Intervju med ernæringsfysiologer – råd til vegetarianere

Vegetarianere spiser sunt og variert
Vegetarianere spiser sunt og variert. Les hva du bør huske på når du vil bli vegetarianer

Hva bør du huske på når du vurderer å bli vegetarianer? Dette spørsmålet ønsket bladet Shape Up å lufte januar i år. Først var norsk triatlet og maratonløper Hilde Valbjørn Hagelin intervjuet. I intervjuet fortalte Hilde hvordan hun ble vegetarianer, maratonløper og deretter veganer, og kom med gode eksempler på hva hun spiste. Hilde hadde et sunt og variert kosthold, vurdert og justert av ernæringsfysiolog og dr. medisin Pernilla Berg. Kostholdet hennes besto av grønnsaker, begvekster, fullkorn, nøtter og kjerner, grønnsaker og bær. Vitamin B12 og jern, samt vitamin D om vinteren er tilskudd Hilde tok.

Det var dog noen som oppfattet det som svært problematisk å ha et 100 % plantebasert (vegansk) kosthold og levere gode treningsresultater. Et par dager senere kom det en oppfølgerartikkel der Shape Up-journalisten intervjuet to personer som verken var leger eller ernæringsfysiologer men som likevel hadde sterke meninger om det å spise 100 % plantebasert. Disse kom med flere advarsler men dessverre med svært lite informasjon og råd om hva man faktisk bør spise som vegetarianer og idrettsutøver for å ha et fullverdig kosthold. Deres «råd» inneholdte flere åpenbare faktafeil, som for eksempel at vegetarianere hadde vanskelig for å få i seg betakaroten (en form for vitamin A som finnes i rikelige mengder i mat fra planteriket, bl.a. gulrøtter). Noen av deres bemerkninger var for eksempel at gelatin var spesielt viktig, og de anbefalte sterkt å ta gelatin i pulverform.

Artikkelen skapte store protester fra veldig mange, blant annet av de som har utdannelse innen helse og ernæring. Til slutt intervjuet Shape Up to anerkjente fagpersoner: Henriette Øien, avdelingsdirektør i avdeling forebygging i helsetjenesten i Helsedirektoratet, og Mette Svendsen, klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus, Ullevål.

Heldigvis kom Øien og Svendsen med oppklaring, og flere av de forrige anbefalingene ble fjernet fullstendig.

Henriette Øien og Mette Svendsen sa blant annet følgende:

«Øien understreker også at vegetarkost er forbundet med lavere risiko for en del sykdommer, men at det ved et vegankosthold er en del man bør være oppmerksom på når det gjelder å sikre et fullverdig kosthold, sammenlignet med et laktovegetarisk kosthold.»

«Man bør være spesielt oppmerksom på at maten inneholder nok energi når det gjelder barn. Det er ikke nok med bare grønnsaker og frukt. Belgvekster, oljer, plantemargariner, frø og lignende matvarer som er litt mer energirike, bør også inkluderes i kostholdet, sier Henriette Øien.»

«Ifølge «A new food guide for North American vegetarians», er det først og fremst vitamin B12 og vitamin D som er anbefalt som tilskudd ved et vegetarisk kosthold, påpeker Mette Svendsen og legger til:

– Men tilskudd av vitamin D trenger mange som ikke spiser vegetarisk også, sier hun.»

KIlder:

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/shapeup/article1503833.ece

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/shapeup/trening/article1506514.ece

http://vndpg.org/

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s