Plantebasert kosthold er det optimale kostholdet – også for de kresne tenåringer!

Det er for lengst bred faglig enighet at et mer plantebasert kosthold enn et typisk norsk kosthold kan gi flere helsefordeler. Til og med vegansk kosthold er anerkjent som fullgodt alternativ for mennesker i alle livsfaser, inkludert tenåringer. Stadig flere land kommer med nye kostholdsråd der plantebaserte kilder til protein bør foretrekkes fremfor plantebaserte kilder. Det er fordi plantekost gir mer enn nok av næringsstoffer, og i tillegg kan plantebasert kosthold gi flere helsefordeler, nemlig redusere risiko for hjerteinfarkt, hjerneslag, åreforkalkning, noen typer kreft, diabetes type to og fedme. Sunne matvaner bør dannes tidlig i livet, og det er lurt å lære tenåringer å spise mer plantebasert! Les mer om overgang til vegansk kosthold på nettsider til master i samfunnsernæring og ernæringsfaglig rådgiver med videreutdanning innen plantebasert kosthold Nina C. Johansen

Plantemelk, Plantego pålegg, bønner, hummus, nøtter og andre sunne nye matvarer

Norsk matindustri går i bresjen her og lanserer mange gode plantebaserte produkter, dog med ulik sunnhetsgrad, men mange nye produkter er sunne og klassifiseres som hel plantebasert mat.
Til og med meieriindustrien Tine SA har kommet med egen havremelk, som er tilsatt akkurat samme mengde jod som det er i ku-melk (ku-melk inneholder så mye jod fordi jod kunstig tilsettes i kraftfôret til kyrne). Denne havremelken, Gryr, er også inkludert i Tines sklemelkeordningen og fremmes som fullgodt alternativ til ku-melk. De aller fleste plantebaserte melketyper og plantebaserte yoghurttyper (unntatt økologiske) inneholder gode mengde vitaminene B12, B2 og D, og kalsium – omtrent like mye som det er i meieriprodukter.

Det er blitt veldig populært og vanlig å kutte ut eller ned på kjøtt blant ungdommer og yngre mennesker. Dette er en god trend, men når man utelukker alle matvarer fra dyreriket fra kosten sin (og et vanlig norsk kosthold er i stor grad animalsk-basert) er det derfor viktig å spise nok av belgvekster, grønnsaker og frukt, samt litt nøtter, kjerner og rapsolje.

Tenåringer kaster seg på nye trender – kunnskap er derfor viktig

Nina C. Johansen skriver følgende:

«Å bli veganer innebærer blant annet at man utelater alle matvarer fra dyreriket, noe som i praktis betyr at fire store matvaregrupper;  kjøtt, fisk, melk og egg tas helt ut av kostholdet. Næringstoffene fra disse matvarene må derfor erstattes med næringsstoffer fra plantebaserte matvarer. Mens vegetariske barn og ungdom tradisjonelt har hatt foreldre som følger samme type kosthold, har den raskt voksende gruppen av unge veganere gjerne bestemt seg for å kutte ut matvarer på egen hånd. Foreldrene til disse kan ha veldig varierende kunnskap om veganisme. For noen foreldre kan det  være vanskelig å akseptere dette valget fordi det er så annerledes enn det man kjenner. Mitt tips er å prøve og forstå hvorfor tenåringen har valgt å bli veganer, og hvordan man kan sørge for at ernæringen blir best mulig.»

Plantebasert er det optimale for kresne tenåringer

Også for tenåringer passer vegansk kosthold utmerket. Det er godt utvalg av plantebasert mat for disse også! Plantego serien fra Mills har mange spennende pålegg, det er flere utvalg plantemelk i norske butikker, smoothier er tilgjengelige på alle kiosker, bønner, erter og linser kommer i stadig nye varianter – både tørkede, frosne og ferdigkokte på boks. Utvalget av plantebaserte produkter blir stadig bedre! Det er bare 15 % nordmenn som spiser nok grønnsaker. 50 % nordmenn spiser helseskadelig mye kjøtt og 80 % nordmenn inkludert barn spiser helseskadelig mye mettet fett. Hovedkilden til mettet fett i norsk kosthold er meieriprodukter etterfulgt av rødt kjøtt.

Skuffende at ernæringsutdannede fagpersonell anbefaler meieriprodukter som er tilsatt sukker og ultraprosessert – fremfor plantekost

Derfor er det spesielt skuffende at fagpersoner innen ernæring, som har minst fem år høyskole- eller universitetsutdannelse, kommer med ensidige utsagn der de fronter/fremmer meieriprodukter, blant annet produkter som kunstig er tilsatt sukker og som kanskje kan klassifiseres som ultraprosesserte, som et spesielt godt valg for «kresne tenåringer»! Til og med vegansk kosthold kan settes sammen slik at det gir nok av alle næringsstoffer unntatt vitamin B12 og jod, og alle kan bruke statens kostholdsplanleggeren.no til å regne ut om man får nok næringsstoffer.

Se for eksempel på dette svaret fagpersonene gir til spørsmål-innsenderen: «Mat til tynn og kresen tenåring«! Dette virker så kunstig og tilrettelagt for at de skal kunne anbefale noe for Tine. Blant annet anbefaler bramat.no iskaffe med tilsatt sukker. Hvorfor ikke heller smoothie som er blir så trendy i dag?

Her kunne man med fordel nevne plantebaserte alternativer som er verdt å prøve, som ligner på meieriproduktene spørsmål-innsenderen nevner, når det gjelder smaken. Og som energi- og næringsrike produker kunne man og nevne usukret peanøttsmør, Plantego påleggene lagd av belgvekster og grønnsaker, plantemelk med sjokoladesmak osv.

Man kan ikke bevise noe og heller ikke påstå det, men når man leser slike utsagn på nettsiden bramat.no, som drives av Cathrine Borschenius og Lise von Krogh, som er utsannet innen ernæring, så er det nesten lett å tro at Bramat.no-nettsiden sponses av Tine, eller at det er en annen type lojalitet som ligger bak.

Jeg er også totalt uenig i at «En Tine YT kan jo være en helt fin frokost» – det er ingen fordeler med å drikke protein eller spise ultraprosesserte kilder til protein eller mettet fett. Til tross for at tenåringen liker dette produktet, kan Yt neppe være en «fin» frokost. Dette handler ikke om en sterkt underernært kreftpasient som ikke får i seg noe annet enn bestemte produkter, og heller ikke om en som sliter med alvorlig spiseforstyrrelse, men om en frisk person som er «kresen».

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: