Fetende poteter?

poteter er sunt
Poteter er sunt. Når poteter og andre stivelsesrike matvarer blir etter koking avkjølt til 25 grader, dannes det en sunn form for stivelse som bidrar til et mer stabilt blodsukker og kan til og med redusere lipider i blodet
For noen dager siden hadde jeg et innlegg om at avkjølte poteter var sunt, bl.a. pga innholdet av kalium, vitamin C og resistent stivelse. Det gjelder selvfølgelig fortsatt. Her kommer en grundig gjennomgang av forskning om poteter og deres ernærings- og helseegenskaper. Gjennomgangen er gjort av master i samfunnsernæring Erik Arnesen.

Det er ikke så mye protein i potetene, men proteinkvaliteten er ganske høy. Proteinet i poteter inneholder bl.a. en viktig aminosyre lysin. Du trenger kun 1,6 kilo poteter (vekten må tas i betraktning) for å dekke behovet for essensielle aminosyrer. Også 1,6 kilo brokkoli kan dekke dagens proteinbehov. Aminosyren lysin finnes i større mengder i belgvekster, bokhvete og havre. Se oversikt over innholdet av ulike aminosyrer i ulike matvarer her

Les også: Mye søtpoteter i verdens sunneste kosthold

Videre svarer Arnesen på et spørsmål i kommentarfeltet:

«Hvor mye av stivelsen som blir resistent varierer fra potetsort til potesort. I artikkelen jeg lenket til over, ble 45 % av stivelsen sakte-fordøyelig i Frisia-poteter etter avkjøling, ca 30 % i Desiree-poteter, og ned til under 20 % i andre sorter. Andelen stivelse som ble resistent var også opptil 40 % etter avkjøling av kokte poteter.

Det har ellers vært rapportert at kokte poteter har bare 2 % resistent stivelse, mens potetmel har 10 %.

En mulighet er å se på studier av fordøyelse av poteter blant stomi-pasienter, som er én modell for å finne ut hvor mye som ikke absorberes fra tynntarmen. Richard Wrangham skriver litt om dette i boken Catching Fire: How cooking made us human (se omtale her: http://sunnskepsis.wordpress.com/2013/07/18/boktips-cathing-fire-how-cooking-made-us-human/).

En liten studie av Silvester et al. viste at 97 % av den resistente stivelse som ble gitt til stomi-pasienter unngikk fordøyelse i tynntarmen.

Når det gjelder kaloriinnhold kan man nok ikke si at resistent stivelse ikke bidrar med noe energi, ettersom det produseres noe energi når det fermenteres av bakterier i tykktarmen. Men generelt sies det at resistent stivelse gir ca. 2-3 kcal/100 g, sammenliknet med ca. 4 kcal i stivelse.»

Sunn Skepsis

Carl I. Hagen sa nylig til Aftenposten at han ikke spiser poteter for ikke å bli tjukk. At poteter er «fetende» har vært påstått i mange tiår, lenge før noen visste hvem Fedon Lindberg var. En mann med navn Christ Voigt gikk imidlertid ned ca. 10 kilo på to måneder mens han utelukkende spiste poteter. Blodsukkeret, LDL-kolesterolet og triglyseridene hans gikk også ned. Hva skal en tro? En ny studie jeg snart skal nevne, publisert i Journal of the American College of Nutrition, gir en interressant indikasjon …

VG-oppslag, 1955 VG-oppslag, 1955

View original post 1 933 more words

Skrevet av optimaltkosthold

Lege med interesse for plantebasert kosthold

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s