Forskning viser at vegetarianere har i gjennomsnittet lavere blodtrykk enn befolkningen for øvrig

Plantebasert mot høyt blodtrykk – vegetarianere har gunstigere blodtrykk

Forskningsresultater viser at plantebasert kosthold kan bidra til å holde blodtrykket normalt. Veganere, de som har eksludert alt som kommer fra dyreriket fra kosten sin og spiser kun mat fra planteriket, har lavere forekomst av høyt blodtrykk sammenliknet med andre vegetarianere og de som har blandet kosthold (1,2). Frukt og grønnsaker er rike på kalium, et mineral som kan bidra til lavere blodtrykk. Les om forebygging av livsstilssykdommer med riktig kosthold

Les også:

Denne sammenhengen kan skyldes flere årsaker, bl.a. lavere kroppsmasseindeks. Pettersen et al konkluderer, 2012 (2):

«We conclude from this relatively large study that vegetarians, especially vegans, with otherwise diverse characteristics but stable diets, do have lower systolic and diastolic BP and less hypertension than omnivores. This is only partly due to their lower body mass.»

Amerikansk forening for ernæringsfysiologer konkluderte i 2009 (1):

«The results of an evidence-based review showed that a vegetarian diet is associated with a lower risk of death from ischemic heart disease. Vegetarians also appear to have lower low-density lipoprotein cholesterol levels, lower blood pressure, and lower rates of hypertension and type 2 diabetes than nonvegetarians. Furthermore, vegetarians tend to have a lower body mass index and lower overall cancer rates.»

Professor i ernæring Winston J Craig,  konkluderte i 2009,  American Society for Nutrition (4):

«Compared with other vegetarian diets, vegan diets tend to contain less saturated fat and cholesterol and more dietary fiber. Vegans tend to be thinner, have lower serum cholesterol, and lower blood pressure, reducing their risk of heart disease.»

Belgvekster gunstig

Det er kjent at bønner kan bidra til å redusere nivåene av ugunstig LDL-kolesterol i blodet, skriver ernæringsfysiolog og rådgiver for LHL Erik Arnesen. Ny forskning som nylig ble gjennomgått i The American Journal of Hypertension indikerer at belgfrukter i kostholdet også er fordelaktig for blodtrykket:

For personer med lettere forhøyet blodtrykk bør kost- og livsstilsendringer være førstevalget for behandling, og denne forskninger tyder altså på at det å spise mer belgvekster kan være en nyttig strategi.

Les mer på nettsiden til LHL  her  Les mer om belgvekster (bønner, erter, kikerter og linser)

Kilder

  1. Appleby PN, Davey GK, Key TJ. Hypertension and blood pressure among meat eaters, fish eaters, vegetarians and vegans in EPIC-Oxford. Public Health Nutr. 2002;5(5):645–54.
  2. Pettersen BJ, Anousheh R, Fan J, Jaceldo-Siegl K, Fraser GE. Vegetarian diets and blood pressure among white subjects: results from the Adventist Health Study-2 (AHS-2). Public Health Nutrition. 2012. p. 1909–16.
  3. Craig WJ, Mangels AR: Position of the American Dietetic Association: vegetarian diets. J Am Diet Assoc 2009, 109(7):1266-1282; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19562864 Last ned pdf her http://www.vrg.org/nutrition/2009_ADA_position_paper.pdf
  4. Craig WJ: Health effects of vegan diets. Am J Clin Nutr 2009, 89(5):1627S-1633S; http://ajcn.nutrition.org/content/89/5/1627S.abstract
  5. Erik Arnesen, ernæringsfysiolog, LHL  http://www.lhl.no/kosthold/ernaring-og-helse/belgfrukter-er-bra-for-blodtrykket/