S; http://ajcn.nutrition.org/content/89/5/1627S.abstract
  4. Læreboken «Grunnleggende ernæringslære», Forfattere: Jan Ivar Pedersen, Hanne Müller, Anette Hjartåker, Sigmund A. Anderssen, Utgivelsesår: 2012, 460 sider, 2. utgave, Bokmål, ISBN/EAN: 9788205426566
  5. Livsmedelverket, Vegetarisk mat till barn, http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Barn/Vegetarisk-mat-till-barn/
  6. Nettsiden til ernæringsfysiolog Jack Norris  http://www.veganhealth.org/articles/def
  7. Phillip J Tuso, MD; Mohamed H Ismail, MD; Benjamin P Ha, MD; Carole Bartolotto, MA, RD: Nutritional Update for Physicians: Plant-Based Diets. Perm J 2013 Spring; 17(2):61-66  http://www.thepermanentejournal.org/issues/2013/spring/5117-nutrition.html
  8. «Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer», Nasjonalt råd for ernæring, 2011, http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-og-forebygge-kroniske-sykdommer/Publikasjoner/kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-2011.pdf
  9. The World Cancer Research Fund, «Meat and cancer»  http://www.wcrf-uk.org/cancer_prevention/recommendations/meat_and_cancer.php
  10. Food, nutrition, physical activity, and the prevention of cancer: a Global Perspective. Second expert report (2007) World Cancer Research Fund and American Institute for Cancer Research. ISSN/ISBN: 978-0-9722522-2-5  http://www.dietandcancerreport.org/cancer_resource_center/downloads/chapters/chapter_12.pdf
  11. Fung, T. T., van Dam, R. M., Hankinson, S. E., Stampfer, M., Willett, W. C., og Hu, F. B. Low-carbohydrate diets and all-cause and cause-specific mortality: two cohort studies (2010) Ann.Intern.Med. (153), 5, 289-298.
  12. Sjogren, P., Becker, W., Warensjo, E., Olsson, E., Byberg, L., Gustafsson, I. B., Karlstrom, B., og Cederholm, T. Mediterranean and carbohydrate-restricted diets and mortality among elderly men: a cohort study in Sweden (2010) Am.J.Clin.Nutr. (92), 4, 967-974.

Norske offentlige:

  1. «Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer», Nasjonalt råd for ernæring, 2011, http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-og-forebygge-kroniske-sykdommer/Publikasjoner/kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-2011.pdf
  2. Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet, Helsedirektoratet, 2014  http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/anbefalinger-om-kosthold-ernering-og-fysisk-aktivitet/Publikasjoner/anbefalinger-om-kosthold-ernering-og-fysisk-aktivitet.pdf
  3. Matvaretabellen 2014. Mattilsynet, Helsedirektoratet og Universitetet i Oslo. http://www.matvaretabellen.no
  4. Norsk lærebok «Grunnleggende ernæringslære», Forfattere: Jan Ivar Pedersen, Hanne Müller, Anette Hjartåker, Sigmund A. Anderssen, Utgivelsesår: 2012, 460 sider, 2. utgave, Bokmål, ISBN/EAN: 9788205426566
  5. Norsk lærebok i klinisk ernæring “Mat og medisin”, av Christian A. Drevon og Rune Blomhoff, 2012, Cappelen Damm høyskoleforlag,  ISBN10: 8276349676, ISBN13: 9788276349672

Nordiske offentlige

  1. Ingrid Stjernström, redaktør, og Gunilla Wilsby, nutritionist, Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin, Stockholms läns landsting, Vegetarisk kostholdsplan lenke
  2. Livsmedelverket, Vegetarisk mat till barn  http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Barn/Vegetarisk-mat-till-barn/
  3. De officielle kostråd, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Vegetarmad og sundhed  http://www.altomkost.dk/Fakta/Vegetarer/Vegetarmad_og_sundhed/Energigivende_naeringsstoffer/forside.htm
  4. Nye nordiske næringsstoffsanbefalinger, , NNR -2012, «Nordic Nutrition Recommendations 2012, Part 1, Summary, principles and use, 5th edition», Nordisk ministerråd http://www.norden.org/sv/tema/nordic-nutrition-recommendation/

Norske/nordiske

  1. Oppsummeringsartikkel: Helsefordeler og utfordringer ved vegankoster. Skrevet av Baljit Kaur, Klinisk ernæringsfysiolog, M.Sc Drammen sykehus, Vestre Viken HF http://www.ntfe.no/utgaver/18-nr-1-2014/114-helsefordeler-og-utfordringer-ved-vegankoster
  2. Vegetarisk mat är bra – även för små barn. Sara Ask, dietist, Åsa Strindlund, nutritionist  http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2014/03/Vegetarisk-mat-ar-bra–aven-for-sma-barn/
  3. Norsk helseinformatikk NHI, nordisk oppslagsverk for helsepersonell og pasienter:
  4. Professor i ernæring Rune Blomhoff om plantebasert kosthold  lenke
  5. Apotek 1 http://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/kostraad/kostraad-for-vegetarianere
  6. Studentsamskipnadens matguide for vegetarianere lenke
  7. Boken «Plantebasert ernæring», av Bergseng og Hafsten  http://veg-veg.no/butikk/helse/plantebasert/ 
  8. Frie kaker, en blogg av lege og professor Anne Spurkland http://www.friekaker.no
  9. Ernæringsfysiologene Cecilie Roed Schulz og Kristian Brygger, «Grøn Glæde» – nettbok med ukesmenyer, oppskrifter og næringsstoffsberegninger,  lenke

