Tips for å holde seg mett lenger

Tips til å holde seg mett lenge
Hvordan holde seg mett? Spis suppe, belgvekster, grønnsaker, nøtter og frukt.  Sjekk tipsene til å holde seg mett lenge.

Det å bli mett lenger kan hjelpe å forhindre sultfølelse, unngå å overspise og dermed å holde seg slank. Når det gjelder kreftforebygging, er det å holde seg slank noe av det viktigste du kan gjøre. Plantebasert kosthold er utmerket når det gjelder metthet, blant annet på grunn av det høye innholdet av fiber og sakte karbohydrater som bidra til et stabilt blodsukker. Belgvekster, fullkorn, frukt og grønt, sunt fett og smarte snacks kan være til god hjelp.

Å spise sunt og unngå kaloritett mat kan hjelpe deg å holde deg slank, men det er viktig at måltidene både er sunne, næringsrike og mettende. Les også: Sett opp en sunn kostholdsplan og sjekk om du får nok næringsstoffer

Her er fire enkle tips for å hjelpe deg å få denne balansen. Tipsene er bl.a. basert på råd fra ernæringsfysiolog i the WCRF, verdens største organisasjon for kreftforskning, Daria Crepostnaia.

Balanser dine måltider

Inkluder protein, sakte karbohydrater og fiber, grønnsaker og frukt, og sunt fett  – slik at du føler deg mett og fornøyd:

  • Komplekse karbohydrater og proteinrike matvarer:  Velg fullkorn som brun ris, byggryn og havre, fullkornshvete varianter av pasta og brød, samt belgvekster som bønner, erter, kikerter og linser, samt tofu og usøtet soyamelk og soyayoghurt. Disse matvarene er rike på fiber og protein noe som hjelper deg til å føle deg mett lenge. Du vil holde ut lenge uten å måtte fylle opp med en kjeks, boller eller godteri.
  • Grønnsaker og frukt – ikke bare er frukt og grønnsaker rike på vitaminer, mineraler og fytokjemikalier, de er også rike på fiber og vann, noe som kan hjelpe deg å føle deg mett uten kalorier.
  • En liten porsjon sunt fett – for eksempel olivenolje, avokado, nøtter og frø kan hjelpe å forebyge sultfølelse. Prøv en håndfull mandler til havregrøt eller en annen grøt eller musli eller en fjerdedel av en avocado i salaten din.

Suppe fyller opp magesekken

En sunn suppe kan hjelpe deg å være mett lenger. Supper er et flott alternativ fordi de er rike på vann og fiber. Dette gir volum til måltidet samtidig som kalorimengden ikke er så stor. Når du spiser en skål med varm suppe, utvides magesekken, noe som utløser metthetsfølelsen.

Bruk sunne, smarte snacks

Unngå uønsket søtsug ved hjelp av sunn og tilfredsstillende snacks. Bland for eksempel nøtter og frukt.

Sjekk noen oppskrifter på sunne rå kaker

Slapp av og vent i 20 minutter

Uansett hvor mye mat du spiser, tar det 20 minutter for oss å føle seg mett. Bruk litt tid for et måltid, stress ned og konsentrer deg om smaker, konsistens og lukter. Dette vil ikke bare la deg komfortabelt fornøyd, men også hjelpe deg til å gjenoppdage gleden ved å spise.

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s