Mye karbohydrater i verdens sunneste kosthold, Okinawa-kostholdet

Sunne karbohydrater-søtpotet og ris
Verdens slankeste og lengst levende befolkning, Okinawa-innbyggere, har et høyt inntak av sunne karbohydrater
i form av stivelsesrike matvarer som søtpoteter og brun ris
i lite bearbeidet form. Okinawa-kostholdet regnes som ett av verdens sunneste kosthold
Det at karbohydrater ikke er sunt er en myte. Verdens slankeste og lengst levende befolkning, Okinawa-innbyggere (en øy sør i Japan), har et svært høyt innhold av karbohydrater i kosten, opp til 80 % (1). Okinawa-innbyggere spiser dog ikke karbohydratene sine i form av sukker, brus eller fine hveteboller. Stivelsesrike matvarer i lite bearbeidet form som søtpoteter og brun ris er noen av hodevkildene til karbohydrater i Okinawa-kostholdet (1,2). Okinawa-kostholdet, som er ett av verdens sunneste kosthold, er hovedsakelig plantebasert. Også middelvaskosthold, som også er kjent som ett av verdens sunneste kosthold, hovedsakelig er plantebasert.

Les også:

Okinawa-kosthold – mye ris og søtpoteter

Innbyggere i Okinawa, en øy sør i Japan, er kjent for sin lange gjennomsnittlige levealder, høyt antall hundreåringer og lav risiko for aldersrelaterte sykdommer. Mye av dette i Okinawa er antatt å være relatert til sunn livsstil, spesielt det tradisjonelle kostholdet. Tradisjonelle Okinawa-kostholdet inneholder lite kalorier men er samtidig næringstett, spesielt med hensyn til helsefremmende plantestoffer som antioksidanter og flavonoider (2).

Les mer:

Forskning viser at andre kosttyper som er forbundet med redusert risiko for kroniske sykdommer er like det tradisjonelle Okinawa-kostholdet. Hva er det tradisjonelle Okinawa-kostholdet? Det er følgende:

  • Mye grønnsaker og frukt  og derfor rik på fytokjemikalier og antioksidanter
  • Lite kjøtt, raffinert korn, mettet fett, sukker, salt og fete meieriprodukter
  • Høy andel kalorier fra karbohydrater.

Dette kostholdet har noen felles trekk med middelhavskostholdet, også kjent som ett av verdens sunneste kosthold. Les mer om middelhavskosthold her

Les mer om bearbeidet kjøtt og meieriprodukter

Andre sunne kosttyper som ligner Okinawa-kost er det tradisjonelle middelhavskostholdet og det moderne DASH (Dietary Approaches til Stop Hypertension) kosthold. Egenskaper som lavt innhold av mettet fett, høyt innhold av antioksidanter og lav glykemisk belastning er sannsynlig til å bidra til redusert risiko for hjerte- og karsykdommer, noen kreftformer, og andre kroniske sykdommer gjennom flere mekanismer, inkludert redusert oksidativt stress.

Høyest innhold av karbohydrater i det sunneste kostholdet

En sammenligning av næringsprofiler i de tre kostholdsmønstrene viser at det tradisjonelle Okinawakostholdet inneholder minst fett, spesielt mettet fett, og mye karbohydrater. Det er et svært høyt inntak av antioksidantrike men kalorifattige oransje-gule rotgrønnsaker, for eksempel søtpoteter, og grønne bladgrønnsaker. Dypere analyse av de enkelte komponentene i Okinawa-kostholdet viser at mange av de tradisjonelle matvarene, urter og krydder som forbrukes på en jevnlig basis kunne bli kalt for «funksjonell mat». Disse blir undersøkt for deres potensielle helsebringende egenskaper.

Om Okinawa-kostholdet:

«Overall, the important shared features of these healthy dietary patterns include: high intake of unrefined carbohydrates, moderate protein intake with emphasis on vegetables/legumes, fish, and lean meats as sources, and a healthy fat profile (higher in mono/polyunsaturated fats, lower in saturated fat; rich in omega-3).» (3)

Les mer om grønnsaker og frukt. Les hvorfor animalske matvarer kan være helseskadelig

Kilder:

1. http://www.aicr.org/assets/docs/pdf/education/eating-patterns-webinar-slides.pdf og http://karencollinsnutrition.com

2. Willcox DC, Willcox BJ, Todoriki H, Suzuki M: The Okinawan diet: health implications of a low-calorie, nutrient-dense, antioxidant-rich dietary pattern low in glycemic load.Okinawa J Am Coll Nutr. 2009 Aug;28 Suppl:500S-516S.   http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20234038

3. Willcox DC, Scapagnini G, Willcox BJ. Healthy aging diets other than the
Mediterranean: a focus on the Okinawan diet. Mech Ageing Dev. 2014
Mar-Apr;136-137:148-62. doi: 10.1016/j.mad.2014.01.002. Review. PubMed PMID:
24462788.

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s