Nycomed: helsefarlig om årsaker til jernmangel, feil om jerninnhold i matvarer, jerntilskudd og jern for veganere og vegetarianere

Nycomed har i det siste hatt økt reklamesatsing på jerntilskudd (produkter av Nycoplus). Jeg har ikke noe imot jerntilskudd, dette har hjulpet mange kvinner, spesielt dem som har store menstruasjonsblødninger (den vanligste årsaken til jernmangel). Jeg vil understreke altså at den vanligste årsaken til jernmangel er blodtap, og det er svært viktig å finne ut årsaken til blodtap, spesielt hos dem over 50 år, for da er det kreft i tykktarm som er en vanlig årsak til jernmangel.

Hos yngre/menstruerende kvinner er det store menstruasjonsblødninger som er den vanligste årsaken til jernmangel. Kosthold er en sjelden årsak til jernmangel i den vestlige verden. Det er de som har for lavt inntak av kalorier (som slanker seg) som er mest utsatte. Veganere og vegetarianere har ikke hyppigere forekomst av jernmangel enn altetere. Dessverre, det finnes en del kunnskapsmangel om dette blant helsepersonell, og mange tror at hvis man ikke spiser kjøtt så er man i høyere risiko for å få jernmangel enn hvis man spiser kjøtt. Dette kan være en svært farlig feilspor, å fraskrive årsaken på kosthold hvis man lider av kreft, magesår eller unormalt store menstruasjonsblødninger.

Les mer om jernmangel i Norsk legemiddelhåndbok og på NHI.no

På sine nettsider, i en artikkel med overskriften «Dette må vegetarianere som trener mye passe på å få i seg», skriver Nycomed en del rare ting. Det ser ikke ut at Nycomed er kjent med jerninnholdet i norsk mat, og jeg kan ikke tro at det er en fagperson som har skrevet denne artikkelen. For det første, er det overhodet ikke noe problem for veganere eller vegetarianere å få i seg nok vitamin B6, fordi denne finnes rikelig i fullkorn, belgvekster, grønnsaker, nøtter og kjerner – basismatvaregruppene i vegetarisk og vegansk kosthold.

Skremsel om vegetarkost – uten råd eller henvisning

Når Nycomed skriver «Når man kutter en matgruppe fullstendig, slik som vegetarianer gjør, er det viktig å lese seg opp på hvordan man skal få dekket kroppens behov for næringsstoffer som man vanligvis har fått i seg gjennom kjøtt og fisk, og eventuelt egg og meieriprodukter» så lurer jeg på om de er kjent med Helsedirektoratets nettsider for publikum med praktiske kostholdsråd for veganere og vegetarianere. Når fagpersoner skriver at det er «viktig å lese seg på» noe fagpersoner selv bør gi svar på, råd om og kunne, ei heller henviser videre til eksisterende informasjonskilder, er det lite seriøst. Hvem hvis ikke fagpersoner bør gi kostråd for veganere og vegetarianere?

Mangel på kunnskap om jernkilder i norsk kosthold

Videre skriver Nycomed «Ettersom den rikeste kilden til jern er kjøtt, er det ekstra viktig at vegetarianere og veganere er oppmerksomme på gode kilder til jern. For å dekke en kvinnes dagsbehov for jern (15 mg) trenger du for eksempel alt dette» og lister disse råvarene: 1 skive grovbrød, 1 porsjon kornblanding, 1 spiseskje sesamfrø med skall, 1 håndfull nøtter, 1 porsjon prim, 1 dl tørkede brune bønner, 100 g rosenkål, 100 g spinat, 100 g grønnkål, 100 g asparges

Mener Nycomed at det er vanskelig å spise under 1000 kcal per dag?

Og skriver noe som kan etterlate inntrykk av at det er vanskelig å dekke jernbehovet uten kjøtt: «Hver eneste dag. Det er ikke alltid like lett å oppnå. Derfor kan det være lurt å bruke et kosttilskudd for å sikre at du får i deg nok jern.» Men dette er jo mye mindre mat enn det statens kostråd anbefaler å spise hver eneste dag! Det er godt under 1000 kilocalorier per dag – er det virkelig vanskelig å få i seg så lite mat? 4 porsjoner grønt, to porsjoner fullkorn (det er sjelden noen kun spiser en skive brød i løpet av en dag), litt kjerner og nøtter, en porsjon belgvekster, en porsjon ost. Klarer du ikke å spise så «mye» mat? Jeg spiser betydelig mer enn det! 

Skal det virkelig være så vanskelig å spise dette? Hvor mye kjøtt man må få i seg for å dekke dagsbehovet for jern? Det må være minst 1 – 1,5 kilo kylling eller svinekjøtt for å få 15mg jern. Sjekk gjerne matvaretabellen.no

Er kjøtt virkelig en god kilde til jern i norsk kosthold?

«Ettersom den rikeste kilden til jern er kjøtt..» skriver Nycomed videre. Hva mener de med «rikeste»? Det er kun 20% jerninntaket i norsk kosthold som kommer med kjøtt, mesteparten kommer med fullkorn etterfulgt av grønnsaker og frukt.

Sitert Norsk Legemiddelhåndbok https://www.legemiddelhandboka.no/T4.1.1/Jernmangelanemi :

«De viktigste jernkildene ut fra kostholdsundersøkelser er korn og kornvarer (30–35 %), kjøtt, blod og innmat (ca. 20 %), frukt, bær, poteter og grønnsaker (20–22 %).»

Matportalen.no skriver det samme;

«I gjennomsnittskosten er følgende matvaregrupper de største jernkildene: kornvarer ca 30 %, kjøtt, blod og innmat ca 20 %, grønnsaker, frukt, bær og poteter ca 15 % og egg 5 %.»

Er det kosthold som er den vanligste årsaken til jernmangel??

Ok, denne artikkelen var bare rar og kunnskapsløs. Men i en annen reklameartikkel («Hva skyldes jernmangel?») kommer tekst («De som er mest utsatt for jernmangel er de som er småspist eller spiser jernfattig kost«) som kan være direkte farlig, etter min mening, noe som kan være en helseskadelig feilspor som kan forsinke diagnostikk av viktig tilstand som for eksempel kreft. Jeg mener at det er uheldig hvis et legemiddelselskap sprer helsefarlig reklame, og jege mener at dette er lite seriøst av Nycomed.

De som er mest utsatt for jernmangel, er kvinner med store menstruasjonsblødninger og eldre med magesår eller KREFT. NHI.no, nettsiden for leger, skriver dette:

«Jernmangel skyldes som oftest kraftige menstruasjonsblødninger eller blødninger fra magetarm-kanalen.»

Det er flere kilder i denne artikkelen på nhi.no

Helsefarlige rykter/desinformasjon om jern fra Nycomed: Kreft kan bli oppdaget for sent, og kvinner som blør for mye under menstruasjon går glipp ut av behandling

Det er selvsagt leger som har ansvar for å oppdage, utrede og behandle jernmangel. Allikevel, det er lite gunstig at Nycomed sprer slike helsefarlige rykter og desinformasjon. Fordi helsepersonell leser også informasjon på nettsider til legemiddelselskaper. Nycomed regnes i hvert fall som et seriøst selskap, og det er neppe mange leger og annet helsepersonell som kan tro at Nycomed skriver så bullshit som dette over. Rykter/desinformasjon kan altså føre til at disse alvorlige sykdommene blir underdiagnostisert, noe som kan føre til ganske triste konsekvenser.

I en annen artikkel, reklame som Dagbladet linker til, skriver @Nycomed i sin reklamekampanje at «De som er mest utsatt for jernmangel er de som er småspist eller spiser jernfattig kost«. Har Nycomed virkelig belegg for å skrive dette?

Her kommer noen kilder om jern i vegetarisk/vegansk kosthold:

  • Gorczyca D, Prescha A, Szeremeta K, et al. Iron status and dietary iron intake of vegetarian children from Poland. Ann Nutr Metab. 2013;62(4):291-7.
  • Teucher B, Olivares M, Cori H. Enhancers of iron absorption: ascorbic acid and other organic acids. Int J Vitam Nutr Res. 2004;74(6):403-19.
  • Hunt JR. Bioavailability of iron, zinc, and other trace minerals from vegetarian diets. Am J Clin Nutr. 2003;78:633S–639S.
  • Iron in the Vegan Diet Reed Mangels. Vegetarian Resource Group
  • Craig WJ, Mangels AR; American Dietetic Association. Position of the American Dietetic Association: vegetarian diets. J Am Diet Assoc. 2009 Jul;109(7):1266-82. PubMed PMID: 19562864.  Last ned pdf her

«Incidence of iron-deficiency anemia among vegetarians is similar to that of nonvegetarians (12,29). Although vegetarian adults have lower iron stores than nonvegetarians, their serum ferritin levels are usually within the normal range (29,30).»

