Vegansk julemat kan redde liv – erstatt ferdigstekt ribbe med Oumph The Chunk (finnes i de fleste frysedisker)

Oumph The Chunk – vegansk pinnekjøtt! Enda bedre (og i hvert fall mye sunnere!) enn ferdigstekt juleribbe. Prøv denne i år!

Visste du at julaften øker risiko for hjerteinfarkt? Og at vegansk julemat kan trolig redde liv? Spesielt hvis du slipper stresset med å lage denne veganske maten fra bunnen av til julebord og julemiddag! Dette geniale produktet, Oumph The Chunk, noe du finner i alle frysedisker på helt vanlige Kiwi, Meny osv. (se oversikten her https://www.dyrevern.no/resources/files/Vegetarguide2018.pdf), kan til og med erstatte ferdigstekte ribbe og pinnekjøtt fra Menyen!

Dette vil ikke bare bidra til å redde verden fra metan og CO2, men er også mye, mye sunnere! Kjøp Oumph​ The Chunk  god tid i forveien og legg i fryseren.
Om du vil lage peppersaus og kålrabistappe selv eller fra Toropose, er opp til deg!  Her kommer veiledning fra Meny.no
Og her er artikkelen om julemat, julaften og hjerteinfarkt, fra Läkare för framtiden​ (Leger for fremtiden, Sverige). Lege David Stenholtz skriver følgende:
«Julafton och Juldagen är de dagar på året som vi har absolut störst risk att drabbas av hjärtinfarkt. Detta enligt data som presenterades av svenska forskare i den ansedda tidskriften British Medical Journal förra året (1). Forskarna gick igenom 283 014 hjärtinfarkter som inträffat i Sverige mellan 1998 och 2013 för att se om det var fler hjärtinfarkter på specifika dagar. Man fann att den dagen på året då det var störst risk att drabbas var julafton, 37% högre risk att drabbas än övriga dagar på året och på juldagen 15% högre. Vad beror detta på?»

Slik spiser du plantebasert – grønnere, sunnere og lettere i desember:

  • Lag havregrøt med pepperkakesmak med havremelksunt, enkelt, minner jul, men er sunt og ikke fetende
  • Husk jule-te – grønn og svart, med diverse julekrydder, noe du kan kjøpe på tebutikker. Te er sunt, gir null kalorier, lukter jul og skaper hyggelig julestemning. Du kan også lage jule-te selv, kjøp te og krydder – nellik, kanel, ingefær og kardemomme – og legg både te og krydrene inn i tekanne
  • Erstatt meieri med plantemelk, plantefløte og plantekrem i tradisjonell bakst og andre juleretter – riskrem av kokosmelk , peppersaus med havrefløte og havregrøt med pepperkakesmak med havremelk  Ved å erstatte ku-melk og andre meieriprodukter med plantemelk, plantefløte o.l. får du i deg sunt kostfiber og slipper store mengder mettet fett og kolesterol. 80 prosent nordmenn inkludert barn spiser helseskadelig mye mettet fett
  • Velg eggfrie oppskrifter på julekaker og bakst – kolakaker, konfektkaker, døler, kokosmakroner o.a fra Gunnar og Cathrine . og syv sorter julekaker fra Mari Hult, Vegetarbloggen
  • Hva er julen uten vegisterkaker fra Jane Johansen/Veganmisjonen? Denne sunne, plantebaserte varianten på medisterkaker lagd av havregryn, blomkål og ris, og masse spennende krydder, er blitt norsk tradisjonsjulemat – i snart ti år har hele Norge lagd vegisterkaker til jul! Oppskriften er «stjålet» og videreutviklet av mange, inkludert kjøttbransjens markedsføringsorgan matprat-no, og publisert i samtlige norske aviser og på sosiale medier. Nå finnes vegisterkaker i alle regnbuefarger!  Den originale oppskriften på vegisterkaker er her  Heldigvis er vegisterkakene ganske enkle å lage, i motsetning til diverse julesteik
  • Pleier du å kjøpe ferdigstekt ribbe til julebord og blir stresset av matlagingen? Du er ikke alene – les dette, Vegansk julemat kan redde liv  Nå har du noe som er enda enklere – dette produktet, Oumph, finner du i nesten alle frysedisker! Det er bare å steke Oumph like før julemiddagen! Ferdig peppersaus, vegansk, fra Toro, kan du også kjøpe på forhånd, akkurat som kålrabistappe! Sjekk denne geniale, lettvinte julemiddagen fra Menyen!
  • Spis mye råkost – salat av kål, gulrot, epler, sitrusfrukter, tørket frukt og nøtter. Flere gode oppskrifter på råkost finner du på frukt.no
  • Prøv typiske vegetariske juleretter – som linsestek, nøttestek og andre julestek og nyttårstek. Oppskrifter er på vegetariske og veganske blogger.
  • Fråts i tilbehør! Rosenkål, ertestappe, kålrabistappe – alt dette er veldig sunt og plantebasert og vil gjøre deg mett om du spiser mye nok, med riktig saus og krydder – for eksempel peppersaus lagd med havrefløte og plantesmør.
  • Om du vil – erstatt også juleribbe og pinnekjøtt med kjøtterstatninger eller soyabiffer. Oumph, Beyond meat, Anamma, falafel, Grønne folk, VegMe, Hoff og flere andre. Husk julesaus og julegrønnsaker – da blir alle vegetarboller julevennlige!
  • Lag sunne juledesserter og rå kaker av frukt, tørket frukt, nøtter og mørk sjokolade, for eksempel rå kaker, av tørket frukt, nøtter, kakao, peanøttsmør og kokos.
  • Prøv Veganerens sunne luksus-marsipankuler! Her er det bare sunne ingredienser som mandel, mørk sjokolade og dadler, og litt lønnesirup! I tillegg til mye god smak, er det masse sunne plantestoffer, som blant annet antioksidanter og fiber, og mye næring som gir god metthetsfølelse.
  • Spis mye sitrusfrukter, tørket frukt og bær av alle slag, og nøtter. Dette er mettende og gir kun sunne kalorier.
  • Slik erstatter du ku-melk med sunnere og lettere soyamelk: Sjekk denne oppskriften, på enkel mokka-sjokoladepudding med soyamelk, fra Veganmisjonen.com

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: