Halvere risiko for diabetes type to med plantebasert kosthold

Ny studie från Harvard som publicerats i tidskriften Diabetes Care visar en halverad risk för diabetes typ 2 hos de kvinnor som åt mest från växtriket, minst från djurriket och minst processade livsmedel.

We documented 10,922 incident type 2 diabetes cases in NHW, 157 in Asian, 193 in Hispanic, and 307 in black women. Multivariable-adjusted pooled hazard ratio across two cohorts for a 10th–90th percentile range difference in dietary diabetes risk reduction score was 0.49 (95% CI 0.46, 0.52) for NHW, 0.53 (0.31, 0.92) for Asian, 0.45 (0.29, 0.70) for Hispanic, 0.68 (0.47, 0.98) for black, and 0.58 (0.46, 0.74) for overall minority women (P for interaction between minority race/ethnicity and dietary score = 0.08). The absolute risk difference (cases per 1,000 person-years) for the same contrast in dietary score was −5.3 (−7.8, −2.7) for NHW, −7.2 (−22.9, 8.4) for Asian, −11.6 (−26.7, 3.5) for Hispanic, −6.8 (−19.5, 5.9) for black, and −8.0 (−15.6, −0.5) for overall minority women (P for interaction = 0.04).

CONCLUSIONS A higher dietary diabetes risk reduction score was inversely associated with risk of type 2 diabetes in all racial and ethnic groups, but the absolute risk difference was greater in minority women.

Forskarna följde 156 030 kvinnor i Nurses’ Health Study (NHS) (1980-2008) och NHS II (1991-2009). De konstruerade ett index för kostintag att minska risk för diabetes baserat på tillgänglig forskning. Detta gynnsamma kostintag innebar lågt intag av mättat fett, transfett, läsk och rött kött och charkvaror samt högt intag av fullkorn, fleromättat fett, kaffe och nötter.

En minskad risk för diabetes typ 2 sågs hos de kvinnor med högst index (de med högst följsamhet till den gynnsamma kosten), jämfört med de som hade lägst index. Man tittade på olika etniska grupper och riskminskningen var 51, 47, 55, 32 respektive 42 procent.

Länk till studien finns här.http://care.diabetesjournals.org/content/early/2015/01/01/dc14-1986.abstract

Harvard University skriver om studien här.http://www.hsph.harvard.edu/news/press-releases/healthy-diet-associated-with-lower-risk-of-type-2-diabetes-in-minority-women/

Jinnie J. Rhee, Josiemer Mattei, Michael D. Hughes, Frank B. Hu and Walter C. Willett. Dietary Diabetes Risk Reduction Score, Race and Ethnicity, and Risk of Type 2 Diabetes in Women. Diabetes Care January 15, 2015, doi: 10.2337/dc14-1986

Flere sider og innlegg om diabetes type to og kosthold:

Karbohydrater er bedre enn fett ved diabetes

by optimaltkosthold.noSeptember 16, 2015Leave a comment

Karbohydrater unnere enn fett ved diabetes
Å spise mer karbohydrater kan være sunnere enn å spise mye fett ved diabetes type to

Å spise mer karbohydrater og mindre fett er bra ved diabetes type to. Ny forskning viser at langsomme karbohydrater gir sunnere kolesterolverdier

Å redusere mengde fett i kosten og samtidig øke inntak av sunne, langsomme karbohydrater er gunstig for pasienter med type to diabetes, ifølge en studie publisert online i European Journal of Nutrition. Forskerne registrerte kosthold til 1,785 deltakere med type 2-diabetes i løpet TOSCA.IT studien.

Variasjoner i andelen av fett og karbohydrater i kostholdet hadde betydelig innvirkning på kolesterolverdier i blodet (den metabolske profilen) og markører for lavgradig betennelse. Studieresultatene viser at reduksjon i inntaket av fett og tilsatt sukker, og øking av komplekse, langsomt fordøyelige karbohydrater i kosten har et potensiale.

Les også:

Mindre fett og mer av langsomme karbohydrater i kosten var gunstig.

  • Det å øke inntaket av fett i kosten fra mindre enn 25 % til mer enn 35 % var assosiert med en signifikant økning i triglyserider, LDL-kolesterol, HbA1c (langtidsblodsukker, en markør av sukkernivåer over tid) og CRP (en betennelsesmarkør).
  • Det å øke inntaket av komplekse karbohydrater i kosten fra <45% til> 60% var assosiert med signifikant lavere nivåer av triglyserider, HbA1c og CRP.

Mer fiber i kosten og mindre tilsatt sukker hadde også en positiv effekt på kolesterol og blodsukker:

  • Inntak av mer enn 15 gram fiber per 1000 kilocaloirer var assosiert med bedre lipidprofil i blodet og lavere HbA1C og CRP enn lavere fiberinntak.
  • Høyere inntak av tilsatt sukker enn 10 % av energiinntaket er assosiert med dårligere lipidprofil og høyere CRP enn lavere inntak.

Dette er den første studien som viser at små endringer i inntak av fett og karbohydrater har effekt på risikofaktorer i en stor populasjon av pasienter med diabetes type to.

