Sunnere påskegodt: Fem enkle tips

sunn-lett-påskegodt
Fruktsalat, tørket frukt, mørk sjokolade, nøtter er enkle tips til sunnere og lettere påskegodt

Påske er tid for sjokolade, smågodt, påskeegg, kakao og appelsiner. Hvordan gjøre påskegodt sunnere, og hvordan klare å holde vekten og kose seg samtidig? Her kommer tips til sunt plantebasert påskegodt!

Les også:

Tips 1: Spis gjerne sjokolade, men velg mørke sjokoladetyper. Kakao er sunt (i riktige mengder) takket blant annet antioksidanter og rikelig med mikroelementer, men melkesjokolade er ikke det. Melkesjokolade inneholder en god del sukker og industribearbeidet melkepulver og melkefett. Velger du mørk sjokolade, gjerne med peppermynte eller blåbær (som for eksempel Coop sin egen økologiske veganske sjokolade med peppermynte og blåbær, kun 25 kroner per sjokoladeplate), får du bare det beste og sunneste av sjokoladeverden.

kakao-soyamelk.jpgTips 2: Drikk kakao med havremelk, mandelmelk eller soyamelk! En stor kopp varm kakao fyller magesekken og gir bedre metthetsfølelse, i tillegg til en mer langvarig smaksopplevelse. Plantemelk inneholder fiber – noe som både bidrar til metthetsfølelse og er helsefremmende. Plantemelk inneholder også stoffer som senker kolesterolet.

Tips 3: Legg mørk sjokolade, tørket frukt, mandler og nøtter i påskeegget. Selv om frukt og sjokolade er litt søtt, holder blodsukkeret seg mer stabilt hvis du spiser søtt sammen med fett og protein.

Tips 4: Kjøp mye appelsiner og spis dem! Kutt appelsiner i skiver og legg i en skål – da husker du lettere å spise dem! Kjøp også kiwi, bananer og mango. Kjøp frosne frukt, for eksempel banan-, mango- og ananasblanding på Rema 1000. Hell fruktblandingen i en skål og spis når du får lyst på noe søtt.

havre-frokost.jpgTips 5: Lag havregrøt med bær, nøtter og sjokolade! Havre er vår sunneste kornslag, bl.a. pga. sin kolesterolsenkende virkning

Les også: Sunn frokost

Ekstra-tips: Kjøp økologisk peanøttsmør – finnes i de aller fleste butikker, og dadler. Lag peanøttdadler – enkel, sunn og god erstatning til påskeegg, oppskriften kommer fra lege Berit Nordstrand

Elviscookies
Elviscookies: Havregryn, peanøttsmør, sjokolade og moden banan

Og hvis du likevel får lyst på noe fett og mektig, sjekk oppskriften på Elvis-cookies fra legebloggen Friekaker.no! Banan, sjokolade, havre og peanøttsmør er hovedingrediensene. Disse kan eventuelt blandes i en blender og spises rå, hvis du har dårlig tid. Blandingen kan gjerne smøres på brødskiver eller hveteboller.

Les også: Egg, diabetes, tarmkreft og hjerte- og karsykdommer

God påske!

god påske.jpg

 

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s