Hold deg sunn, slank og mett med vegetarmat!

mett bønner biff
Du blir like mett av bønner som av biff. Erstatt kjøtt med belgvekster – både for å holde sunn vekt og for å holde seg frisk

Mer vegetarmat i kosten, eller et mer plantebasert kosthold enn vanlig norsk kosthold, hjelper til å oppnå tre viktige mål:

  • å holde seg slank,
  • ha god metthetsfølelse og
  • ha god helse over lengre tid .

Omfattende studier viser at vegetarianere generelt er slankere enn de som spiser kjøtt.  Å holde seg slank handler ikke om forfengelighet, men om helse.

Færre kalorier men mye næring og like mett med vegetarkost

En viktig årsak er at mat fra planteriket inneholder mye fiber og lite kalorier i forhold til næringsstoffer. Både fiber og næringsstoffer gir god metthetsfølelse og gjør at du kan spise deg mett på færre kalorier. Bønner, linser og erter er en god erstatning for kjøtt, de inneholder både rikelig med fiber, jern, sink og antioksidanter. Antioksidanter er spesielt gunstige hvis du trener i tillegg – for bedre restitusjon. Bønner og linser har lav glykemisk indeks, dvs. blodsukkeret holder seg stabilt etter at man spist.

Bønner er også rike på resistent stivelse, en form for fiber som ikke tas opp i tarmen, men som både bidrar til bedre metthetsfølelse, stabilt blodsukker og bidrar til et sunnere tarmflora/bakteriesammensetning i tarmen. Bønner, erter og linser inneholder svært lite fett, og gir dermed lite kalorier i forhold til næringsstoffer.

Protein og kostfiber – begge er viktig for god metthetsfølelse

Mat fra planteriket inneholder mye fiber som gjør at du føler deg mett. Fiber «svulmer opp» i magesekken og tarmsystemet, bidrar til større matvolum i magesekken og saktere fordøyelse. Dette gjør at du vil føle deg mett lenger. Med vegetarmat kan du dermed spise deg mett på færre kalorier. Når du spiser vegetarmat naturlig rik på fiber er det mye mindre fare for at du får i deg for mye kalorier.

Belgvekster – bønner, linser og erter er svært anvendelige, sunne, billige, gir mye protein, annen næring og kostfiber – gir god metthetsfølelse. På den annen side er det viktig å spise mindre animalsk protein. Disse gir ingen fiber, men en del fett og dermed kalorier. Forskning viser at inntak av kjøtt, også kyllingkjøtt, er knyttet til overvekt.

Mat for sunn slanking og vekt

Bytt ut kjøtt med belgvekster – bønner, linser, erter ok kikerter!

%d bloggers like this: