Sunt kosthold bidrar til et mer stabilt blodsukker

Plantebasert, fiberrikt kosthold bidrar til et stabilt blodsukker

I tillegg til å redusere risiko for utvikling av diabetes type 2, kan plantebasert, og spesielt vegansk, kosthold bidra til et mer stabilt blodsukker generelt og bedre blodsukkerkontroll hos dem som allerede har fått sykdommen (1,2). Plantebaserte kosttyper som er basert på belgvekster, fullkorn, frukt, grønnsaker og nøtter er rike på fiber og sunne, sakte karbohydrater og er blant annet derfor spesielt gunstige for å oppretholde et stabilt blodsukkernivå. Et stabilt blodsukker bidrar også til at metthetsfølelsen varer lenger, noe som kan forebygge overvekt.

Les også:

Fiber finnes kun i mat fra planteriket

Fiber finnes kun i matvarer fra planteriket. Det finnes to typer fiber: vannløselig og ikke-vannløselig. Ikke-vannløselig fiber fyller opp plass i magesekken og gjør at maten fordøyes saktere, noe som bidrar til metthetsfølelsen. Dette kan forebygge overvekt og fedme, fordi man spiser mindre. Vannløselig fiber bidrar til å holde blodsukkeret stabilt, reduserer kolesterolnivåer i blodet og opprettholder sunn bakterieflora i tarmen (3).

Belgvekster bør danne basis i kosten ved diabetes

Helsemyndigheter i både Norge (8) og Sverige (9) anbefaler at belgvekster og grønnsaker bør være en viktig del av kostholdet hvis man allerede har fått diabetes:

 «Grønnsaker og belgvekster (erter, bønner, linser) bør ha en sentral plass i kosten.»

«Koster som visat sig vara bra vid diabetes har flera gemensamma nämnare. Några sådana är frukt och grönt, fullkorn, bönor, ärtor, linser och fisk. Att öka inslaget av sådana livsmedel på bekostnad av mindre bra alternativ kan vara en fullt tillräcklig kostförändring.

Ett första steg i kostrådgivningen är att tillsammans med patienten se över matvanorna och byta ut enskilda livsmedel till mer gynnsamma alternativ, till exempel att öka andelen omättat fett och kolhydratrika livsmedel med lågt GI (på bekostnad av mättat fett och livsmedel rika på snabba kolhydrater).»

Ny nasjonal faglig retningslinje for diabetes, 2016 – kosthold anbefaler «rikelig med belgvekster (bønner, erter og linser)» – les hele her
Les også:

Allerede i 1991 konkluderte forskerne (4):

«Several studies have shown that the adverse metabolic effects of high-carbohydrate diets are neutralized when fiber and carbohydrate are increased simultaneously in the diet for diabetic patients. In particular, these studies demonstrated that a high-carbohydrate/high-fiber diet significantly improves blood glucose control and reduces plasma cholesterol levels in diabetic patients compared with a low-carbohydrate/low-fiber diet. In addition, a high-carbohydrate/high-fiber diet does not increase plasma insulin and triglyceride concentrations, despite the higher consumption of carbohydrates.»
 «There are indications that only water-soluble fiber is active on plasma glucose and lipoprotein metabolism in humans. Therefore, in practice, the consumption of legumes, vegetables, and fruits–rich in water-soluble fiber–should be particularly encouraged»

20 år senere, i 2010, kommer de samme konklusjonene mye sterkere frem (5).

«In addition to a significant decrease in postprandial plasma glucose, insulin responses, and glycemic variability, the high-carbohydrate/high-fiber diet also significantly improved the primary end point, since it reduced the postprandial incremental areas under the curve (IAUCs) of triglyceride-rich lipoproteins, in particular, chylomicrons (cholesterol IAUC: 0.05 ± 0.01 vs. 0.08 ± 0.02 mmol/l per 6 h; triglycerides IAUC: 0.71 ± 0.35 vs. 1.03 ± 0.58 mmol/l per 6 h, P < 0.05).
CONCLUSIONS A diet rich in carbohydrate and fiber, essentially based on legumes, vegetables, fruits, and whole cereals, may be particularly useful for treating diabetic patients because of its multiple effects on different cardiovascular risk factors, including postprandial lipids abnormalities.»

Det er utført randomiserte intervensjonsstudier på pasienter med diabetes, der man viser at helvegetarisk kosthold med lite fett er gunstigere (gir bedre blodsukkerkontroll og lavere kolesterolnivåer) enn blandet kosthold som er tradisjonelt anbefalt av helseinstitusjoner (1,7):

«In an analysis controlling for medication changes, a low-fat vegan diet appeared to improve glycemia and plasma lipids more than did conventional diabetes diet recommendations.»

Kilder:

  1. Barnard ND, Cohen J, Jenkins DJ, Turner-McGrievy G, Gloede L, Green A, Ferdowsian H: A low-fat vegan diet and a conventional diabetes diet in the treatment of type 2 diabetes: a randomized, controlled, 74-wk clinical trial. Am J Clin Nutr 2009, 89(5):1588S-1596S; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19339401
  2. Craig WJ, Mangels AR: Position of the American Dietetic Association: vegetarian diets. J Am Diet Assoc 2009, 109(7):1266-1282;
  3. Dietary fiber, Fiber | University of Maryland Medical Center http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/fiber  University of Maryland Medical Center
  4. Gabriele Riccardi, MD and Angela A Rivellese, MD:  Effects of Dietary Fiber and Carbohydrate on Glucose and Lipoprotein Metabolism in Diabetic Patients. doi: 10.2337/diacare.14.12.1115 Diabetes Care December 1991 vol. 14 no. 12 1115-1125   http://care.diabetesjournals.org/content/14/12/1115
  5. Claudia De Natale, MD, PHD, Giovanni Annuzzi, MD, Lutgarda Bozzetto, MD, Raffaella Mazzarella, MD, Giuseppina Costabile, PHD, Ornella Ciano, RD, Gabriele Riccardi, MD and Angela A. Rivellese, MD: Effects of a Plant-Based High-Carbohydrate/High-Fiber Diet Versus High–Monounsaturated Fat/Low-Carbohydrate Diet on Postprandial Lipids in Type 2 Diabetic Patients. Published online before print September 9, 2009, doi: 10.2337/dc09-0266 Diabetes Care December 2009 vol. 32 no. 12 2168-2173 http://care.diabetesjournals.org/content/32/12/2168.abstract
  6. Kate Marsh, PhD, Jennie Brand-Miller, PhD: Vegetarian Diets and Diabetes. November 19, 2010, doi: 10.1177/1559827610387393 AMERICAN JOURNAL OF LIFESTYLE MEDICINE March/April 2011 vol. 5 no. 2 135-143   http://ajl.sagepub.com/content/5/2/135.abstract
  7. http://www.lakareforframtiden.se/kost-och-halsa/forebygga-och-behandla-sjukdomar/kost-och-diabetes-typ-2/fordjupning/behandla-diabetes-typ-2-med-kost/
  8. Helsedirektoratets nettside http://helsenorge.no/Sykdomogbehandling/Sider/diabeteskosthold/Vekt.aspx
  9. Kost vid diabetes – en vägledning till hälso- och sjukvården, Socialstyrelsen: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18471/2011-11-7.pdf