Hjemmelaget surkål uten sukker (fermentert kål, sauerkraut) – den sunneste kilden til probiotika

oppskrift på hjemmelaget surkål uten sukker - fermentert kål.
Slik lager du fermentert kål, eller Sauerkraut, eller hjemmelagd surkål, som er en av de beste kildene til både prebiotika og probiotika og vitamin K2. Det er ikke den samme type kål som er kokt med sukker og eddik og som brukes som vanlig tilbehør til julemat. Denne type surkål blir til ved hjelp av fermenteringsprosess.

Her kommer en oppskrift på hjemmelaget surkål uten sukker, eller fermentert kål. Dette er ikke bare godt men også veldig sunt. Fermentert kål er en av de sunneste og beste kildene til både prebiotika og probiotika og vitamin K2. Det er ikke den samme type kål som er kokt med sukker og eddik og som brukes som vanlig tilbehør til julemat, som ikke behøver å spises oftere enn til jul. Surkål som lages ved hjelp av fermenteringsprosess har helt annen smak og helsefremmende egenskaper.

Surkål i denne oppskriften er fermentert hodekål. Denne type surkål lages uten koking eller tilsetting av sukker eller eddik, og bevarer vitamin C mye bedre enn kokt surkål. Fermentert kål er også en kilde til sunne melkesyrebakterier, eller probiotika, samt til fiber, som i kombinasjonen bidrar til at sunne bakterier i tarmer trives mye bedre. Fermentert hodekål er kilde til både prebiotika og probiotika, samt det mye omtalte i det siste vitaminet K2 (selv om det er fortsatt usikkert om K2 fortjener så mye oppmerksomhet).

Fermentert kål har selvfølgelig alle de helsebringende egenskapene vanlig hodekål har. Fermentert surkål bevarer vitamin C bedre enn hvis du oppbevarer hodekål inne om vinteren. Fermentert surkål har en spesiell syrlig smak.

Slik får du hjemmelaget surkål

Du trenger tre ting:

  • en spesiell kniv som snitter veldig fint/tynt, som på bilde over eller julienneskjærer. Eventuelt kan du skjære kål med vanlig kniv, men pass på å snitte så tynt som mulig
  • et større husholdningsglass – noe kan du kjøpe på butikk. Du kan også bruke gamle syltetøyglass eller sildglass.
  • et lite glassflaske fylt med vann, som vekt.

Det er også viktig at både hendene og alt kjøkkenutstyr er rent.

Slik tilbereder du surkål:

  • To første kålblader kastes, pga hygiene
  • Rene hender og alt annet utstyr er svært viktig, for at de sunne melkesyrebakteriene ikke får konkurranse.
  • Snitt hodekålen fint.
  • Salt kålstrimlene lett og kna lett med for eksempel stort treskje eller lignende, eller med hendene. Det viktigste her er at kål slipper saft.
  • Etter ønske kan du tilsette bittelitt sukker og litt revet gulrot. Sukker blir fort spist opp av de sunne bakteriene.
  • Stapp kålen tett i et stort glass, porsjon etter porsjon. Det er viktig at kål slipper mye saft, og at kål er godt dekket med egen saft på toppen.
  • Bruk vekt, for eksempel en glassflaske fylt med vann.
  • Ikke sett på lokk!
  • La det stå i romtemperatur i 3 – 4 dager. Det kommer til å boble litt og lukte kål, men dette er normalt og går over etter 3 dager. Dette har noe med de sunne bakterienes arbeid, eller naturlige fermenteringsprosesser, å gjøre. Du kan dytte i kålen med gaffel et par ganger daglig for å få ut gassboblene fortere.
  • Når boblingen og lukten forsvinner kan du putte glasset i kjøleskapet. Fordel eventuelt surkålen over i flere mindre store glass. Nå må du sette lokk på!
  • Surkål kan oppbevares lenge i kjøleskap

Slik spiser du fermentert surkål

  • Som tilbehør til alle retter, bortsett fra supper og gryter
  • Som forrett – med litt rapsolje
  • Sammen med kokte avkjølte poteter
  • På brødskive
  • Spesielt godt i potetsalat!

Les også:

En annen oppskrift på surkål

Denne fikk jeg av en kolega av meg.

Bruk økologisk kål selvsagt, da får du med de bakteriene du trenger. Sauerkraut bra for B12 produserede bact. (Facultative anaerobe lactobaciller)

Slik gjør jeg det:

Økologisk kål
Glass fra IKEA med fjærlås på lokket (slipper ut overtrykk).
Karve, (løk, urter, krydder).
Plukk av de ytterste bladene (ta vare på)
Tynne skiver. 2 ss salt pr kg kål. Masser inn, la stå på kjøkkenbenken så vannet i kålen trekkes ut. Kan legge til noen kapsler udos choice Super 8. Kan også ha i 1/2 eple.

Hardstappes i glass. Hell i vannet. Vannet skal stå over kålen. Kan lage ekstra saltlake 2ss pr liter vann hvis det ikke er nok væske.

Legg de ytterste kålbladene på toppen. Legg stilken på topp slik at den fungerer som en presse. Lukkes med fjær.

Settes på baderomsgulvet 5 dager. Så 14 dager i romtemperatur. Kan da spises. Så lagres helst i 4-6 uker litt kjølig for bedre smak, blir bedre ved lagring.

1 kommentar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..

%d bloggere like this: