Q-frie Quini Urkornsgrøt: Sunn melkefri grøt på farten, av norsk quinoa og havre, og kilde til jod

quini-I-T
Sunn melkefri nyhet: Urkornsgrøt av svarthavre og norsk quinoa! Q-frie Quini kommer i utvalgte butikker Narvesen og 7/11 23. mai. Til venstre er produsenten av Urkornsgrøten Ina Nyfløt, og til høyre lege Tanja Kalchenko. Legen anbefaler Quini Urkornsgrøt: Sunn, næringsrik, kortreist og kilde til jod!

Havregrøt er den beste frokosten man kan lage. Havregrøt er godt, sunt, næringsrikt, fiberrikt, mettende, miljøvennlig, bærekraftig og kortreist. Havregrøt kan også være en lunsj eller kvelds, eller bare en sunn mellommåltid. Det er lett å spise havregrøt hjemme, men hvis man er ute på farten kan det være vanskelig å finne sunne lignende produkter. I dag vil mange spise sunnere og grønnere, og savner sunne, melkefrie produkter når de vil ha en rask frokost eller mellommåltid.

I Norge er det også få matvarer på markedet som inneholder tilstrekkelige mengder jod – i motsetning til mange andre land, der hovedkilden til jod er jodberiket salt, inkludert salt som brukes av matindustrien. Men nå har vi gode nyheter til alle som vil spise sunt, næringsrikt og variert, og er opptatt av grønnere og kortreist mat!

Nyhet: Urkornsgrøt av norsk quinoa og svarthavre fra Quini

Det er kommet et nytt frokostprodukt på den norske markedet: Produsenten Quini har lansert Urkonsgrøt der hovedingrediensene er norsk svarthavre og norsk quinoa. Urkornsgrøten fra Quini er 100% plantebasert, inneholder jod fra tangpulver og passer både til frokost, lunsj og som mellommåltid. Q-frie Quini Urkornsgrøten kommer i utvalgte butikker Narvesen og 7/11 den 23. mai. Produsenten vil også være på stand på Oslo Vegetarfestival med produktene den 13. mai 🙂

Hva er svarthavre? Svarthavre er et urkorn som inneholder enda mer av sunne fettsyrer enn moderne havre.

Tanja Kalchenko har fått tre begere grøt til smaksprøver, noe hun har også bedt sin samboer om å prøvesmake. Det er tre typer Urkornsgrøt: Mango og syrlig havtorn, Kokos og vanilje, Kokos og kakao. Alle tre smaker av god, naturlig, ekte og hjemmelaget grøt, passe mye med smak – ikke for mye og ikke for søtt. Kokos og vanilje smaker mest nøytral og sunn. Kokos og kakao har litt mer smak, og kan egentlig fungere som en sunn dessertgrøt, og er passe søt. Mango og syrlig havtorn smaker absolutt best, masse god smak, søt-syrlig, og er helt fantastisk! Mango og syrlig havtorn ble favoritt hos begge prøvesmakerne.

Urkornsgrøten er sunn, næringsrik, mettende, kortreist, nesten grultenfri og en kilde til jod

Urkornsgrøt fra Quini er spesiell på flere gode måter: Denne er melkefri, nesten glutenfri, kortreist og er en god kilde til jod, og samtidig sunn, næringsrik, velsmakende og mettende. Hovedingrediensen er norsk korn; svarthavre og quinoa, og grøten er tilsatt små mengder kokosmelk, tingvedjus, kakao, mango og tang.

Sunn og næringsrik. Urkornsgrøt inneholder kokt korn. Ett beger har ca. 80 gram kokt svarthavre og 43 gram kokt quinoa. Både havre og quinoa er rike på vitaminer gruppe B, jern og sink, samt flere andre mikroelementer. Både svarthavre og quinoa inneholder flere ulike helsefremmende stoffer. Når stivelsesrike matvarer blir avkjølt til romtemperatur, omdannes en god del av stivelsen til noe som heter resistent stivelse. Dette er en form for karbohydrat som ikke tas opp fra tarmen, og som dermed ikke bidrar til blodsukkerstigning. I tillegg er resistent stivelse en god mat for sunne tarmbakterier.

God aminosyresammensetning i havre og quinoa. Havre har en mer balansert aminosyresammensetning enn andre typer korn. Svarthavre inneholder også noe mer fett enn andre typer korn, bl.a. omega-3 fettsyrer. Havre inneholder betaglukan, et stoff som er kjent for å senke kolesterolverdier i blodet. Quinoa er en av de få plantene (som blant annet soya) som inneholder full pakke med essensielle aminosyrer. Både svarthavre, som vanlig havre, og quinoa er også rike på jern, vitaminene gruppe B som bl.a. vitamin B1, B6 og folat.

Quini-jod
Ett beger Quini Urkornsgrøt dekker 30% av dagsbehovet for jod

God kilde til jod. Tang gjør urkornsgrøten unik siden denne blir en god kilde til jod – det er like mye jod i denne grøten som i ku-melk. Mens internasjonalt er det jodberiket salt som er hovedkilden til jod, er det per i dag forsvinnende små mengder jod i norsk jodberiket salt. Dette er noe myndighetene vil nå vrdere å endre på.

Kortreist. Quinoaen er fra Ringsaker og svarthavren fra Hamar. Blir ikke stort mer kortreist enn det 🙂

Melkefri og glutenfri. Quini inneholder ingen melk, meieriprodukter eller ingredienser som kommer fra melk.

Minimalt med gluten. Det er ikke gluten i noen av de andre ingrediensene i Urkornsgrøten. Ettersom kornene er dyrket i Norge kan det hende at et ugress med hvetekorn har forvillet seg inn i f.eks. quinoaåkeren. De blir renset, men produsenten kan foreløpig ikke garantere at man får bort alt. I veldig sjeldne tilfeller kan det derfor plutselig være et lite hvetekorn som har forvillet seg oppi boksen. Det vil kanskje skje i 1 av 100 bokser. Les mer om det her  Mange som unngår gluten av andre årsaker enn diagnostisert cøliaki vil kunne spise denne. Urkornsgrøt er en sunn og næringsrik produkt, som er laget av havresort og quinoa, to korntyper som er minst like næringsrik som matvarer laget av hvete, bygg og rug – korntypene som inneholder gluten.

Sunn havre-duinoa-kilde til jod-Q-frie Quini, kilde til jod
Urkornsgrøten kommer i tre varianter. Alle de tre variantene er også en kilde til jod.

Quini Q-fri urkornsgrøten kommer i tre varianter:

1. Kokos og kakao
Ingredienser: Kokt svarthavre (svarthavre og vann), kokt quinoa (quinoa og vann), kokosmelk, (4%) organisk kokosblomstsukker, naturlig stabilisator (johannesbrødkjernemel), tangpulver.

Næringsinnhold per 100g (det er 180 g i en boks)::

Energi (Kj/kcal): 521/125
Fett: 6
hvorav mettede fettsyrer: 4,2
Sukker: 4,5
Protein: 2,85
Salt: 0,04
2. Kokos og vanilje
Ingredienser: Kokt svarthavre (svarthavre og vann), kokt quinoa (quinoa og vann), kokosmelk, (3,5%) organisk kokosblomstsukker, naturlig stabilisator (johannesbrødkjernemel), tangpulver.
Næringsinnhold per 100g (det er 180 g i en boks):
Energi (Kj/kcal): 466/112
Fett: 6
hvorav mettede fettsyrer: 4,2
Sukker: 4
Protein: 2,5
Salt: 0,04
3. Mango og havtorn
Ingredienser: Kokt svarthavre (svarthavre og vann), kokt quinoa (quinoa og vann), mangopure, kokosmelk, havtornjuice (tingvedjuice), naturlig stabilisator (johannesbrødkjernemel), tangpulver.
Næringsinnhold per 100g (det er 180 g i en boks):
Energi (Kj/kcal): 376/89
Fett: 6
hvorav mettede fettsyrer: 4,2
Sukker: 4,8
Protein: 2,3
Salt: 0,02
Følgende mineraler er også identifisert:
Mn (Mangan)
mg/kg
6,67
Zn (Sink)
mg/kg
4,99
Fe (Jern)
mg/kg
9,2
Se (Selen)
mg/kg
<0.05
Mg (Magnesium)
mg/kg
316
I (Jod) – se også ovenfor
mg/kg
0,262

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s