Rød linsesuppe med poteter

Suppe av røde linser med potet og krydder
Suppe av røde linser med potet og krydder er godt, sunt og lettvint. Linser er rike på fiber, protein, jern og antioksidanter
Bønner og linser er sunt og mettende, men hvordan kan man få dem til å smake godt? Å koke linser lenge og bruke søtpotet og vanlig potet i gryte er noen grep for å gjøre sunne og fiberrike retter med bønner og linser velsmakende. Røde linser trenger ikke bløtlegging, men de skal skylles godt. Her kommer en oppskrift på en rask rød linsesuppe med søtpotet.

Ingredienser – til 4 porsjoner rød linsesuppe

  • Røde linser – 300 gram, tørkede
  • Løk – 1 stykk
  • Hvitløk – 4 fedd
  • Gulrot – 2 stykk
  • Persille – 1 stykk
  • Seleri – 100 gram
  • Krydder: Halv teskje av hver: koriander, chili og spisskummin
  • 1 – 2 spiseskeer rapsolje til steking
  • 2 spiseskjeer rødvinsedikk (eller en annen edikk)
  • 6 dl vann

Slik tilbereder du rød linsesuppe:

  • Varm oljen på middels varme, stek krydder og hvitløk i ett minutt – til det begynner å lukte krydder
  • Tilsett hakket løk, gulrot, seleri og persille og stek videre i ett minutt
  • Tilsett godt vaskede og skylte røde linser, stek videre i ett minutt
  • Tilsett kokende vann (fra vannkoker) og la alt koke opp
  • Tilsett edikk, søte og vanlige poteter i tynne skiver og kok videre i 30 minutter.

Serveres med brød og olje.

Nærignsinnhold i rød linsesuppe

Røde linser er spesielt rike på protein, jern og fiber. Med to grove brødskiver dekker denne middagen (en porsjon) omtrent følgende del av dagsbehovet for næringsstoffer (regnet ut for en mann som er litt fysisk aktiv og som ellers har stillesittende arbeid):

110 % vitamin A, 94 % kostfiber, 83 % jern, 60 % vitamin E, 49 % kalium, 43 % protein, 40 % folat, 40 % vitamin B1 og B6, 38 % magnesium, 19 % kalsium, samt andre næringsstoffer, og dekker (med litt ekstra olje) 30 % av dagsbehovet for kalorier.

Regnet ut ved hjelp av kostholdsplanleggeren.no

Les også: Ikke ta multivitaminer!

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s