Gode kostvaner: Gjør sunne bytter i kosten!

sunne-matvaner
Hva vi synes smaker godt er i en stor grad vanesak. Januar er en god tid til å skape gode kostvner. Bytt ut kjøtt med belgvekster, hvit ris med brun ris, fint brød med grovt brød
Gode matvaner er viktig. Hva vi synes smaker godt er i en stor grad en vanesak. Hvis du ikke har lært å like sunn mat i barndommen, er det ikke grunn til å la dine vaner/uvaner fortsette å gjøre kosten din mindre sunn. Bytt ut kjøtt med belgvekster, hvit ris med brun ris, fint brød med grovt brød og sukker-mel-smør-egg-kaker med sunne rå kaker. Og spis gjerne sjokolade – men velg den mørke typen!

Les også: Lag din egen sunn kostholdsplan og beregn kalorier og næringsstoffer!

  • Bytt ut kjøtt med bønner, linser, erter og kikerter! Å bytte ut kjøtt med belgvekster er det sunneste du kan gjøre. Du sparer samtidig mye penger! Belgvekster inneholder en god del kostfiber som gir maten volum slik at magesekken fylles bedre, dermed skaper fiber en god og langvarig metthetsfølelse. Kostfiber gjør at maten fordøyes saktere, noe som gir lavere glykemisk indeks og et mer stabilt blodsukker. Fiber i belgvekster vidrar også til bedre vekstforhold for de sunne bakteriene i tykktarmen. Belgvekster har ikke de ugunstige egenskapene kjøtt og kjøttprodukter har  Linser og bønner smaker ikke mye i seg seg. Her er kunsten å lære å bruke krydder, løk, hvitløk, tomater og sunt fett. Besøk nettstedet vegetarbloggen.com eller veganmisjonen.com og sjekk oppskrifter
  • Bytt ut kjøttpålegg med hummus og nøttesmør. Kjøttpålegg, uavhengig om det er magert eller fett, med mye eller med lite salt har kreftfremkallende egenskaper. Både verdens største kreftforskningsorganisasjon WCRF og EU advarer mot bearbeidet kjøtt  Oppskrift på verdens beste hummus finner du her Oppskrift på hjemmelaget nøttesmør finner du her
  • Bytt ut fine bakevarer med grove bakevarer, og bak gjerne brødet selv.
  • Bytt ut hvit ris og pasta med fullkornsvarianter. Fullkornsvarianter er både rikere på fiber og næringsstoffer enn fine korntyper. Fullkornsvarianter gir bedre metthetsfølelse og lavere glykemisk indeks. Fullkornsvarianter forebygger treg mage.
  • Bytt ut melkesjokolade med mørk sjokolade. Kakaopulver er et supersunt produkt. Kakao inneholder både fiber, protein, magnesium, jern og flere andre næringsstoffer og sunne plantestoffer – antioksidanter.
  • Bytt ut vanlige kaker med rå kaker. Bruk kakaopulver, banan, avokado, tørket frukt, nøtter og kjerner – alle disse matvarene er mye sunnere enn mel, sukker, smør, melkefett og egg. Flere oppskrifter på sunne rå kaker finner du her

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s