Feire verdens vegandag med norsk kålaffel!

kålaffel-falaffel
Middagskaker laget av kålrot, kål, havre og løk er både sunt, godt og bærekraftig!

I dag er Verdens vegandag, og hele november markeres som veganmåned. I den anledning kan du lære en ny oppskrift! Hvorfor ikke prøve kålaffel – middagskaker laget av kålrot, potet, havregryn og løk! Kålaffel smaker godt, er mettende, sunt og bærekraftig. Denne kålaffel er laget etter oppskrift fra boken Mer kål mindre jål. 5dl kålrot, 1dl potet, 1dl kikertmel, 1dl havregryn, 1/2 løk. Grønnsakene rives, alt blandes sammen i en kjøkkenmaskin, formes til kaker og stekes i litt rapsolje.

Det er en utbredt misforståelse at der man ikke kan dyrke korn, der kan ikke annen menneskemat dyrkes heller. Poteter, kålrot, kål og noen andre grønnsaker kan dyrkes nesten over hele Norge. Det er dumt og ikke bærekraftig å misbruke norsk jord til å dyrke gress til kuer fremfor å dyrke menneskemat.

Kålaffel – norsk falaffel

Kålaffel er inspirert av falaffel, kikertkaker, men er hovedsakelig laget av norske matvarer som kålrot, løk, havre og potet. Disse matvarene er spesielt viktige med tanke på bærekraftig og rasjonell utnyttelse av matressurser og jordbruksarealer. Poteter og kålrot kan dyrkes nesten overalt i Norge, og gir mye mer mat enn hvis man hadde brukt jordarealene til å dyrke gress til å fôre kuer og produsere kjøtt. Kikertmel i kålaffel kunne blitt erstattet av norskprodusert ertemel hvis norsk landbruk var smart og ville produsere mer menneskemat av erter og bønner. Les også:

Poteter, andre rotgrønnsaker, karbohydrater og blodsukker

Glem fordommer om at poteter ikke er sunt! Spiser du potetene avkjølt og med andre matvarer er potetene en helsekost. Er du bekymret over at poteter bidrar til blodsukkerstigning? Les her om glykemisk indeks og glykemisk belastning Det er mange gode grunner til å spise poteter, bl.a. fordi poteter er godt, mettende og norskprodusert. En oversiktsartikkel skrevet av Martina Lovise Lindhart Hagen, masterstudent i klinisk ernæring, «Poteter og livsstilssykdommer: en systematisk oversiktsartikkel» viser at det ikke er noen gode grunner til å fraråde å spise poteter. Les også: Dyrkning av vegansk protein i Norge

Poteter er næringsrike

Poteter inneholder alle de essensielle aminosyrer (dagsbehovet kan teoretisk sett dekkes med 1,5 – 2 kilo poteter alene, noe som kun gir 1200 kilokalorier), kalium, vitamin C og fiber. Les mer om næringsinnholdet i poteter her

«Poteter er forholdsvis næringsrike og har høyere innhold av kostfiber, mineraler og sporstoffer enn  polert ris og vanlig pasta (4). Siden vi spiser mye potet, utgjør den en god kilde til kostfiber og stivelse. I tillegg bidrar poteten med vitamin C, kalium, vitamin B6, kobber, fosfor og magnesium (1, 5, 10). Potet bidrar også til inntaket av jern (11). Proteinkvaliteten er høy og poteter kan dekke behovet for essensielle aminosyrer (1).»

Poteter, belgvekster og vekt

Det at poteter er fetende er en myte. Poteter kan faktisk bidra til vektreduksjon – les en artikkel skrevet av master i samfunnersæring og medlem i Nasjonalt råd for ernæring Erik Arnesen

Også belgvekster kan bidra til å holde sunn vekt – les om dette her

Hvordan tilberede kålrot og andre grønnsaker på en sunn måte?

Slik tilbereder du kålrot for best resultat, både smak, sunnhet og næringsinnhold: Dampkok store skiver kål, kålrot, gulrøtter, rosenkål, brokkoli, blomkål og andre grønnsaker. Salt, tilsett edik, krytter og olje etterpå. Bruk gjerne dampevannet, siden der er det noen næringsstoffer. Når du koker grønnsaker i store mengder vann, skilles en del næringsstoffer ut i vannet. Det beste er å bruke olje etter at grønnsakene er ferdigdampet eller bakt, fordi de sunne fettsyrene i olje blir delvis ødelagt ved oppvarming. Og bruk helst rapsolje, fordi rapsolje har det sunneste fettsyresammensetningen – les her hvorfor rapsolje er sunnere enn olivenolje

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s