Les også:

Fiber fra korn mot overvekt og diabetes type to
Belgvekster istedenfor kjøtt ved diabetes
Belgvekster og nøtter mot hjertesykdom og diabetes

«CONCLUSIONS: In people with type 2 diabetes, variations in the proportion of fat and carbohydrates of the diet, within the relatively narrow ranges recommended by different nutritional guidelines, significantly impact on the metabolic profile and markers of low-grade inflammation. The data support the potential for reducing the intake of fat and added sugars, preferring complex, slowly absorbable, carbohydrates.»

Kilde: Vitale M, Masulli M, Rivellese AA, et al. Influence of dietary fat and carbohydrates proportions on plasma lipids, glucose control and low grade inflammation in patients with type 2 diabetes—The TOSCA.IT Study. Eur J Nutr. Published online August 25, 2015.
Lenke til studien: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26303195

Kjøtt kan øke risiko for diabetes type to

by optimaltkosthold.noSeptember 16, 2015Leave a comment

kjøtt-diabetes-type-2
Kjøtt kan øke risiko for sykdom, bl.a. diabetes type to. Det er både enkelte stoffer i rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt, samt samspill mellom disse, som øker risikoen

Både flere ulike stoffer i rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt, samt samspill mellom disse, øker risikoen for å utvikle type 2-diabetes, ifølge en ny studie publisert i tidsskriftet Metabolism: Clinical and Experimental. Tidligere har flere studier foreslått at både rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt er assosiert med økt risiko for diabetes type to. Det er ikke helt avklart hvilke stoffer i rødt kjøtt og i bearbeidet kjøtt som påvirker denne risikoen. Nå ser det ut at det er interaksjon mellom de ulike stoffene som påvirker risiko for utvikling av diabetes. Den aktuelle studien har sett på sykdomsfremkallende mekanismer ved disse stoffene.

Mettet fett, salt, nitrater, hemjern og andre stoffer i rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt bidrar til å redusere insulinfølsomhet og andre risikofaktorer for diabetes type to. Ytterligere forskning er viktig for sikkert å avklare hvordan disse  komponentene kan øke risikoen for sykdom, og hvilke mekanismer som spiller inn. Forebyggende tiltak er foreslått som for eksempel økt mosjon og et mer plantebasert kosthold.

Les også:

«This review examines potential mechanisms addressing the role of saturated fatty acid, sodium, advanced glycation end products (AGEs), nitrates/nitrites, heme iron, trimethylamine N-oxide (TMAO), branched amino acids (BCAAs) and endocrine disruptor chemicals (EDCs) in the development of type 2 diabetes based on data from published clinical trials and animal models.»

«The increased risk associated with processed meat compared with red meat suggests that there are interactions between the saturated fat, salt, and nitrates in processed meat and iron, AGEs and TMAO.»

Les også:

Noen stoffer og virkningsmekanismer:

«However when NO and superoxide are both present, a strong oxidant, peroxynitrite (ONOO) is formed, which is cytotoxic in many experimental systems and thus can potentially influence cardiovascular disease, neurodegenerative disease, diabetes and its complications [71]

«Iron may potentially play a role in glucose metabolism because of its action as a pro-oxidant.

Iron causes cellular oxidative stress which can inhibit insulin binding [81]. Insulin increases ferritin synthesis and iron uptake by the cell through the translocation of transferrin receptors from the intracellular compartment to the cell surface.»

Kilde: Kim Y, Keogh J, Clifton P. A review of potential metabolic etiologies of the observed association between red meat consumption and development of type 2 diabetes mellitus. Metabolism. 2015;64:768-779.

Lenke til studien er her http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25838035

Plantebasert kosthold beskytter mot diabetes og hejrte- og karsykdom

by optimaltkosthold.noJuly 3, 20161 Comment

Et sunt plantebasert kosthold beskytter mot diabetes type to og hejrte- og karsykdom
Et sunt plantebasert kosthold beskytter mot diabetes type to og hejrte- og karsykdom, viser en ny doktoravhandling

Et sunt plantebasert kosthold beskytter mot diabetes type to og hejrte- og karsykdom, viser en ny doktoravhandling

De som spiser mer plantebasert ser ut til å ha redusert risiko for type 2 diabetes og hjerte- og karsykdommer. Dette ifølge en doktoravhandling fra Harvard University.

Forskerne har undersøkt hvordan ulike plantebaserte kostholdsmønstre kan redusere risikoen for sykdom. Forskerne analyserte matinntak og forekomst av hjerte-og karsykdommer og type 2-diabetes hos ca. 200 000 mennesker i Nurses’ Health Study I og II og Health Professionals Follow-up Study.

