Belgvekster kan redusere kolesterolverdier

Belgvekster kan redusere kolesterolverdier. Det å velge protienkilder fra planteriket i stedet for animalske proteinkilder gir lavere kolesterol. Dette ifølge en fersk randomisert studie (The Effect of Dietary Protein Source on Serum Lipids) presentert på Endocrine Society sitt årsmøte april 2015.

176 friske postmenopausale kvinner deltok i studen. De var randomisert i fire grupper, der hver gruppe fikk
en bestemt type kost (diett) i åtte uker. Diettene var like (like antall kalorier, fett og protein) unntatt hovedproteinkilde. To av diettene hadde > 80% av proteinet fra dyreriket: en fra meieriprodukter og en fra andre animalske produkter.
De to andre diettene hadde > 80% av proteinet fra planteriket: en fra soyabønner og den andre – fra andre matvarer fra planteriket.

Resultatene viste reduksjon i total kolesterol og LDL-kolesterol (det skadelige kolesterolet) i begge “plantebaserte” grupper, men ingen reduksjon i gruppene som fikk animalskbaserte proteinkilder. Forskerne konkluderer med at et plantebasert kosthold er gunstig for blodlipidene både med og uten soya.

Formålet med studien var: Det er kjent at soyaprodukter kan bidra til reduksjon av kolesterolnivåer i blodet. Det er dog lite forskning på om andre matvarer fra planteriket, i lite bearbeidet form, også kan redusere kolesterolverdier.
 
“In conclusion, both the soy and vegetable diets resulted in significant reductions in total cholesterol and LDL although the reductions in the vegetable group, while significant compared to the dairy group, were not statistically significant compared to the animal group.
Given that there were no significant differences between the soy and vegetable groups, these data do not support a specific lipid lowering component in soy foods, but suggest a beneficial effect of plant based diets in general.”
 

Les også: Kolesterolsenkende mat – 6 tips, 11 matvarer og oppskrifter

Kilde: Anda Raluca Gonciulea and Deborah Sellmeyer: Effect of Dietary Protein Source on Serum Lipids.

 

Presentation Number: OR28-3 Date of Presentation: March 7, 2015

http://press.endocrine.org/doi/abs/10.1210/endo-meetings.2015.CE.5.OR28-3

Les også:

Belgvekster kan redusere kolesterolverdier. Det å velge protienkilder fra planteriket i stedet for animalske proteinkilder gir lavere kolesterol. Dette ifølge en fersk randomisert studie (The Effect of Dietary Protein Source on Serum Lipids) presentert på Endocrine Society sitt årsmøte april 2015.
176 friske postmenopausale kvinner deltok i studen. De var randomisert i fire grupper, der hver gruppe fikk en bestemt type kost (diett) i åtte uker. Diettene var like (like antall kalorier, fett og protein) unntatt hovedproteinkilde. To av diettene hadde > 80% av proteinet fra dyreriket: en fra meieriprodukter og en fra andre animalske produkter.

De to andre diettene hadde > 80% av proteinet fra planteriket: en fra soyabønner og den andre – fra andre matvarer fra planteriket.
Resultatene viste reduksjon i total kolesterol og LDL-kolesterol (det skadelige kolesterolet) i begge «plantebaserte» grupper, men ingen reduksjon i gruppene som fikk animalskbaserte proteinkilder. Forskerne konkluderer med at et plantebasert kosthold er gunstig for blodlipidene både med og uten soya.


Formålet med studien var: Det er kjent at soyaprodukter kan bidra til reduksjon av kolesterolnivåer i blodet. Det er dog lite forskning på om andre matvarer fra planteriket, i lite bearbeidet form, også kan redusere kolesterolverdier. 

«In conclusion, both the soy and vegetable diets resulted in significant reductions in total cholesterol and LDL although the reductions in the vegetable group, while significant compared to the dairy group, were not statistically significant compared to the animal group.
Given that there were no significant differences between the soy and vegetable groups, these data do not support a specific lipid lowering component in soy foods, but suggest a beneficial effect of plant based diets in general.» 

Les også: Kolesterolsenkende mat – 6 tips, 11 matvarer og oppskrifterKilde: Anda Raluca Gonciulea and Deborah Sellmeyer: Effect of Dietary Protein Source on Serum Lipids.Presentation Number: OR28-3 Date of Presentation: March 7, 2015

http://press.endocrine.org/doi/abs/10.1210/endo-meetings.2015.CE.5.OR28-3Les også:Erstatt kjøtt med belgvekster – senk blodlipider og blodsukker

 

Leave a Reply

%d bloggers like this: