plantebasert-vegansk-vegetarisk-forebygge sykdom

Forebygging og behandling med plantebasert kosthold

Norske offentlige kostholdsråd, akkurat som kostholdsråd i andre land, har som mål å fremme helse og forebygge kroniske sykdommer. Kostrådene er basert på internasjonalt konsensus, solid metodologi og er et resutat av gjennomgang av flere tusener vitenskapelige publikasjoner. Samtidig tar kostråd utgangspunkt i matkultur og matvarer som er vanlig i Norge per i dag, noe som innebærer en stor andel matvarer fra dyreriket. Til tross for det lyder kostråd nummer en slik (1):

«Det anbefales et kosthold som hovedsakelig er plantebasert, og som inneholder mye grønnsaker, frukt, bær, fullkorn og fisk, og begrensede mengder rødt kjøtt, salt, tilsatt sukker og energirike matvarer.»

Gjentagende mønster: Spis mer plantebasert

Både norske, nordiske, svenske, danske, amerikanske kostholdsråd, samt råd i flere andre land har samme, gjentagende mønster: Spis mer plantebasert og reduser forbruket av kjøtt, fete meieriprodukter, egg, sukker og hvitt mel, og spis mer av sunn mat som grønnsaker, grovkorn, belgvekster, frukt, nøtter, frø og bær.

Man kan lure på følgende: Hvordan hadde kostrådene vært hvis det ikke var vanlig å spise eller produsere kjøtt, egg og meieriprodukter i Norge?

Utenom kultur og økonomi

Plantebasert kosthold er ikke helt forenlig med moderne vestlig matkultur, og tar lite hensyn til hva som produseres i Norge, men er helsemessig sett mye gunstigere enn moderne vestlig kosthold med store mengder matvarer fra dyreriket.

Et riktig sammensatt plantebasert kosthold kan forebygge livsstilssykommer og forbedre helsetilstanden hvis man allerede har fått sykdommen.

OBS: Riktig kosthold erstatter ikke oppfølging eller behandling foreskrevet av din fastlege eller en annen lege som følger deg opp.  All endring i den foreskrevne behandlingen skal skje i samråd med din lege.

Hjerte- og karsykdom

Diabetes

  • Plantebasert kosthold er spesielt gunstig ved diabetes. Både norske og svenske helsemyndigheter anbefaler at belgvekster som linser, bønner og erter skal danne basisen i kosten ved diabetes. Belgvekster inneholder nesten utelukkende sakte karbohydrater og mye fiber, noe som gir et mer stabilt blodsukker. Flere studier viser samtidig at både egg som matvare og kolesterol som næringsstoff kan øke risiko for både utvikling av diabetes type to og risiko for å utvikle hjerte- og karsykdom hvis man allerede har fått diabetes.
  • Les mer her: http://www.lakareforframtiden.se/kost-och-halsa/forebygga-och-behandla-sjukdomar/kost-och-diabetes-typ-2/kost-vid-diabetes-typ-2/
  • Usøtet soyamelk og soyayoughurt kan være en god erstatning for kumelk og kuyoughurt, siden de inneholder nesten ikke sukker eller melkesukker, i motsetning til kumelk.

Les også om kosthold og diabetes: Blodsukker, egg og diabetes type to  og forebygging av dabetes type to

Overvekt og fedme

Kosthod og kreft

  • Et sunt kosthold er ikke garanti for at du unngår kreft, men et sunt kosthold kan redusere din risiko for å få kreft. Les her om kosthold og kreft
  • Flere matvarer fra planteriket har vist forebyggende effekt mtp. flere typer kreft.
  • Samtidig kan animalske produkter, og først og fremst bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt, øke din risiko for å få kreft. Verdens ledende kreftforskere farråder å spise bearbeidet kjøtt selv i små mengder
  • Les mer om kjøtt og kreft
  • Se hva forskningsresultatene viser
  • Er man under behandling for kreft, bør man følge anbefalinger behandlende lege har gitt og ikke forsøke radikale kostendringer. Det er viktig å ikke forsøke å gå ned i vekt når du er under behandlig for kreft – både kurativ og palliativ behandling.

Kilder:

  1. «Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer», Nasjonalt råd for ernæring, 2011, http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-og-forebygge-kroniske-sykdommer/Publikasjoner/kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-2011.pdf