Kreftfremkallende stekemutagener HCA, PAH og kreft i tykktarmen

Kreftfremkallende stekemutagener HCA, PAH og kreft i tykktarmen
Kreftfremkallende stekemutagener HCA, PAH o.a. i kjøttet kan være forklaringen på kjøttets kreftfremkallende virkning

En fersk studiegjennomgang som har analysert 39 relevante vitenskapelige studier med til sammen 21 344 krefttilfeller viser at kreftfremkallende stoffer som dannes ved steking av kjøttet på høyt temperatur kan være årsaken til kjøttets kreftfremkallende virkning.

Det finnes flere vitenskapelige bevis på at den positive sammenhengen mellom kjøttinntak og kolorektal adenom (CRA) og kreftrisiko (CRC) kan blant annet forklares av såkalte stekemutagener, stoffer som dannes under tilberedning av kjøttet ved høy temperatur, som for eksempel steking og grilling. En rekke epidemiologiske studier har beregnet effekten av inntak av stekemutagener fra kjøtt på tykktarmskreft, men resultatene har vært motstridende og noen ganger inkonsekvente.

Forfatterne av metaanalysen gikk systematisk gjennom alle de eksisterende vitenskapelige publikasjonene og fant 39 relevante artikler med tilsammen 21 344 krefttilfeller, som rapporterte forholdet mellom inntaket av kreftfremkallende stekemutagener fra kjøttet og risiko for kreft i tykktam (colorectal carcinoma) og forstadiene til kreft i tykktarm (colorectal adenoma).

Kreftrisikoen ble økt ved inntaket av stekemutagener fra kjøttet, og resultatene er blitt justert for såkalte konfunderende, eller forstyrrende, faktorer. Forfatterne konkluderer med at de kreftfremkallende forbindelsene som dannes under tilberedning av kjøttet ved høye temperaturer kan være forklaringen på kjøttets kreftfremkallende virkning.

Forfatterne konkluderer med følgende:

«In conclusion, this is the first meta-analysis showing that meat related mutagens may act as a risk factors of colorectal neoplasia. Our results suggest that a possible molecular mechanisms by which meat increase the colorectal cancer risk are mediated by the presence of HCAs and PAHs that are formed during cooking at high temperature. Further studies are necessary to support these findings on different populations considering more appropriately both the dose–response relationship and the effects of potential confounders such as smoking.»

Kilde: Chiavarini M, Bertarelli G, Minelli L, Fabiani R. Dietary Intake of Meat Cooking-Related mutagens (HCAs) and Risk of Colorectal Adenoma and Cancer: A
Systematic Review and Meta-Analysis. Nutrients. 2017 May 18;9(5). pii: E514. doi:
10.3390/nu9050514. PubMed PMID: 28524104.

Lenke til studien finnes her

Antioksidanter i kosten kan motvirke kreftfremkallende virkning

Det er også kjent at kostoldets innhold av antioksidanter kan påvirke risikoen for tykktarmskreft (se denne studien). Antioksidanter er i stand til å redusere mutagenisiteten (påvirkningen på sellene slik at de muteterer, eller omdannes til kreftseller) og reaktiviteten til HCA.

Bønner, linser, erter og soya er en god erstatning for kjøtt – kilde ti ljern, protein m.fl.

Det er rikelig med antioksidanter i bønner, erter, linser, soya, grønnsaker, frukt, bær og fullkorn. Bønner, linser og erter er derfor en god erstatning for kjøtt, både med tanke på fravær av kreftfremkallende stoffer som finnes i kjøttet, men også som en god kilde til mange næringsstoffer. Les mer om bønner her: Bønner, linser, erter og andre belgvekster og koketips finner du her: Bønner, erter og kikerter: koketips og bløtleggingstips

Belgvekster gir god metthet, faktisk enda bedre enn kjøtt, og kan bidra til å holde sunn vekt

Det er trygt å kutte ut kjøtt fra kosten med tanke på jerninntak og proteininntak. Kjøtt er ikke en uerstattelig del av kostholdet. Halvparten norske menn spiser mer kjøtt enn øvre trygg grense. Lave jernlagere påvises hos mange unge kvinner, noe som skyldes som hovedregel økt tap av jern under menstruasjon, og har ikke noe med koshold å gjøre. I motsetning til det mange tror, er det å fråtse i rødt kjøtt og andre jernrike matvarer ikke veien å gå hvis man har fått påvist lave jernlagere. Dette hjelper lite, og kan derimot forsinke en riktig behandling og i verste fall forverre tilstanden. Kjøtt, inkludert blodprodukter og innmat, bidrar kun med 20 % av jerninntaket i norks kosthold. Les mer om jrnmangel og kjøtt/jernrik mat og hvorfor det ikke hjelper

Les også:

Tips til sunnere grilling – å droppe kjøttet er det sunneste og tryggeste

  • Det beste, sunneste og tryggeste: Droppe kjøttet og bruke belgvekster isteden
  • Droppe kjøttet og bruke vegetariske burgere eller andre vegetariske kjøtterstatninger
  • Koke eller dampe kjøttet
  • Spise mye grønnsaker til grillmaten

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s