Vitamin D

Vitamin D-tilskudd Vitashine
Vitamin D3-tilskudd Vitashine
Sol er den beste kilden for vitamin D
Sol er den beste kilden for vitamin D

I sommerhalvåret dannes vitamin D i huden når huden utsettes for sollys. I vinterhalvåret er det i Norden ikke nok sollys til at kroppen kan produsere tilstrekkelige mengder vitamin D ved soleksponering. Vitamin D lagres i kroppen om sommeren, men hvor lenge lagrene varer etter sommeren er individuelt. Lagrene er ofte utilstrekkelige til å sikre nok D-vitamin gjennom hele vinteren. Derfor anbefales både altetere og vegetarianere å ta vitamin D som kosttilskudd i vinterhalvåret.

Vitamin D er viktig for benbyggning, opptak og omsetning av kalsium og andre funksjoner i kroppen.

Anbefalt daglig inntak av vitamin D er blitt økt i fjør, opp til 10 mikrogram per dag (4).

Vitaminpreparat Vitashine er kosttilskudd av vitamin D3 (Cholecalciferol) som er laget av en økologisk plantekilde – lav/mose (plantenavnet Lichen).

Bruker du sol om vinteren og holder deg litt brun, trenger du neppe å ta tilskudd av vitamin D. Men husk at helsemyndighetene fraråder bruk av solarium, siden dette kan øke risiko for malignt melanom (føflekkreft) – en svært agressiv kreftform (5). Bruk av kosttilskudd om vinteren er derfor å foretrekke.

Kilder:

  1. Norsk lærebok «Grunnleggende ernæringslære», Forfattere: Jan Ivar Pedersen, Hanne Müller, Anette Hjartåker, Sigmund A. Anderssen, Utgivelsesår: 2012, 460 sider, 2. utgave, Bokmål, ISBN/EAN: 9788205426566
  2. Craig WJ, Mangels AR: Position of the American Dietetic Association: vegetarian diets. J Am Diet Assoc 2009, 109(7):1266-1282; http://www.vrg.org/nutrition/2009_ADA_position_paper.pdf
  3. Vitashine lenke
  4. Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet, Helsedirektoratet, 2014  http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/anbefalinger-om-kosthold-ernering-og-fysisk-aktivitet/Publikasjoner/anbefalinger-om-kosthold-ernering-og-fysisk-aktivitet.pdf
  5. http://kreftlex.no/Foflekk.aspx
  6. http://vitashine-d3.com/