Jod i mat og jodmangel

Jod-mat-jodmangel
Hovedkilden til jod internasjonalt er jodberiket salt, mens mange nordmenn får helsefarlig lite jod med maten. Internasjonalt er jodberiket salt hovedkilden til jod, ihht. WHOs strategi. Tangmel og sjøplanter som f.eks. nori er naturlige kilder til jod, men bør ikke spises i store mengder grunnet høyt innhold av jod. Nå kan du kjøpe Jod 225 mkg på norske apoteker – jodtilskudd fra Nycoplus

Jod – jordsmonnet i Europa er fattig på jod

Får du nok jod med maten? Eller er du en av mange nordmenn som får i seg altfor lite jod? Jordsmonnet er fattig på jod mange steder i verden. Derfor tilsetter myndigheter verden over nok jod i matsalt, for å forsikre seg om at befolkningen får nok jod, og på denne måten forebygge jodmangel. Jod er med andre ord et mikroelement det er vanskelig å få i seg uten kunstig beriking. Istedenfor å lytte til WHO og tilsette nok jod i matsalt, slik både bl.a. Danmark, Sverige og Tyskland har gjort i mange år, og overvåke jodstatus i befolkningen, satset norske myndigheter på kumelk. Halvparten norske gravide har i dag et helsefarlig lavt inntak av jod. Les mer her

Hvordan oppdage jodmangel?

Jodmangel kan være vanskelig å oppdage, og symptomene kommer når jodmangel er betydelig. Jodmangel var vanlig i Norge og mange andre land på 1950 tallet. Grunnen til jodmangel er at jordsmonnet er fattig på jod mange steder i verden. Derfor har WHO i mange år anbefalt å tilsette nok jod i bordsalt. Norske myndigheter har vært lite flinke her, i motsetning til bl.a. Danmark, Sverige og Tyskland. Flere andre norske befolkningsgrupper får for lite jod, viser en annen norsk studie (2). Les om jod her

Les også:

Jod – vanskelig med kosten alene, jodberiking av salt anbefalt av WHO

Jod er et sporstoff som må tilføres med maten fordi menneskekroppen ikke kan produsere jod selv. Jod er viktig for produksjon av stoffskiftehormoner i skjoldbruskkjertelen. Mangel på jod kan være vanskelig å oppdage hos voksne. Spesielt er jod og stoffskiftehormoner viktig for normal vekst og utvikling av sentralnervesystemet hos barn.

Jodberiket salt forebygger jodmangel i Europa/internasjonalt

Hovedkilden til jod internasjonalt er jodberiket salt. Både Danmark, Sverige og Tyskland har lyttet til WHO og satset på beriking av matsalt med jod for å forebygge jodmangel. Mens norske myndigheter har satset på hjemmelagde løsninger – nemlig troen på at meieriprodukter kan sikre behovet for jod og forebygge jodmangel. Dette fordi kraftfôret til melkekuer berikes med jod. Myndighetene og meieriindustrien har heller ikke vært flinke til å sjekke om jodinnholdet i norsk kumelk er tilstrekkelig for å forebygge jodmangel og sikre nok jod. Nasjonalt råd for ernæring kom nylig med en rapport om jodstatus i Norge, og anbefaler at alt norsk salt berikes med jod, samt at som drikker lite kumelk skal få jodtilskudd. Noen viktige sitater fra rapporten kan du lese her

Hva skjer hvis du får for lite jod med maten?

Helsedirektoratet opplyser om dette på sine nettsider (3): «Hvis man får i seg for lite jod, vil skjoldbruskkjertelen jobbe på høygir for å prøve å produsere nok hormoner, og kjertelen vil dermed kunne vokse og utvikle seg til det som på fagspråket kalles en struma. Hvis mangelen vedvarer,  vil det produseres for lite thyroid-hormoner som fører til tilstanden hypotyreose. Hypotyreose kan imidlertid også utvikle seg av andre årsaker enn jodmangel. Hypotyreose på grunn av jodmangel er sjeldent i Norge, mens sees hyppig i land der jodmangel er utbredt.

Jodmangel er særlig alvorlig for gravide og ammende siden fosteret og barnet også vil få i seg for lite jod. Utviklingen av nervesystemet vil da kunne bli hemmet. For mye jod kan også føre til helseplager, så det anbefales ikke å innta store doser jod.»

Jod i mat i Norge

I norsk kosthold kommer omtrent 60 % av jodbehovet fra kumelk og andre meieriprodukter. Jod tilsettes kraftfôret til norske melkekuer. Likevel har innholdet av jod i kumelk gått ned de siste årene. Dette kan ha ført til at nordmenn får i seg for lite jod til tross for inntaket av kumelk er stort.

