Forebygge fedme med plantebasert kosthold

Plantebaserte kostholdsmønstre har vist seg å kunne forebygge overvekt, fedme og bidra til stabil vekt. Energibalanse, dvs. balanse mellom energiforbruk og energiinntak, er det viktigste når det gjelder forebygging av overvekt og fedme. Kosthold og matvarer man spiser spiller en viktig rolle. Matvarer med høy energitetthet, fast-food og drikke med tilsatt sukker øker risiko for overvekt (1 kapittel 22, og 2).

Sjekk nyeste forskning om kosthold og overvekt:

Mat fra planteriket har som hovedregel lav energitetthet og mye fiber, og er samtidig rik på sunne, langsomme karbohydrater. Omfattende forskning viser at plantebaserte kostmønstre, og spesielt vegansk kosthold, kan beskytte mot overvekt og fedme (3-6). Dette gjelder også når resulattene er justert for andre livsstilsfaktorer, såkalte konfunderende faktorer (3). Høyt innhold av fiber og lavt inntak av energitette matvarer (som animalske produkter ofte er) kan være forklaring på det.

«The 5-unit BMI difference between vegans and nonvegetarians indicates a substantial potential of vegetarianism to protect against obesity. Increased conformity to vegetarian diets protected against risk of type 2 diabetes after lifestyle characteristics and BMI were taken into account. Pesco- and semi-vegetarian diets afforded intermediate protection.»
«Total meat consumption was positively associated with weight gain in men and women, in normal-weight and overweight subjects, and in smokers and nonsmokers. With adjustment for estimated energy intake, an increase in meat intake of 250 g/d (eg, one steak at ≈450 kcal) would lead to a 2-kg higher weight gain after 5 y (95% CI: 1.5, 2.7 kg). Positive associations were observed for red meat, poultry, and processed meat. Conclusion: Our results suggest that a decrease in meat consumption may improve weight management.» (4)

Omlegging til et mer plantebasert kosthold kan være gunstig hvis man vil ned i vekt (5):

«Even if vegetarians consume some animal products, our results suggest that self-identified semivegetarian, lactovegetarian, and vegan women have a lower risk of overweight and obesity than do omnivorous women. The advice to consume more plant foods and less animal products may help individuals control their weight.»

Winston J. Craig  konkluderte i 2009,  American Society for Nutrition (6):

«Compared with other vegetarian diets, vegan diets tend to contain less saturated fat and cholesterol and more dietary fiber. Vegans tend to be thinner, have lower serum cholesterol, and lower blood pressure, reducing their risk of heart disease.»

Kilder:

  1. «Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer», Nasjonalt råd for ernæring, 2011, http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-og-forebygge-kroniske-sykdommer/Publikasjoner/kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-2011.pdf
  2. Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet, Helsedirektoratet, 2014  http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/anbefalinger-om-kosthold-ernering-og-fysisk-aktivitet/Publikasjoner/anbefalinger-om-kosthold-ernering-og-fysisk-aktivitet.pdf
  3. Tonstad S, Butler T, Yan R, Fraser GE. Type of vegetarian diet, body weight, and prevalence of type 2 diabetes. Diabetes Care. 2009;32:791–6. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19351712
  4. Vergnaud A-C, Norat T, Romaguera D, Mouw T, May AM, Travier N, et al. Meat consumption and prospective weight change in participants of the EPIC-PANACEA study. Am J Clin Nutr. 2010 Aug;92(2):398–407.
  5. Newby PK, Tucker KL, Wolk A. Risk of overweight and obesity among semivegetarian, lactovegetarian, and vegan women. Am J Clin Nutr. 2005;81:1267–74.  http://ajcn.nutrition.org/content/81/6/1267.full.pdf    http://ajcn.nutrition.org/content/92/2/398.long
  6. Craig WJ: Health effects of vegan diets. Am J Clin Nutr 2009, 89(5):1627S-1633S; http://ajcn.nutrition.org/content/89/5/1627S.abstract
  7. Craig WJ, Mangels AR: Position of the American Dietetic Association: vegetarian diets. J Am Diet Assoc 2009, 109(7):1266-1282;
    Bildet: Shutterstock.com