Utenlandske

  1. Craig WJ, Mangels AR: Position of the American Dietetic Association: vegetarian diets. J Am Diet Assoc 2009, 109(7):1266-1282; http://www.vrg.org/nutrition/2009_ADA_position_paper.pdf
  2. Canadisk forening for ernæringsfysiologer, Eating Guidelines for Vegans http://www.dietitians.ca/Nutrition-Resources-A-Z/Factsheets/Vegetarian/Eating-Guidelines-for-Vegans.aspx
  3. Ernæringsfysiolog Jack Norris, Canada, nettside om vegansk kosthold og helse  http://veganhealth.org/
  4. Ginny Kisch Messina, MPH, RD, professor i ernæringsfysiologi, Matguide for veganere   http://www.theveganrd.com/food-guide-for-vegans
  5. Søk i amerikansk matvaredatabase http://ndb.nal.usda.gov/ndb/search/list
  6. ADA. Slavin, J. L. Position of the American Dietetic Association: health implications of dietary fiber (2008) J.Am.Diet.Assoc. (108), 10, 1716-1731.
  7. Bantle, J. P., Wylie-Rosett, J., Albright, A. L., Apovian, C. M., Clark, N. G., Franz, M. J., Hoogwerf, B. J., Lichtenstein, A. H., Mayer-Davis, E., Mooradian, A. D., og Wheeler, M. L. Nutrition recommendations and interventions for diabetes: a position statement of the American Diabetes Association (2008) Diabetes Care (31 Suppl 1), S61-S78. http://care.diabetesjournals.org/content/31/Supplement_1/S61.long
  8. Van Horn L., McCoin, M., Kris-Etherton, P. M., Burke, F., Carson, J. A., Champagne, C. M., Karmally, W., og Sikand, G. The evidence for dietary prevention and treatment of cardiovascular disease (2008) J.Am.Diet.Assoc. (108), 2, 287-331.
  9. AHA. Goldstein, L. B., Adams, R., Alberts, M. J., Appel, L. J., Brass, L. M., Bushnell, C. D., Culebras, A., DeGraba, T. J., Gorelick, P. B., Guyton, J. R., Hart, R. G., Howard, G., Kelly-Hayes, M., Nixon, J. V., og Sacco, R. L. Primary prevention of ischemic stroke: a guideline from the American Heart Association/American Stroke Association Stroke Council: cosponsored by the Atherosclerotic Peripheral Vascular Disease Interdisciplinary Working Group; Cardiovascular Nursing Council; Clinical Cardiology Council; Nutrition, PhysicalActivity, and Metabolism Council; and the Quality of Care and Outcomes ResearchInterdisciplinary Working Group (2006) Circulation (113), 24, e873-e923.

Internasjonale

  1. The World Cancer Research Fund  om bearbeidet kjøtt http://www.wcrf-uk.org/PDFs/processed_meat.pdf
  2. The World Cancer Research Fund om kjøtt og kreft  http://www.wcrf-uk.org/cancer_prevention/recommendations/meat_and_cancer.php
  3. Food, nutrition, physical activity, and the prevention of cancer: a Global Perspective. Second expert report (2007) World Cancer Research Fund and American Institute for Cancer Research. ISSN/ISBN: 978-0-9722522-2-5  http://www.dietandcancerreport.org/cancer_resource_center/downloads/chapters/chapter_12.pdf
  4. Textbook of Cardivascular Medicine, 2012, side 999 – 1000 http://www.us.elsevierhealth.com/Medicine/Cardiology/book/9781437703986/Braunwalds-Heart-Disease-A-Textbook-of-Cardiovascular-Medicine-Single-Volume/
  5. Preventive Services Task Force, U. S. Guide to clinical preventive services: report of the U.S. Preventive Services Task Force (1996) Williams & Wilkins.
  6. Fats and fatty acids in human nutrition. Proceedings of the Joint FAO/WHO Expert Consultation. November 10-14, 2008. Geneva, Switzerland (2009) Ann.Nutr.Metab (55), 1-3, 5-300. http://www.fao.org/docrep/013/i1953e/i1953e00.pdf  og Diet, nutrition and the prevention of chronic diseases: report of a Joint WHO/FAO Expert Consultation (2003) World Health Organization. WHO technical report series ISSN/ISBN: 92-4-120916-x
  7. Mosca, L., Banka, C. L., Benjamin, E. J., Berra, K., Bushnell, C., Dolor, R. J., Ganiats, T. G., Gomes, A. S., Gornik, H. L., Gracia, C., Gulati, M., Haan, C. K., Judelson, D. R., Keenan, N.,Kelepouris, E., Michos, E. D., Newby, L. K., Oparil, S., Ouyang, P., Oz, M. C., Petitti, D., Pinn, V. W., Redberg, R. F., Scott, R., Sherif, K., Smith, S. C., Jr., Sopko, G., Steinhorn, R. H., Stone, N. J., Taubert, K. A., Todd, B. A., Urbina, E., og Wenger, N. K. Evidence-based guidelines for cardiovascular disease prevention in women: 2007 update (2007) Circulation (115), 11, 1481-1501.
  8. Scientific Opinion on Dietary Reference Values for Fats. European Food Safety Authority (EFSA). http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/doc/s1461.pdf (2010)
  9. National Health Service. Risk estimation and prevention of cardiovascular disease. A national clinical guideline (2007) Scottish Intercollegiate Guidelines Network.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s