Rapsolje er sunnere enn olivenolje

Rapsolje er sunnere enn olivenolje
Rapsolje har sunnere  fettsyresammensetning enn olivenolje grunnet bl.a. et høyt innhold av omega-3. Rapsolje kan redusere blodsukker og forbedre kolesterolprofil hos personer med diabetes

Nytt innlegg

Hvilket fett er sunnest – mettet, umettet eller omega-3? Svaret er klart – rapsolje! Fett er ikke ett fett, uansett om det er mettet eller umettet. Mettet fett er en samlebetegnelse for flere typer mettede fettsyrer som stearinsyre, palmitinsyre o.a. Umettet fett er heller ikke ett fett: Enumettet og flerumettet fett er to forskjellige ting. Flerumettet fett er heller ikke ett fett, men er representert av bl.a. omega-3 og omega-6. Kort sagt er rapsolje den sunneste fettkilden, fordi den inneholder ulike fettyper i en svært gunstig sammensetning. Spesielt fordeling mellom omega-6 og omega-3 i rapsoljen er gunstig, 2:1. Les mer om omega-3 her

1 ss rapsolje gir 1.3 gram ala (kortkjedet omega3) http://www.veganhealth.org/articles/fatstable

Omdannelsen er varierende «Conversion of ALA by the body to the more active longer-chain metabolites is inefficient: < 5-10% for EPA and 2-5% for DHA.» http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12936959

Hva med hampolje? Denne er dyr og fordelingen mellom omega-3 og omega-6 er ikke så bra som i rapsolje. Linfrøolje er giftig i større mengder men inneholder mye omega-3 og lite omega-6. Linfrøolje er lite termostabil og smaker bittert. Det er med andre ord ikke grunn til å velge en annen olje enn rapsolje. Rapsolje er dessuten norsk og kortreist.

Omega-3 og omega-6 fettsyrer fra planteriket er essensielle fettsyrer (essensielle fettsyrer betyr fettsyrer som kroppen ikke klarer å produsere selv og som derfor må tilføres med kosten), i motsetning til marine omega-3 fettsyrer, «fiskeoljer», EPA og DHA, som ikke er essensielle for voksne mennesker (EPA og DHA er kun essensielle for gravide og babyer). EPA og DHA kan fås med algeoljer, ikke bare i form av fisk eller fiskeoljer.

Som du ser i tabellen på side 52 i boken Vegetarian Sports Nutrition så inneholder olivenolje veldig lite omega-3 fettsyrer. Mens rapsolje er den oljen som inneholder forholdsvis lite omega-6 og mye omega-3. Det er ikke bare mengden omega-3 som er viktig men også forholdet mellom omega-6 og omega-3 i kosten. Ifølge Nordiske næringsstoffsanbefalinger og Helsedirektoratet  bør 0,5 % av energi (har du behov for 2000 kilocalorier per dag bør du få i deg 10 kilocalorier fra omega-3 fra plantekilder dvs.1,3 gram omega-3, noe som tilsvarer 1 spiseskje rapsolje. 100 gram rapsolje inneholder 33 gram av omega-3 pluss omega-6) komme fra omega-3 fra planteriket ALA (alfa-linolensyre) og totalt 3 % av energi bør komme fra flerumettede fettsyrer, både fra omega-3 og omega-6:

«Linolsyre (n-6) og alfa-linolensyre (n-3) er essensielle flerumettede fettsyrer og bør bidra med minst 3 prosent av energiinntaket, inkludert minimum 0,5 energiprosent alfa-linolensyre.
I kostholdet til gravide og ammende bør essensielle fettsyrer bidra med minst 5 energiprosent, inkludert 1 energiprosent n-3 fettsyrer, hvorav 200 mg per dag bør være dokosaheksaensyre (DHA)»

Les også:

Rapsolje er sunt ved diabetes

Klinisk ernæringsfysiolog Amy Hess-Fischl har gått gjennom forskning og akriver at rapsolje kan hjelpe til å kontrollere blodsukker og forbedre kolesterolprofil hos personer med diabetes type to:

«Canola oil can help control blood glucose and improve blood cholesterol in people with type 2 diabetes when included as part  of a low-glycemic index diet, according to research published in the July 2014 American Diabetes Association journal Diabetes Care.  The study of 141 Canadian adults with type 2 diabetes showed that adding canola oil to the diet is a simple way of helping control blood glucose and risk of cardiovascular disease. Participants at increased risk for adverse effects from type 2 diabetes, such as those with high blood pressure, derived the greatest benefits.»

Les mer på  DiabetesCare.net ved Amy Hess-Fischl, MS, RD, CDE.  http://www.diabetescare.net/authors/amy-hess-fischl/the-benefits-of-canola-oil-in-diabetes

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s