Sunne, naturlige og trygge kilder til jod i mat

En god, naturlig måte å få i seg jod på er sjøplanter som f.eks. tang og tare. Sushisalat, tørkete alger og nori blir mer og mer vanlig i norsk kosthold. Det vokser mye tang og tare på kysten, men norske tang og tare blir dessverre nestet ikke utnyttet (4). Les mer om sjøplanter her

Tang og tare bør ikke inntas i større mengder over tid, siden dette kan føre til altfor høyt inntak av blant annet jod. Les en artikkel om tang og tare fra NRK, med henvisning til en viktig rapport fra Sintef.

Hvordan forebygge jodnamgel? Her er noen tilskudd av jod

Du kan altså fint få nok jod uten melk eller fisk, så lenge du får jod fra tang eller annet tilskudd. Jodtilskudd er det lite av på det norske markedet, men det finnes noen jodtilskudd likevel:På apoteker selges jodtilskudd Jod 225 mikrogram, fra Nucoplus.

  • På noen norske apoteker og på nettet kan man kjøpe kapsler Blæretang (fra produsenten Natur-Drogeriet http://www.natur-drogeriet.dk) som inneholder 150 mikrogram jod per kapsel. Den samme produsenten har tilskudd med 400 mikrogram jod, men det er ikke lov å importere til Norge kosttilskudd som inneholder mer enn enn 225 mikrogram jod per kapsel/dose)
  • Det selges også noe tangmel i form av mel i norske helsekostbutikker, som kan brukes som jodtilskudd. Ulempen er at jodinnholdet i tangmel i løsvekt ikke er standartisert.
  • Spedbarn og barn mellom 12 og 24 måneder bør ha grøt som er beriket med jod. Mange typer barnegøt er beriket med jod, så dette er enkelt.
  • Svensk jodberiket salt inneholder ti ganger så mye jod som norsk jodberiket salt, og en teskje svensk jodberiket salt dekker dagsbehovet fullt ut.
  • «Fremtidens mat» selger tørket tang, havsalt med tang og andre produkter som fint kan fungere som kosttilskudd av jod. Disse kan brukes i matlaging, men det er viktig å ikke spise for mye hver dag.
  • Berthelsen jod med kalium jodid, med 225 mkg jod per kapsel. Kan både kjøpes på nett i Norge eller bestilles fra Danmark.
  • Veg1 er et multivitamin-mineralprepaat spesielt utviklet for veganernes behov, og som både inneholder jod, vitamin D, selen, vitamin B12, vitamin B2, folat og vitamin B6. Kan bestilles hos The Vegan Society eller på Amazon

Tangmel og taremel – lettvint og sunn kilde til jod

En lettvint og naturlig måte å spise nok jod er tangmel eller taremel. Tangmel kan du kjøpe på helsekostbutikk. En knivsodd taremel dekker dagsbehovet for jod. Les mer om jod her

Sjøplanter som tang og tare og matvarer laget av dem er ikke bare gode kilder til jod, men bidrar også med noen andre helsefremmende stoffer (antioksidanter og fiber), og burde være en del i et sunt plantebasert kosthold. Tangmel har vært brukt som kosttilskudd lenge, og ike bare på grunn av jod.

Er melk en trygg måte å forebygge jodmangel på?

Melk er verken en pålitelig eller sunn kilde til jod. Hele 78 % norske gravide klarer ikke å drikke så mye melk til å få i seg tilstrekkelige mengder jod ihht. WHOs anbefalinger. Meieriprodukter er forbundet med flere kroniske sykdommer, kviser og kreft. Les mer om melk her

Det har vært vanskelig å opprettholde et stabilt nivå av jod i kraftfôr og følgelig i kumelk.

Kilder:

Sitater og henvisninger – jod i Norge

Halvparten norske gravide får i seg urovekkende lite jod

WHO har i flere år anbefalt å tilsette nok jod i matsalt og overvåke jodstatus i befolkningen – noe Norge ikke har gjort. Omtrent halvparten norske gravide får i seg urovekkende lite jod, og Nasjonalt råd for ernæring kom derfor juni 2016 med en sterk anbefaling om å berike alt matsalt med tilstrekkelige mengder jod.

