Grønnsaker, fruktk og bær: frosne eller ferske?

Grønnsaker er alltid sunt - frosne og ferske.
Grønnsaker er alltid sunt – både frosne og ferske. De er rike på vitaminer, mineraler, fiber, antioksidanter og mange andre helsefremmende plantestoffer – flavonoider
Er frosne grønnsaker sunnere enn friske? Bidrar frysing til å bevare næringsstoffer bedre enn lagring i romtemperatur eller kjeller, eller er det omvendt, blir alle vitaminer og mineraler borte når du varmer opp frossne grønnsaker? Verdens største kreftforskningsorganisasjon WCRF besvarer disse spørsmålene på nettsiden sin her

Les også om hvorfor grønnsaker er sunt her

Det er nok sant at det beste er å plukke tomater, gulrøtter og andre grønnsaker og bær rett fra bakken og spise med det samme. Men ellers går noen mengder næringsstoffer alltid tapt ved oppbevaring. Likevel inneholder både frossne, tørkede og ferske (lagrede) frukt, grønnsaker og belgvekster rikelig med både antioksidanter, vitaminer, mineraler og fiber. Grønnsaker er rike på helsefremmende plantestoffer – flavonoider. Grønnsaker inneholder også protein og små mengder sunne, sakte karbohydrater. Både frosne og friske grønnsaker, frukt og bær er sunne og næringsrike. Så lenge de er fri fra tilsatt salt, sukker eller fett, har kroppen din garantert godt av å få i seg minst fem om dagen.

«But remember they still contain a lot of nutrients, minerals, vitamins and fibre, and are a healthy choice.»

Hvordan tilberede frosne grønnsaker?

Mikroovn er kanskje den raskeste og mest lettvinte måten å tine opp frossne grønnsaker på. Damping også et godt alternativ. Å koke grønnsaker og så slå ut vannet er den minst skånsomme måten, fordi da forsvinner en god del av næringsstoffer ut med vannet. Å steke grønnsaker hardt og med mye fett er heler ikke den sunneste måten å tilberede dem på. Baking i ovn og servering med kaldpresset olje, for eksempel rapsolje, samt litt salt, sitronjus eller balsamikoeddik, gjør at grønnsaker får frem den naturlige smaken sin på den beste måten.

Grønnsaker kan forebygge kreft

Verdens stiftelse for kreftforskning skriver også at plantemat – som inkluderer frukt, grønnsaker, fullkorn og belgvekster – er avgjørende for å forebygge kreft. Derfor bør du basere kostholdet ditt på mat fra planteriekt. Les hva er plantebasert kosthold

  • Planteføde kan hjelpe deg å holde en sunn vekt fordi de fleste av dem inneholder relativt lite kalorier. De er også rike på fiber som hjelper deg å holde deg mett og ikke overspise
  • Når det er hele ni kreftformer som er knyttet til overvekt, er det avgjørende å opprettholde en sunn vekt, og her kan frukt og grønnsaker hjelpe deg å holde midjen slank.
  • Grønnsaker og frukt kan også beskytte mot kreft fordi de inneholder vitaminer og mineraler, som både gir viktig næring og styrker immunforsvaret.
  • Grønnsaker, frukt, bær, belgvekster og fullkorn inneholder også stoffer som kalles fytokjemikalier. Disse kan bidra til å beskytte cellene i kroppen mot skader som kan føre til kreft.

Les også: Sett opp en sunn kostholdsplan og sjekk om du har nok næringsstoffer

Enten det er tinnet, frosset eller friske – det å spise en variert blanding av frukt og grønnsaker er en av måtene du kan beskytte deg mot kreft på. Så kjøp brokkoli og blåbær fra frysedisken, samt ferske eppler og gulrøtter.

Kilde: http://blog.wcrf-uk.org/2015/02/fresh-frozen-food-better/

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s