«Et vegankosthold kan settes sammen slik at det gir tilstrekkelig av alle næringsstoffer. Behovet for D-vitamin, vitamin B12 og jod er imidlertid vanskelig å dekke med vegankost, og disse næringsstoffene bør tas i form av tilskudd eller produkter tilsatt disse næringsstoffene. Veganere må også være oppmerksomme på inntaket av kalsium, jern og sink.»

«Jernopptaket bør optimaliseres ved å sikre at måltidene inneholder mat som er gode C-vitaminkilder og ved og bløtlegging av kornvarer belgvekster. Lakto-vegetarisk mat inneholder oftest mindre jern enn vegankost, fordi melk og meieriprodukter gir svært lite jern.»

«Heme iron absorption is substantially higher than non-heme iron from plant foods. However, hemoglobin concentrations and the risk of iron deficiency anemia are similar for vegans compared with omnivores and other vegetarians (70). Vegans often consume large amounts of vitamin C–rich foods that markedly improve the absorption of the nonheme iron. Serum ferritin concentrations are lower in some vegans, whereas the mean values tend to be similar to the mean values of other vegetarians but lower than the mean value for omnivores (71). The physiologic significance of low serum ferritin concentrations is uncertain at this time.»

«Although the iron stores of vegetarians may be reduced, the incidence of iron-deficiency anemia in vegetarians is not significantly different from that in omnivores.»
«Whereas phytates, polyphenolics, and other plant constituents found in vegetarian diets inhibit nonheme-iron absorption, vitamin C, citric acid, and other organic acids facilitate nonheme-iron absorption.»

«Lakto-vegetarisk mat inneholder oftest mindre jern enn vegankost, fordi melk og meieriprodukter gir svært lite jern.»

«The long-term effects of vegetarian diets on iron status are apparent from cross-sectional surveys. In these studies, meat intake is the dietary factor most commonly associated with iron status or serum ferritin (24–28).

Vegetarians, especially females, have lower iron stores, as indicated by serum ferritin (Table 2⇓) (25, 29–42). However, the results of such surveys remain consistent with the conclusion over a decade ago that “iron deficiency anemia appears to be no more prevalent among vegetarian women than among nonvegetarian women” (43, page 77), at least in Western countries. Of 3 reports of lower hemoglobin or hematocrit in vegetarians compared with nonvegetarians (Table 2⇓), the relatively high incidence of anemia in Chinese adults was twice as frequent among female vegetarians (consuming a diet rich in soy products) as nonvegetarians (39). However, US college women who consumed a lactoovovegetarian diet or mainly fish or poultry, compared with those who consumed mainly red meat as a protein source, had lower serum ferritin, hemoglobin, and hematocrit concentrations and greater iron binding capacities, but the hemoglobin and hematocrit values were in the normal range for all groups (35). Similarly, British vegetarian children with significantly lower hemoglobin concentrations compared with matched omnivores had no greater proportion with hemoglobin values less than normal (40). Thus, although several reports indicate that vegetarians in Western societies have lower iron stores and may have lower hemoglobin concentrations, they do not indicate a greater incidence of iron deficiency anemia.»

«Iron deficiency remains the most common nutritional deficiency worldwide despite the fact that global prevention is a high priority. Recent guidelines suggest intake of red meat both in infants and toddlers to prevent iron deficiency. However frequent consumption of red and processed meat may be associated with an increased risk for cancer, cardiovascular disease and diabetes. Evidence also suggests that even in vegetarian diets or diets with little consumption of white or red meat, iron status may not be adversely affected. The Eastern Orthodox Christian Church dietary recommendations which is a type of periodic vegetarian diet, has proved beneficial for the prevention of iron deficiency and avoidance of excess iron intake. This paper aims to provide examples of meals for children and adolescents that may be sufficient to meet age specific iron requirements without consumption of red meat beyond the recommended consumption which is once or twice per month.»

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: