Sjøplanter – tang, tare o.a. – sunne kilder til jod

Sjøplanter som tang, tare o.a. er gode kilder til jod og andre sunne stoffer.
Sjøplanter som tang, tare o.a. er gode kilder til jod og andre sunne stoffer, og er en naturlig del i et sunt plantebasert kosthold

Jod er et sporstoff som er essensielt (livsnødvendig) for mennesker. Jod kan ikke produseres i menneskekroppen og må derfor tilføres med kosten. Sjøplanter som tang og tare og matvarer laget av dem er gode kilder til jod og noen andre helsefremmende stoffer (antioksidanter og fiber), men per i dag har vi lite kunnskap om hvordan lage mat med tang og tare på en måte at man ikke får for mye jod. 

Sjøplanter er gode kilder til jod – men ikke spis for mye

Sjøplanter som tare, nori, kombu, wakame o.l. er noen av de beste kildene til jod. Jodinnholdet varierer veldig, og disse bør derfor ikke inntas i altfor store mengder, og ikke hver dag. 1 gram tørkede sjøplanter inneholder mellom 16 og 2,984 mikrogram jod (4). Tang inneholder mindre jod enn tare. Dagsbehovet for jod, eller anbefalt daglig inntak av jod er 150 mikrogram for voksne, 175 mkg for gravide og 200 mkg for ammende (1). 10 gram havsalt inneholder, til sammenligning, 200 mkg jod (2).

Inntak over 600 mikrogram per dag anbefales ikke, ifølge norske helsemyndigheter (3). Innholdet av jod i norske sjøplanter (grisetang, blæretang, fingertare o.a.) kan du sjekke her  Tare inneholder en del  (omtrent ti ganger) mer jod enn tang.

Hvordan spise sjøplanter?

Slik får du i deg sjøplanter, og samtidig jod, mer antioksidanter og fiber:

  • Sushi og maki – med tofu, avokado, mango o.a.
  • Salat av tang – kan kjøpes på flere matvarebutikker
  • Taremel – en knivsodd per dag er nok til å dekke jodbehovet
  • Salat med nori og kikerter – et sunt tunfiskeaktig salat, se oppskrift her
  • Du kan tørke norske tang og tare om sommeren og lage egen salat året rundt!
  • Les mer om sjøplanter på nyttnorge.no

Hvorfor jod er viktig

Jod spiller en viktig rolle i kroppen – først og fremst i stoffskiftet (3,4). Les mer om jodets funksjon i kroppen her

Geografiske forskjeller

Jordsmonnet inneholde varierende mengder jod, som i sin tur påvirker jodinnhold i avlinger. I noen deler av verden er jodfattig jord vanlig, noe som øker risikoen for jodmangel blant folk som konsumerer mat hovedsakelig fra disse områdene. Mange land har iverksatt saltjoderingsprogrammer, og dette har dramatisk redusert forekomsten av jodmangel globalt.

Jod i japansk kosthold, sjøplanter og helse – les mer her

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: