Egg kan øke risikoen for diabetes og tykktarmskreft

Egg kan øke risiko for kreft i tykktarm og diabetes
Egg kan øke risiko for kreft i tykktarm og diabetes

Hva er risiki ved å spise egg? Oppsummert forskning viser at egg kan øke risikoen for diabetes type to og kreft i tykktarmen.

Egg har i flere år vært knyttet til åreforkalkning, noe som i sin tur er en risikofaktor for hjerteinfarkt og hjerneslag, samt åresykdom i andre kroppsorganer. De siste årene er det reist tvil om at kolesterolet i egg fører til hjerte- og karsykdommer direkte. Likevel er omtrent 30 % av befolkningen reagerer på inntak av kolesterol med økning av kolesterol i blodet. Et høyt inntak av kolesterol, noe egg er spesielt rikt på, er fortsatt en risikofaktor for åreforkalkning (1). I noen land er det satt en øvre grense for kolesterolinntak per dag for friske mennesker, og det er fortsatt grense på anbefalt kolesterolinntak for mennesker med hjerte- og karsykdom og med risikofaktorer for hjerte- og karsykdom. Mens det stilles spørsmål om det er kolesterolet i egg som øker risikoen for hjerte- og karsykdom, har forskere i det siste funnet ut at et stoff TMAO fra egg også kan øke risikoen for hjerte- og karsykdom.

Helsedirektoratet og Nasjonalt råd for ernæring anbefaler at inntaket av egg ikke øker (1, kapittel 10).

To samlestudier (metaanalyser, eller analyser av flere studier, 2 og 3) fra 2013 viser at egg som matvare kan øke risikoen for utvikling av diabetes type to i befolkningen generelt, samt risiko for utvikling av hjerte- og karsykdokm hos de som allerede lider av diabetes type 2. Eggspising kan også øke risikoen for dødelig form for prostatakreft (4). Les mer om egg og animalsk protein her

En metaanalyse fra 2014 viser også at de som spiste mest egg hadde 29 % høyere risiko for kreft i tykk- og endetarmen i forhold til de som spiste minst egg (5).

Man kan både lage mat og bake uten egg. Man kan også dekke behovet for næringsstoffene som finnes i egg. Sjekk her hvordan sette sammen et sunt plantebasert kosthold, uten egg eller andre matvarer fra planteriket.

Kilder:

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s