Kålrot og andre rotgrønnsaker er sunt

Kålrot-c-vitamin-fiber-betakaroten-sunt
Kålrot er rikest på C-vitamin blant norske vintergrønnsaker. I tillegg bidrar kålrot med fiber, betakaroten, antioksidanter og andre helsefremmende stoffer. Å skjære kålrot i stenger og spise med dip, sammen med andre grønnsaker, er en god måte å spise sunnere på. Kålrot kan også bakes og serveres med litt eddik, krydder og rapsolje naturell.

Det er flere gode grunner til å spise mer kålrot! Kålrot kalles for Nordens appelsin takket være det høye innholdet av  vitamin C, men kålrot er en uoppdaget pærle. Fiber, antioksidanter og betakaroten er viktige helsefremmende stoffer i kålrot. Den største barieren til å spise kålrot er at den må skjæres med en stor kniv og skrelles.

Kålrot og andre rotgrønnsaker året rundt

Det at grønnsaker er sunt vet alle. Ofte tenker man på de mer eksotiske grønnsakene som brokkoli og paprika. Disse må vi importere fra utlandet nesten hele året. Samtidig glemmer vi at nordisk tradisjonsmat er minst like sunn som middelhavsmat. Våre egne grønnsaker som bl.a. kålrot, gulrøtter og hodekål er tilgjengelig året rundt. Disse er
rike på fiber og bidrar, i tillegg til vitamin C, med antioksidanter som blant annet betakaroten, samt inneholder en del andre viktige mikronæringsstoffer og helsefremmende stoffer.

Les også: Mye karbohydrater (bl.a. fra søtpotet) i verdens sunneste kosthold

Sunn stivelse gir metthet

Rotgrønnsaker er rike på stivelse – en karbohydrat av sunn type som fordøyes sakte og sikrer en jevn forsyning av kroppen, først og fremst hjerne og muskler, med glukose. Takket være det høye innholdet av fiber og stivelse gir kålrot en langvarig metthetsfølelse.

Les også:

Kålrot er billig og anvendelig

En stor fordel ved kålrot er at den er billig – i motsetning til de mer eksotiske grønnsakene. Kålrot er anvendelig og kan spises rå, dampes, bakes eller brukes i supper, gryter og wok. Koker du kålroten og så heller ut vannet forsvinner en del næringsstoffer ut med vannet. Nøkkelen til å bruke mer kålrot er å ha en god kniv.

Den største barieren til å spise kålrot er at den må skjæres med en stor kniv og skrelles.

Forsker om kålrot

Dette sier forsker Anne-Berit Wold ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU):

«Den tradisjonelle grønnsaken er rikest på C-vitaminer blant grønnsakene. Den er helt nødvendig tilbehør til pinnekjøttet, men brukes lite utover dette.

– På grunn av C-vitaminet bør vi spise mye mer av denne rotgrønnsaken. Kålroten burde vært mer i bruk enn den er i dag, og matindustrien bør finne måter å tilby kålrot til forbruker, gjerne solgt i staver, slik at tilgjengeligheten blir bedre og forbruket går opp, sier Wold.»

I forskerteamet hun er tilknyttet er det gjort forsøk på kutting og pakking av fersk kålrot, med vekt på at næringsinnhold og smak ikke skal forringes. Det kan bety at vi får kålrot for salg som snacks i nye former i butikkene etter hvert. Andre grønnsaker som er rike på C-vitamin er paprika og brokkoli, skriver forskning.no her

Kilder:

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s