«Behovet for tiltak anses som akutt da vi ser jodmangel hos en betydelig andel av kvinner i fertil alder og gravide i Norge dag på nivåer som har vært knyttet til negative effekter på fosterets utvikling i flere studier.» sier rapporten «Risiko for jodmangel i Norge. Identifisering av et akutt behov for tiltak».  Problemet har vært kjent i flere år før det, blant annet ut fra MoBa undersøkelsen.

Lite trolig at rådet om melk kan forebygge jodmangel, sier Ernæringsrådet

I samarbeid med meieriindustrien forbereder Helsedirektoratet informasjonskampanje om melk som kilde til jod. Ernæringsrådets jod-rapport understreker dog:

«Store grupper utelater meieriprodukter og/eller sjømat, jfr Norkost-3-undersøkelsen, og det er lite trolig at informasjon om betydningen av å innta disse produktene for å dekke jodbehovet, vil endre på dette».

WHO anbefaler å berike matsalt med jod og overvåke jodstatus

Internasjonalt er det jodberiket salt om er hovedkilden til jod. Jordsmonnet er fattig på jod flere steder i verden, blant annet i Europa. WHOs universelle strategi for å forebygge jodmangel har i flere tiår vært a) beriking av matsalt med jod og b) overvåking av jodstatus i befolkningen.

«Universell beriking av salt (universal salt iodization) er anbefalt av WHO som den beste strategien for å sikre et adekvat jodinntak i en befolkning (WHO 2014)», sier jod-rapporten fra Ernæringsrådet. I Sverige er det tilsatt ti ganger mer jod i matsalt enn i Norge. Allerede for 20 år siden opprettet Danmark et eget program DanThyr for å overvåke jodstatus, og mange typer dansk brød er tilsatt jod. Ernæringsrådet skriver i jod-rapporten:

«Mens de fleste land i verden har valgt berikning av salt for dekke befolkningens jodbehov, er Norge i en særstilling: hos oss er det kun melkeprodukter, fisk og eventuelt kosttilskudd som bidrar vesentlig til jodinntaket, og inntaket av disse matvarene varierer mye fra person til person og mellom ulike kjønn og aldersgrupper. Studier viser at nivået av jod i melk også har variert mye fordi det kan påvirkes av fôrsammensetningen.»

Norge har ikke fulgt WHOs anbefalinger – og trenerer det viktigste tiltaket

Norge har ikke fulgt noen av disse to anbefalingene, og har, slik man ser ut fra Handlingsplan for bedre kosthold 2017 – 2021, lansert 7. mars 2017, ingen konkrete planer eller forslag til tiltak med tidsperspektiver heller. Isteden har handlingsplanen konkrete forslag for hvordan øke forbruket av melk som kilde til jod, selv om dette ikke er anbefalt av WHO.

Fra prosjektledelse i statens handlingsplan til meieriindustriens markedsføring

Et spesielt faktum i denne sammenhengen: Helse- og omsorgsdepartementet opplyser i en mail 17.03.2017: «Jeg kan bekrefte at Mona Bjelland var ansatt i Helse- og omsorgsdepartementet i ca. ett år. Hun kom til Helse- og omsorgsdepartementet fra en forskerstilling ved Universitetet i Oslo. Hun sluttet i departementet 14. august 2016 for å gå over i en stilling ved melk.no 15. august 2016.»

Hvorfor er jod viktig og hvor kommer jod fra?

Jod er et mikroelement som er viktig for normal funksjon av skjoldbruskkjertel, altså normal produksjon av stoffskiftehormoner, noe som i sin tur sikrer normal utvikling av hjernen og nervesystemet hos foster. Mangel på jod kan føre til struma og lavt stoffskifte hos voksne, og hemmet intellektutvikling hos spedbarn, såkalt kretinisme.

Naturlige kilder til jod er mat fra havet, både sjødyr og planter. Spesielt tare og tang inneholder store mengder jod. Tang og tare brukes i matlaging i mange land. Det bør forskes mer på bruken av norske tang og tare i matlaging. Hovedkilden til jod internasjonalt er jodberiket matsalt. I flere land tilsettes jod ulike matvarer: I Danmark berikes brødvarer med jod. I Storbritannia er jod tilsatt i soyamelk.

Større inntak av meieriprodukter?

Flere fagpaneler, bl.a. Harvard og Nasjonalt råd for ernæring, kostråd 2011, mener at større mengder meieriprodukter kan ha flere uheldige helseeffekter, bl.a. økt risiko for kreft i prostata. Meieriprodukter bidrar til økte CO2 utslipp. Mesteparten av dem med et ikke-nordeuropeisk bakgrunn tåler ikke melkesukker.

Kilder:

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s