Selen er viktig – får du nok selen med plantekost?

Selen er et mineral som er viktig for flere funksjoner i kroppen, blant annet for normal immunitet, altså beskyttelse mot blant annet bakterier, viruser, betennelser og mot utvikling av kreftseller, mot frie radikaler. Selen er også viktig for funksjon av reproduktivt system og (sammen med jod) metabolisme av stoffskiftehormoner. Hvor mye selen det er i kosten kommer i stor grad på hvor mye selen det er i jordsmonnet. Mengden selen i jordsmonnet varierer mye fra land til land, og mellom ulike verdensdeler. Forskjellene kan være store.

I USA er det mye selen i jordsmonnet, men i Norge – lite.

Innhold av selen i ulike matvarer kan du sjekke på matvaretabellen.no, under Velg næringsstoffer oppe til høyre.

Gode kilder til selen: paranøtter, linser og solsikkekjerner

Selen finnes i grønne og bruke linser, paranøtter (det er så mye selsen i paranøtter at to paranøtter per dag dekker hele dagsbehovet for selen) og i solsikkekjerner.

Spiser du lite av disse råvarene, kan det være lurt å ta kosttilskudd som inneholder selen, for eksempel Veg1. Også Nycoplus har multivitaminer med selen, noe som finnes på alle norske apoteker.

Les en oppdatering om selen i et plantebasert kosthold på veganhealth.org

Suboptimalt inntak av selen i Norden

Det er gjort undersøkelse av selenstatus i Danmark, og det viser seg at både generelle befolkningen og veganere i Danmark har et suboptimalt inntak av selen. Forfatteren Jack Norris skriver:

«In Denmark, both vegans and the general population had median selenium intakes that were lower than recommendations; the vegans had significantly lower selenium intakes than the general population (4).»

Nyere norske undersøkelser antydet også at inntaket av selen kan være lav i Norge, til tross for at nordmenn har god tilgang på fisk, som er en annen god kilde til selen. Norkost3, den store norske undersøkelsen fra 2011, har dessverre ikke sett på inntak av selen blant nordmenn – på samme måte som jod.

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..