Tips til en sunn frokost

sunn frokost
Sunn frokost kan øke konsentrasjon og gi bedre karakterer på skole
Spiser du frokost og lunsj hver dag kan du få mye større sjanse for å få gode karakterer.
Dette viser en fersk undersøkelse utført på 2.500 ungdommer på Sørlandet av blant annet Universitet i Agder, skriver NRK her Regelmessige måltider er avgjørende for å gjøre det godt på skolen.

– Frokost og lunsj kan gjøre veien enklere når elevene jakter på femmere og seksere,

sier forsker, helse- og idrettsfag ved UIA Tonje Holte Stea.

Er enhver frokost sunt?

Det at det er sunt å spise en sunn frokost er ikke noe nytt. Flere ernæringsfysiologer anbefaler å spise frokost, bl.a. med tanke på å holde sunn vekt. Forskningsresultatene slik de presenteres av NRK sier dessverre ikke noe om hva som er en sunn, optimal frokost og hvilke matvarer man må holde seg unna. Det er heller ikke sagt noe om det er noe
forskjell på hvilke matvarer elevene spiste til frokost og skolekarakterene.

Man kan spise boller med brus til frokost, men kan dette gi gode karakterer? Selv om sukker er bra for hjernen på kort sikt kan det neppe være sunt og hjelpe på konsentrasjon. Man kan spise egg og bacon til frokost. Man blir mett og fornøyd, men hvordan blir langtidsutsiktene av en slik frokost med tanke på utvikling av diabetes og tykktarmskreft? Les mer her om egg og diabetes og om bearbeidet kjøtt og kreft i tykktarm

Hva er en sunn frokost?

En sunn frokost må være den frokosten som gir:

  • God helse på lang sikt
  • God helse på kort sikt
  • God fordøyelse
  • Langvarig metthetsfølelse
  • God konsentrasjon
  • Stabilt blodsukker
  • Makro- og mikronæringsstoffer
  • Helefremmende stoffer som antioksidanter, betaglukaner, isoflavoner, fiber o.a.
  • Minimalt med oppvask og tilberedningstid
  • Smaksrik

Tips til en sunn frokost:

En syrlig, næringsrik og mettende frokost

Havregryn 60 gram
Kokende vann, ett glass
En halv appelsin i biter
Ett glass frossne blåbær eller skogsbær
Soyayoghurt Naturell, et halvt eller ett glass
Grovhakkede valnøtter, 30 gram
Tørket frukt i biter: Dadler, aprikos, svisker, rosiker, fiken – en neve

En proteinrik, metende og litt fetere frokost

Dette er en frokostsalat som kan like gjerne spises til lunsj også!
En halv avokado
Kalde poteter fra dagen før
Agurk i skiver, 1/4 del
Noen skiver rød paprika
Kokte kikerter, et halvt glass
Sitronpepper

En søt frokost

Havregryn, 60 gram
Kokende vann, ett glass
Grovhakkede mandler, 30 gram (en neve)
1 banan i biter
Rosiner, en neve
Kanel
Soyayoughurt naturell

En tradisjonell og metende brødfrokost

Brødskiver hjemmebakt, eltefritt grovtbrød
Mandelsmør, økologisk peanøttsmør (uten sukker) eller tahini (sesamsmør)
Skiver banan, rød paprika eller agurk
Kanel eller sitronpepper
Ett halvt glass appelsinjus med ett halvt glass vann

Nei-frokost

Egg og bacon – denne frokosten gir økt risiko for sykdommer på lang sikt
Risengrynsgrøt – gir rask blodsukkerstigning, lite fiber, antioksidanter og relativt lite næringsstoffer
Boller med kaffe – nesten ikke noe næring eller helsefremmende stoffer

Hva drikke til frokost?

Vil du oppnå et optimalt opptak av næringsstoffer, dropp te svart te, kakao eller kaffe til frokost. Stoffer som finnes i disse drikkene hemmer opptaket av jern betydelig. Vitamin C (finnes bl.a. i paprika og sitrusfrukt) og syrer som finnes i frukt og bær (fruktsyrer) øker opptaket av jern og andre næringsstoffer.

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s