Deltakerne ble delt i henhold til tre ulike kostholdsindekser:
1. Hovedsakelig plantebasert kosthold (Overall plantbased diet index – PDI) – der deltakerne spiste mer matvarer fra planteriket og mindre av dyreriket.
2. Sunt plantebasert kosthold (Healthful plantbased diet index HPDI) der deltakerne spiste mer av ikke-bearbeidede matvarer som frukt, grønnsaker, belgfrukter og helkorn, og mindre bearbeidede matvarer som sukker og hvitt mel, og mindre mengder animalske matvarer.
3. Usunt plantebasert kosthold (Unhealthful plantbased diet index uPDI) der deltakerne spiste mer av bearbeidede matavrer fra planteriket, mindre ikke-bearbeidede matvarer og mindre mengder animalske matvarer.

Det ble funnet ut at jo nærmere kostholdet var PDI, altså hovedsakelig plantebasert kosthold, jo lavere risiko var det for hjerte- og karsykdommer og diabetes type 2. HPDI viste en signifikant større risikoreduksjon og deltakere som spiste mer i henhold til uPDI viste en økt risiko for sykdom.

Forskernes konklusjon er at disse data viser at plantebaserte kostholdsmønstre, spesielt de som er basert på lite bearbeidede matavrer, har en sterk sammenheng med redusert risiko for type 2 diabetes og kardiovaskulær sykdom.

What Did the Researchers Do and Find?

We analyzed data from three studies that followed more than 200,000 male and female health professionals across the US for more than 20 y, regularly collecting information on their diet, lifestyle, medical history, and new disease diagnoses.
We found that having a diet that emphasized plant foods and was low in animal foods was associated with a reduction of about 20% in the risk of diabetes.
Consumption of a plant-based diet that emphasized specifically healthy plant foods was associated with a larger decrease (34%) in diabetes risk, while consumption of a plant-based diet high in less healthy plant foods was associated with a 16% increased diabetes risk.

Link til avhandlingen er tilgjengelig her

Link til den nyeste utgivelsen av avhandlingen er tilgjengelig her.

Satija, Ambika. 2016. Plant-Based Diets and Risk of Type 2 Diabetes and Coronary Heart Disease. Doctoral dissertation, Harvard T.H. Chan School of Public Health.

Langtidsblodsukker forbedret på kost uten kjøtt og melk

by optimaltkosthold.noNovember 16, 2014Leave a comment

Plantebasert kosthold er sunt ved diabetes
Plantebasert kosthold er sunt ved diabetes fordi det gir bedre blodsukkerkontroll

Langtidsblodsukker blir bedre med vegetarkost, viser en systematisk oversikt fra 2014. Mennesker som har diabetes bør vurdere å spise mer plantebasert. Plantebaserte kostmønstre som vegansk og vegetarisk kan forbedre blodsukkerkontroll betydelig, viser en ny studiesammenfatning av kontrollerte intervensjonsstudier som nylig er publisert i Cardiovascular Diagnosis and Therapy. HbA1C, et parameter for langtidskontroll av blodsukkeret, var betydelig forbedret hos pasienter som fikk spise vegetarisk kost.

Stuideforfatterne oppsummerte og sammenstilte seks relevante studier. Dette var kontrollerte intervensjonsstudier med over 4 ukes varighet som undersøkte sammenheng mellom vegetarisk kosthold og blodsukkerkontroll ved diabetes type to. Man undersøkte blodsukker og endringer i langtidsparametere for blodsukkerkontroll HbA1C. Plantebasert kosthold er i 2021 bredt anbefalt ved diabetes-2

Også tidligere forskning viser at HbA1C (langtidsblodsukker) blir bedre på plantekost

Tidligere studier har vist at plantebaserte kostholdsmønstre kan forbedre langtidsblodsukkeret HbA1C med så mye som 1,2 enheter. Dette er mer enn hva man kan oppnå med tabletter.

Bakgrunnen for studiesammenfatningen: Tidligere undersøkelser viste sammenheng mellom vegetariske kostholdsmønstre og forbedringer av blodsukkerkontroll ved diabetes. Sammenhengen er dog ikke godt nok etablert. Det har ikke vært utført sammenfatning av forskningen på området.

“Consumption of vegetarian diets was associated with a significant reduction in HbA1c” “Consumption of vegetarian diets is associated with improved glycemic control in type 2 diabetes.”

“Earlier studies had shown that plant-based diets could improve a key indicator of blood sugar control, called hemoglobin A1c, as much as 1.2 points, which is far greater than the effect of typical oral diabetes medicines. The new study is a meta-analysis, widely considered the highest level of scientific evidence. Focusing on longer-term effects and combining the results of all available studies, the benefit of leaving out meat, cheese, and eggs was as much as 0.7 points in some studies, and averaged about 0.4 points overall. Most of the studies did not require participants to reduce their calorie or carbohydrate intake.”

Studien er publisert i  Cardiovascular Diagnosis and Therapy. Lenken finnes her

Kilde: Yokoyama Y, Barnard ND, Levin SM, Watanabe M. Vegetarian diets and glycemic control in diabetes: a systematic review and meta-analysis. Cardiovasc Diagn Ther. 2014;4:373-382.

Oppsummert forskning viser også at plantebasert kosthold beskytter mot diabetes og hejrte- og karsykdom

Les også: Ny nasjonal faglig retningslinje for diabetes – kosthold

Leave a Reply

%d bloggers like this: