Poteter: spis i vei! Potetsalat er godt om sommeren

Poteter
Poteter er sunt og godt – potetsalat er sunn og metende sommermat

Sommer er tiden for poteter – glem fordommer om at poteter ikke er sunt! Det er mange gode grunner til å spise poteter, bl.a. fordi poteter er godt, mettende og norskprodusert. En oversiktsartikkel skrevet av Martina Lovise Lindhart Hagen, masterstudent i klinisk ernæring, «Poteter og livsstilssykdommer: en systematisk oversiktsartikkel» viser at det ikke er noen gode grunner til å fraråde å spise poteter. Les også: Dyrkning av vegansk protein i Norge

Poteter inneholder alle de essensielle aminosyrer (dagsbehovet kan teoretisk sett dekkes med 1,5 – 2 kilo poteter alene, noe som kun gir 1200 kilokalorier), kalium, vitamin C og fiber. Les mer om poteter her

«Poteter er forholdsvis næringsrike og har høyere innhold av kostfiber, mineraler og sporstoffer enn  polert ris og vanlig pasta (4). Siden vi spiser mye potet, utgjør den en god kilde til kostfiber og stivelse. I tillegg bidrar poteten med vitamin C, kalium, vitamin B6, kobber, fosfor og magnesium (1, 5, 10). Potet bidrar også til inntaket av jern (11). Proteinkvaliteten er høy og poteter kan dekke behovet for essensielle aminosyrer (1).»

skriver Martina Lovise Lindhart Hagen, masterstudent i klinisk ernæring.

Poteter, karbohydrater og glykemisk indeks: Ingen grunn til bekymring!

Er du likevel bekymret for karbohydrater/glykemisk belastning/blodsukkerstigning, spis potetene avkjølt og med litt fett, som for eksempel i potetsalater. (Glykemisk indeks/belastning ved en hel matrett er ikke det samme som glykemisk belastning ved en bestemt matvare.) Da stiger blodsukkeret mye langsommere, og du kan spise mange poteter (obs: så lenge du ikke har diabetes eller prediabetes)! For å bli enda mettere og for å få enda mer næring og protein, tilsett erter, linser eller bønner i potetsalaten. Ellers er rapsolje, olivenolje, sennep, grønnsaker, urter, oliven, soltørket tomat, pesto er gode ingredienser i potetsalater.

Les oversikten om poteter og helse som er publisert i Norsk tidsskrift for ernæring

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s